Indicele ROBOR la 3 luni, în funcţie de care se calculează costul creditelor de consum în lei cu dobândă variabilă, a scăzut joi la 7,04% pe an, conform datelor publicate de Banca Naţională a României (BNR).
Ultima dată când indicele a avut o valoare apropiată a fost pe 14 iulie 2022, când era la nivelul de 7,05%. ROBOR la 3 luni este pe un trend descrescător după valoarea record de 8,21% atinsă pe 27 octombrie 2022 - maximul ultimilor 12 ani.
Astfel, după recordul din toamnă, ROBOR a început să scadă, procesul fiind intercalat cu perioade scurte de stagnare, dar ferit de creșteri.
Astfel, indicele e la un pas să coboare sub pragul de 7%, situație nemaîntâlnită din vara lui 2022.
În prima zi a anului când a fost publicat, 3 ianuarie, ROBOR la 3 luni avea o valoare de 7,56% pe an și în doar o lună și jumătate a scăzut cu peste jumătate de punct procentual.
Indicele la 6 luni, utilizat în calculul dobânzilor la creditele ipotecare în lei cu dobândă variabilă, a coborât la nivelul de 7,39% pe an, în timp ce ROBOR la 12 luni a scăzut la 7,75% pe an.
ROBOR a avut fluctuații uriașe în 2022
Scăderea de la începutul anului este un motiv de ușurare pentru românii care au ROBOR la 3 luni în calculul ratelor la credite, în special după fluctuațiile uriașe din 2022.
ROBOR la 3 luni a pornit anul la valoarea de 3,02% pe an și nimic nu indica ceea ce va urma: o serie de creșteri puternice care vor culmina cu valori record și doborârea unor recorduri vechi de 12 ani.
La început de martie, indicele depășea 4% pe an, iar la început de mai deja trecuse de 5%. În iulie, ROBOR la 3 luni depășise 7% și în august atingea 8,14%. A doua zi după stabilirea recordului ultimilor 12 ani, mesajul guvernatorului BNR, Mugur Isărescu, a oprit această creștere. Toamna a adus scăderi timide și o nouă valoare record în octombrie, însă apoi scăderile au devenit mai pronunțate și constante.
Prețul benzinei crește în continuare, motorina se ieftinește
Prețurile carburanților au evoluții opuse în ultima perioadă, iar diferența de preț dintre litrul de benzină și cel de motorină s-a redus drastic.
Prețul mediu al unui litru de benzină standard în România era ieri de 6,59 lei, potrivit Peco Online, iar motorina se comercializa în medie cu 7,38 lei pe litru.
Prețuri mai reduse pentru ambii carburanți s-au înregistrat în ultimele 12 luni doar în decembrie 2022, când încă exista compensarea de 50 de bani de la stat.
Altfel, chiar și cu compensare, prețurile în ultimul an au fost mereu mai mari. Benzina standard a pornit 2023, după suspendarea compensării, la un preț de mediu de 6,4 lei pe litru. Au existat scăderi de câțiva bani, însă după mijlocul lunii ianuarie prețul benzinei nu a înregistrat decât creșteri.
Motorina standard a pornit anul la un preț mediu de 7,57 lei pe litru, iar la final de ianuarie deja se vindea cu 7,75 lei pe litru, însă apoi au început scăderile de preț.
Parlamentul European a aprobat, marţi, printr-un vot final, regulamentul care pune punct vânzării de automobile noi echipate cu motoare termice începând din 2035, informează Agerpres.
"Regulamentul încurajează producţia de vehicule cu emisii scăzute sau zero. El cuprinde o revizuire ambiţioasă a obiectivelor pentru 2030 şi un obiectiv de emisii zero pentru 2035, care este esenţial pentru a putea realiza neutralitatea climatică până în 2050. Obiectivele oferă claritate industriei auto şi stimulează inovaţia şi investiţiile în cazul producătorilor de maşini. Consumatorii vor putea cumpăra şi conduce mai ieftin maşinile cu emisii zero, iar o piaţă la mâna a doua va apărea mai rapid. Astfel, condusul sustenabil va deveni accesibil tuturor", a declarat eurodeputatul olandez Jan Huitema, care este raportor pe acest proiect.
Noua legislaţie stabileşte are ca scop reducerea emisiilor de CO2 produse de autoturismele şi camionetele noi cu 100%. Obiectivele intermediare pentru 2030 au fost fixate la 55% pentru autoturisme şi 50% pentru camionete.
Regulamentul prevede însă că producătorii care au o producție mică anuală (între 1.000 şi 10.000 de autoturisme noi sau între 1.000 şi 22.000 de camionete noi) pot obţine o derogare până la sfârşitul anului 2035.
Pe de altă parte, vor fi promovate stimulentele pentru producătorii de vehicule cu emisii zero sau cu emisii scăzute, precum cele electrice sau hibride performante.
Comentarii articol (0)