Astfel, ANAF a publicat în Monitorul Oficial Ordinul 420/2023, ce include atât modelul notificării de conformare, ce este folosit în contextul inspecțiilor fiscale, cât și regulile procedurale pentru emiterea și comunicarea acesteia (documentul a venit cu întârziere). Actul normativ este în vigoare din 6 aprilie 2023, astfel că autoritățile pot pune în aplicare, acolo unde este nevoie, procedura de conformare voluntară.
Atenție! Notificarea de conformare este introdusă inclusiv pentru verificarea situației fiscale personale a persoanelor fizice, astfel că acest nou instrument al ANAF este complet operațional.
1. Identificarea riscurilor fiscale și emiterea notificării
Potrivit noului ordin, notificările de conformare sunt emise numai în urma derulării analizei fiscale, atunci când sunt identificate riscuri de neconformare. De subliniat că notificarea este emisă doar atunci când vorbim de probleme noi, pe care ANAF nu le-a mai abordat anterior.
„Notificarea se emite ori de câte ori, ca urmare a analizei de risc, sunt identificate noi riscuri fiscale care nu au fost notificate anterior și nici nu au făcut obiectul controalelor fiscale. Notificările de conformare pot fi transmise lunar, trimestrial, semestrial sau anual, raportat la perioada fiscală corespunzătoare impozitului, taxei, contribuției în care a fost identificat riscul fiscal”, scrie în actul normativ.
În plus față de situația problemelor vechi, există și alte situații în care procedura de conformare nu se aplică. Iată doar câteva exemple relevante:
- în cazul contribuabililor aflați în procedura insolvenței;
- atunci când după un control inopinat este necesară declanșarea rapidă a unei inspecții fiscale;
- atunci când inspecția fiscală este extinsă la alte perioade sau creanțe față de cele care au stat la baza demarării controlului;
- în cazul refacerii inspecției fiscale ca urmare a unei decizii de soluționare a contestației.
2. Comunicarea notificării și (ne)conformarea firmei vizate
Deși este subliniat că notificarea de conformare nu este considerată act administrativ-fiscal, aceasta este comunicată contribuabililor conform regulilor stabilite pentru actele administrativ-fiscale. Adică fie în format tipărit, fie în format electronic.
Fiecare organ de inspecție fiscală, este subliniat în procedura dată de ANAF, ține o evidență a notificărilor de conformare emise pentru fiecare contribuabil. Acest lucru este necesar pentru ca inspectorii să-și dea seama dacă problemele găsite la analiza de risc au mai fost notificate/controlate anterior sau nu.
„Notificările editate pe suport hârtie vor fi emise în două exemplare, din care exemplarul 1, semnat de conducătorul activității de inspecție fiscală, va fi comunicat contribuabilului/plătitorului, iar exemplarul 2, semnat de persoana/persoanele desemnată/desemnate pentru întocmire, avizat de șeful de serviciu coordonator și aprobat de conducătorul structurii de inspecție fiscală, va fi arhivat în cadrul organului fiscal la dosarul fiscal al contribuabilului.
Notificarea poate fi emisă inclusiv în format electronic prin utilizarea de aplicații informatice dedicate. În situația în care notificările vor fi emise prin intermediul unor aplicații informatice dedicate, întocmirea, avizarea, aprobarea și arhivarea acestora se vor realiza exclusiv în mediul electronic, comunicarea către contribuabil/plătitor urmând a se efectua, de regulă, prin intermediul platformei dedicate a Agenției Naționale de Administrare Fiscală - Spațiul privat virtual.
În situația în care, din motive tehnice sau de altă natură, comunicarea prin Spațiul privat virtual nu este posibilă, se va proceda la listarea unui exemplar al notificării care va conține doar semnătura conducătorului structurii de inspecție fiscală, în vederea comunicării către contribuabil/plătitor prin utilizarea altor mijloace legale de comunicare”, este explicat în documentul amintit.
Odată ce notificarea ajunge la contribuabil, acesta află despre riscurile identificate de ANAF și are 30 de zile la dispoziție pentru a-și rezolva problemele și a evita declanșarea inspecției fiscale.
3. Analiza măsurilor luate și decizia de începere sau nu a inspecției
De principiu, inspectorul care întocmește notificarea este cel trecut în document ca persoană de contact din cadrul ANAF pentru compania vizată. În cadrul celor 30 de zile de conformare, firma poate să anunțe ANAF dacă și în ce fel s-a conformat sau, dacă nu s-a conformat, de ce.
„Totodată, în termenul menționat anterior, aveți posibilitatea să ne transmiteți o informare referitoare la rezultatele analizei proprii efectuate, precum și la măsurile întreprinse, după caz, însoțită de documente justificative care să ateste modul de conformare sau de trimiteri la documente deținute deja de Agenția Națională de Administrare Fiscală - depuse la organul fiscal pentru conformare. În situația în care, ca urmare a analizei proprii, concluzionați că riscurile fiscale identificate de organul fiscal nu se confirmă și, pe cale de consecință, nu se impune să procedați la reanalizarea situației dumneavoastră fiscale, acest fapt va fi menționat în informarea ce va fi transmisă organului fiscal, după caz”, scrie în modelul notificării, ce este anexat la Ordinul 420/2023.
La expirarea perioadei amintite, responsabilul de caz analizează informațiile primite de la compania notificată și face o propunere motivată pentru începerea sau nu a unei inspecții fiscale. Apoi, organul de inspecție fiscală trece, dacă este cazul, la declanșarea inspecției prin trimiterea unui aviz. Totodată, e bine de știut că ordinul recent publicat vine și cu o formă actualizată a avizului de inspecție fiscală.
Citește și: Primești o notificare de conformare de la ANAF? Primul lucru pe care recomandă specialiștii să-l faci imediat.