În cazul celor care au încheiat un contract de muncă numai ca să bifeze condiția de la impozitarea micro, din 2023, regula este aceea a depunerii trimestriale a D112, ceea ce înseamnă că primul termen nu e 25 februarie, ci 25 aprilie. Dacă vor însă, din 2024, contribuabilii-angajatori pot opta pentru depunerea lunară, însă opțiunea trebuie făcută din timp. Depunerea trimestrială nu e valabilă însă și în cazul contractelor de mandat, pentru că regula din Codul fiscal vizează exclusiv salariații.
Formularul 112 se depune trimestrial, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului, de plătitorii de venituri din salarii și asimilate salariilor prevăzuți la art. 80 alin. (2) din Codul fiscal, în calitate de angajatori sau de persoane asimilate angajatorului, iar printre cei enumerați se regăsesc și „c) persoanele juridice plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor care, în anul anterior, au avut un număr mediu de până la 3 salariați exclusiv”.
În această categorie se regăsesc, în mod cert, cei care au încheiat un contract de muncă numai ca să bifeze condiția aplicabilă de la 1 ianuarie, introdusă prin OG nr. 16/2022 - respectiv pentru păstrarea impozitării specifice microîntreprinderilor și să evite astfel aplicarea impozitului pe profit. Concret, asta înseamnă că prima depunere a D112 pe anul acesta are termen pe 25 aprilie 2023.
Desigur, depunerea trimestrială e regula, dar se poate deroga de la ea - contribuabilul are posibilitatea să aleagă varianta depunerii lunare a D112, dar nu mai poate face pentru 2023. Depunerea lunară se va face începând cu luna ianuarie a anului pentru care s-a depus opţiunea - în cazul nostru, opțiunea se va putea face pentru 2024.
Totodată, bine de știut că în cazul microîntreprinderilor care se înfiinţează în cursul anului se aplică regimul trimestrial de declarare începând cu anul înfiinţării dacă, odată cu declaraţia de înregistrare fiscală, contribuabilul declară că în cursul anului estimează un număr mediu de până la trei salariaţi exclusiv şi, după caz, urmează să realizeze un venit total de până la 100.000 euro.
Conform regulilor ce însoțesc depunerea acestui formular, depunerea trimestrială presupune completarea și depunerea câte unei declarații pentru fiecare lună din trimestru.
Mai complicată puțin e situația în cazul în care angajatul microîntreprinderii intră în concediu medical pentru că angajatorul va trebui, chiar dacă depune trimestrial D112, să o depună în luna următoare concediului, chiar dacă în mod normal nu aceea era luna în care depunea formularul.
„Ori de câte ori în cursul trimestrului persoanele fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor beneficiază de concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate sau le încetează calitatea de asigurat, plătitorii de venituri din salarii şi asimilate salariilor prevăzuţi la art. 80 alin. (2), în calitate de angajatori ori de persoane asimilate angajatorului, depun declaraţia prevăzută la alin. (1) până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a intervenit concediul medical sau încetarea calităţii de asigurat. În acest caz, declaraţia/declaraţiile aferentă/aferente perioadei rămase din trimestru se depune/se depun până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului. În cazul în care încetarea calităţii de asigurat are loc în luna a doua a trimestrului, se vor depune atât declaraţia pentru prima lună a trimestrului, cât şi cea pentru luna a doua, urmând ca după încheierea trimestrului să se depună numai declaraţia pentru luna a treia”, prevede, mai exact, Codul fiscal la art. 147.
Și, dacă tot am adus în discuție situația concediilor medicale, merită punctat aici și riscul pe care concediul medical mai mare de 30 de zile îl poate presupune pentru microîntreprinderea care are un singur angajat.
Un material de opinie pe acest subiect, aici.
Cum rămâne cu cei care au încheiat contract de mandat pentru păstrarea statutului de plătitor de impozit micro, în locul unui contract de muncă? Dacă ne uităm la regula de mai sus, privind declararea trimestrială, vom vedea că nu se referă decât la salariați: „persoanele juridice plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor care, în anul anterior, au avut un număr mediu de până la 3 salariați exclusiv”. Prin urmare, nu poate fi forțată în această formulare și situația contractelor de mandat, pentru că referirea este exclusiv la salariații microîntreprinderii. Ca atare, depunerea D112 trebuie să se facă lunar.
Comentarii articol (0)