Noile modificări aduse Regulamentului de procedură au fost aprobate de Curtea de Justiție și de Consiliul Uniunii Europene, fiind publicate în Jurnalul Oficial al UE pe 14 februarie 2023. Astfel, din 1 aprilie asistăm la următoarele schimbări:
- Posibilitatea de a recurge la videoconferință pentru ședințele de audiere a pledoariilor, Tribunalul dotându-se cu un cadru juridic și tehnic în materie. Cererea de utilizare a videoconferinței de către reprezentantul care este împiedicat să participe fizic la ședință trebuie să se bazeze pe „motive de sănătate, motive de siguranță sau alte motive serioase” (articolul 107a din Regulamentul de procedură). Condițiile tehnice care trebuie îndeplinite pentru a participa la ședință prin videoconferință sunt precizate în Dispozițiile practice de punere în aplicare a Regulamentului de procedură. Documentul „Recomandări practice la adresa reprezentanților care pledează prin videoconferință” completează ansamblul.
- Tribunalul a început să semneze electronic hotărârile și ordonanțele sale în martie 2022. Dispozițiile practice de punere în aplicare a Regulamentului de procedură al Tribunalului precizează, așadar, modalitățile semnăturii electronice calificate a deciziilor sale și normele de păstrare permanentă și securizată a versiunilor originale electronice ale acestor documente.
- Modificările aduse normelor de procedură oferă instanței noi posibilități conforme cu cerința gestionării proactive a cauzelor și în concordanță cu reflecțiile din raportul 2020 al Curții de Justiție.
- Cauza-pilot va beneficia de un tratament prioritar, iar părțile în cauzele suspendate vor fi ascultate după reluarea cauzelor lor.
- Articolul 106a din Regulamentul de procedură va permite Tribunalului să organizeze ședințe de audiere a pledoariilor comune mai multor cauze atunci când există similitudini între acestea, independent de aspectul dacă sunt îndeplinite condițiile unei conexări.
- Tribunalul ține seama, de asemenea, de evoluțiile reglementărilor privind protecția datelor cu caracter personal ale persoanelor fizice din UE. Regulamentul său de procedură face în prezent o distincție clară între prelucrarea datelor cu caracter personal ale persoanelor fizice (articolul 66) și prelucrarea datelor care nu sunt date cu caracter personal (articolul 66a). Comunicarea „Omisiunea datelor față de public în procedurile jurisdicționale” amintește necesitatea de a solicita omiterea datelor prin înscris separat încă de la depunerea actului pentru a evita difuzarea lor timpurie pe internet.
- Tribunalul a actualizat o serie de documente utile pentru reprezentanții părților (Ar - memoriu – Cerere introductivă, Model de rezumat al motivelor și principalele argumente invocate în cererea introductivă,
Aide-mémoire – Ședința de audiere a pledoariilor, Comunicare privind omiterea datelor față de public în procedurile judiciare). De asemenea, au fost elaborate noi documente pentru a-i ajuta pe reprezentanții părților să
își pregătească recursul (punerea la dispoziție a unor modele indicative de cereri) și pentru a-i ghida atunci când sunt admiși să pledeze prin videoconferință (Recomandări practice adresate reprezentanților care pledează prin videoconferință).