ACCES PREMIUM
De ce premium?
Cum va arăta legislația fiscală pe final de 2022: Principalele modificări așteptate în săptămânile ce vin
Pentru companii și PFA-uri, finalul anului 2022 înseamnă, ca de obicei, așteptarea ultimelor schimbări fiscale înainte de trecerea în noul exercițiu financiar. Astfel, pe lista ultimelor chestiuni ce trebuie stabilite până la finalul lunii decembrie regăsim câteva ajustări punctuale la OG 16/2022, unele modificări majore la controalele fiscale și nu numai.
Articolul continuă mai jos
1. Câteva ajustări la schimbările introduse de OG 16/2022. Poate cel mai așteptat act pe final de an, proiectul de lege pentru aprobarea ordonanței controversate de astă-vară urmează să fie trimis curând, pentru promulgarea prin decret prezidențial, la șeful statului. Documentul va aduce câteva schimbări importante la regulile inițiale din ordonanță, printre care
amânarea noului sistem de impozitare locală a clădirilor,
aplicarea noului plafon de 500.000 de euro de la regimul micro începând cu veniturile din 2023,
păstrarea impozitului mixt,
schimbarea regulilor pentru obligația de a accepta plata cu cardul bancar și
o clarificare privind impozitarea dividendelor interimare.
Ce trebuie să se mai întâmple: promulgarea prin decret și publicarea în Monitorul Oficial.2. Adaptarea normelor Codului fiscal. Apariția OG 16/2022 a adus cu sine
o sumedenie de nelămuriri din partea mediului de afaceri și doar câteva dintre ele își găsesc răspunsuri în legea de aprobare. Din acest motiv, în spațiul public s-a cerut insistent ca Guvernul să adapteze normele Codului fiscal, ce sunt stabilite prin HG 1/2016, înainte de finalul anului. Conform surselor avocatnet.ro, Ministerul Finanțelor deja lucrează la un proiect de HG în acest sens, care este posibil să apară în perioada următoare. Profităm, însă, de ocazie pentru a aminti că, în general, Executivul adaptează normele Codului fiscal cu mare întârziere,
așa cum reiese inclusiv din recentele ajustări la HG 1/2016.
Ce trebuie să se mai întâmple: publicarea în dezbatere a proiectului de HG, aprobarea sa de către Executiv și apoi apariția în Monitorul Oficial.3. Modificări majore la regulile de procedură fiscală. Toate tipurile de controale fiscale (antifraudă, inopinate, inspecții, verificări) urmează să sufere modificări și/sau completări printr-un proiect de OUG inițiat în toamna asta de Ministerul Finanțelor, însă autoritățile vor mai introduce și alte schimbări ce țin de relația contribuabil - Fisc. Din moment ce schimbările la controalele fiscale sunt prinse în calendarul pentru implementarea Planului Național de Redresare și Reziliență, Guvernul trebuie să oficializeze acest proiect până la finalul anului curent (în preambulul proiectului de OUG scrie că jalonul aferent e stabilit pentru trimestrul patru din 2022, iar neîndeplinirea sa ar însemna ca România să piardă bani).
Ce trebuie să se mai întâmple: adoptarea de către Executiv și apoi apariția în Monitorul Oficial.4. Posibila definitivare a listei contribuabililor mijlocii, în vederea aplicării obligației de raportare SAF-T, și alte chestiuni ce trebuie rezolvate prin ordine ale Fiscului. Lista contribuabililor mijlocii urmează să fie actualizată și republicată, conform unor declarații recente ale șefului Fiscului. Acesta n-a precizat, însă, când anume urmează această „reașezare” a companiilor medii, chestiunea fiind importantă din perspectiva implementării raportării SAF-T. Astfel, nu știm în prezent dacă formalitățile necesare vor fi îndeplinite înainte de finalul anului curent sau anul viitor. Tot privind SAF-T, ar trebui precizat că
Fiscul a renunțat la intenția de a face perioada de grație de 12 luni, aceasta rămânând la doar șase luni. În afară de aceste chestiuni, mai rămâne să vedem, până la finalul anului,
noua procedură pentru sistemul e-Transport,
regulile actualizate pentru registrul cu persoanele care beneficiază de TVA redus pentru locuințe,
adaptarea formularelor 010 și 700 în contextul eliminării impozitului specific și
procedura nouă de înregistrare obligatorie a contractelor de închiriere.
Ce trebuie să se mai întâmple: aprobarea de către Fisc și apoi apariția în Monitorul Oficial.5. Alte chestiuni fiscale ce trebuie rezolvate. Printre altele, autoritățile fiscale trebuie să mai rezolve unele chestiuni rămase în aer până acum. De exemplu, probabila (nouă) amânare a
termenului de dotare a automatelor comerciale cu case de marcat,
(re)suspendarea sau ajustarea facilităților fiscale pentru educație timpurie și implementarea directivei europene ce prevede că
veniturile obținute de comercianți prin marketplace-uri vor fi raportate Fiscului (țara noastră
încă figurează cu restanță la acest capitol).
Ce trebuie să se mai întâmple: publicarea în dezbatere a unei ordonanțe (sau a mai multor ordonanțe), adoptarea de către Executiv și apoi apariția în Monitorul Oficial.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.