După mai bine de șapte ani de la introducerea modelului actual al avizului de inspecție fiscală, acesta a fost modificat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Noutățile țin de schimbările procedural-fiscale venite pe finalul anului trecut.
Avizul de inspecție fiscală este documentul care este trimis de ANAF contribuabililor care urmează să fie supuși unei inspecții fiscale, modelul actual al acestuia fiind stabilit la 1 ianuarie 2016 prin
Ordinul ANAF 3.711/2015. Adică odată cu intrarea în vigoare a noilor coduri fiscale.
De atunci, însă, modelul avizului n-a mai fost actualizat de ANAF până zilele trecute. Mai precis, prin
Ordinul ANAF 420/2023, care a fost oficializat și este în vigoare din
6 aprilie 2023, modelul a fost schimbat de autorități pentru a reflecta
noutățile procedural-fiscale aduse de OUG 188/2022.
O primă schimbare la aviz este
introducerea posibilității de a depune sau a corecta declarații fiscale ce vizează perioadele și creanțele pentru care urmează să înceapă inspecția fiscală. Acest lucru se poate face
numai până la momentul începerii inspecției - adică în termen de 15 zile de la comunicarea avizului pentru contribuabilii mici și mijlocii sau în termen de 30 de zile pentru contribuabilii mari. La fel ca până acum, declarațiile depuse sau corecțiile făcute în timpul inspecției nu sunt luate în calcul.
A doua schimbare la aviz ține de
locul derulării inspecției fiscale. Așa cum s-a stabilit recent, acesta este, de-acum,
un sediu al ANAF și numai prin excepție este sediul contribuabilului sau alt loc stabilit de comun acord. În acest sens, în aviz se trece de-acum locul propus inițial pentru desfășurarea inspecției, unde inspectorii completează cu varianta dorită. Dacă locul indicat este un sediu al ANAF, contribuabilul poate cere motivat să fie schimbat cu sediul său (cererile se soluționează în trei zile).
A treia schimbare la aviz este una mai degrabă „tehnică” - noul model al documentului prevede că
ștampila se aplică numai la emiterea sa în format tipărit. La emiterea și semnarea în format electronic (cu certificat digital calificat), avizul de inspecție fiscală este valabil fără ștampilă. Practic, vorbim de o schimbare necesară în contextul digitalizării relației cu contribuabilii, având în vedere că avizul n-a mai fost modificat de mai bine de șapte ani.
Conform
Codului de procedură fiscală, înainte de desfășurarea efectivă a inspecției fiscale contribuabilul trebuie anunțat despre control prin avizul de inspecție fiscală. Avizul se comunică cu 30 de zile înainte, pentru marii contribuabili, sau cu 15 zile înainte, pentru celelalte categorii de contribuabili.
Informații mai multe despre regulile din 2023 ale inspecției fiscale pot fi găsite aici.
Comentarii articol (0)