În data de 24 februarie 2022, Comisia Europeană a publicat Documentul de lucru nr. 1.037, cu privire la tratamentul din perspectiva TVA al criptoactivelor (i.e. criptomonedelor), în contextul utilizării tot mai răspândite a acestora, având în vedere creșterea comerțului și a nivelului de capitalizare bursieră din sectorul criptomonedelor.
Acest sector economic aduce provocări administrațiilor fiscale din statele membre UE din cauza lipsei controlului centralizat, anonimatului perceput, dificultăților de evaluare și caracteristicilor hibride care includ atât caracteristici ale instrumentelor financiare, cât și ale activelor necorporale.
Context. Comisia Europeană a definit „piața criptoactivelor” ca fiind o reprezentare digitală a valorii sau a drepturilor care pot fi transferate și stocate electronic, utilizând tehnologia registrului distribuit (i.e. un tip de contabilitate digitală în care conturile financiare sunt înregistrate în mai multe registre în locuri diferite în același timp) sau o tehnologie similară.
Noțiunea de „criptoactive” cuprinde trei tipuri de active financiare digitale:
- token de plată, denumit comun „criptomonedă” > este o unitate de cont și mijloc de plată (e.g. Bitcoin și Ethereum);
- token de securitate > activ tranzacționabil, deținut în scopuri de investiții și clasificat, de regulă, drept titlu de valoare în conformitate cu legile aplicabile (e.g. Spice și tZero);
- token de utilitate > facilitează schimbul sau accesul la anumite bunuri sau servicii și acționează ca o plată anticipată sau voucher pentru un bun sau serviciu (e.g. Storj și Basic Security).
Cum ar trebui statele membre să reglementeze, din perspectiva TVA, operațiunile cu criptomonede. Comisia Europeană a afirmat faptul că, conform principiului general, criptoactivele sunt tratate ca o simplă monedă (i.e. mijloc de plată). Totuși, în ceea ce privește tratamentul de TVA al operațiunilor aferente criptomonedelor, Comisia propune următorul tratament:
1. Livrări de criptomonede în urma creării lor:
2. Depozitarea și transferul acestora în/prin wallet-uri – sunt în sfera TVA, dar scutite fără drept de deducere, fiind aplicabile prevederile art. 135 alin. (1) lit. (e) din Directiva TVA (transpuse în Codul fiscal la art. 292 alin. (2) lit. a) pct. 4).
3. Schimb de criptomonede pentru monedă fiduciară sau alte criptomonede – sunt în sfera TVA, dar scutite fără drept de deducere, fiind aplicabile prevederile art. 135 alin. (1) lit. (e) din Directiva TVA (transpuse în Codul fiscal la art. 292 alin. (2) lit. a) pct. 4).
4. Livrări de bunuri și prestări de servicii plătite cu criptomonede – același tratament ca orice altă livrare de bunuri și prestare de servicii în scopuri de TVA.
5. Modificări ale unui token – același tratament ca în cazul livrărilor de criptomonede cu titlu oneros (în sfera TVA, dar SFDD).
6. Folosirea unui token pentru uz propriu – nu intră în sfera de aplicare a TVA.
Ilustrăm în tabelul de mai jos tratamentul de TVA al criptomonedelor și al operațiunilor legate de acestea în variile state membre, precum și în Marea Britanie.
TRATAMENTUL CRIPTOMONEDELOR | SCHIMBUL DE CRIPTOMONEDE | WALLET-URILE (PORTOFELELE) DIGITALE | MINING-UL |
Ca monedă: Austria, Belgia, Bulgaria, Cehia, Germania, Danemarca, Estonia, Spania, Finlanda, Franța, Croația, Irlanda, Italia, Lituania, Luxemburg, Letonia, Malta, Țările de Jos, Polonia, Portugalia, Suedia, Slovenia, UK. | Scutit: Austria, Belgia, Bulgaria, Cehia, Cipru, Germania, Ungaria, Danemarca, Estonia, Spania, Finlanda, Franța, Croația, Irlanda, Italia, Lituania, Luxemburg, Letonia, Malta, Țările de Jos, Polonia, Portugalia, Suedia, Slovenia, Slovacia, UK. | Scutite: Bulgaria, Finlanda, Malta, Portugalia, Slovenia. | Scutit: Austria, Estonia, Irlanda, Letonia, Țările de Jos, Portugalia, Suedia. |
Ca instrument negociabil: Bulgaria, Croația. | Taxabile: Germania, Danemarca. | În afara sferei TVA: Finlanda, Franța, Germania, Ungaria, Danemarca, Irlanda, Lituania, Malta, Suedia, Slovenia. | |
Fără reglementare: Cipru, Grecia, Ungaria, România și Slovacia. | Fără reglementare: Grecia și România. | Fără reglementare: Austria, Belgia, Cehia, Cipru, Estonia, Grecia, Irlanda, Spania, Finlanda, Franța, Croația, Ungaria, Italia, Lituania, Luxemburg, Letonia, Țările de Jos, Polonia, România, Suedia, Slovacia, UK. | Fără reglementare: Belgia, Cehia, Cipru, Estonia, Grecia, Spania, Finlanda, Croația, Italia, Luxemburg, Polonia, România, Slovacia, UK. |
Analizând tabelul de mai sus, facem observația că Titlul VII din Codul fiscal din România nu cuprinde reglementări legate de tratamentul criptomonedelor și a operațiunilor privind aceste active.
În opinia noastră, având în vedere creșterea comerțului și a nivelului de capitalizare bursieră din sectorul criptomonedelor, inclusiv în România, devine necesară adaptarea și actualizarea din partea legiuitorului a legislației de TVA în vigoare la nivel comunitar și național în așa fel încât aceasta să poată ține pasul cu contextul economic actual din ce în ce mai dinamic.