Ordinul nr. 279/2004 pentru aprobarea Procedurii privind activitatea de control, de îndeplinire a măsurilor asigurătorii, precum şi de efectuare a executării silite a debitelor rezultate din nerespectarea prevederilor Legii nr. 76/2002 nu a mai primit nicio modificare din 2006, prin urmare erau necesare intervenții pe procedură care să reflecte diversele modificări ce au apărut în Legea 76 în ultimii ani.
Ordinul ANOFM nr. 330/2023 a apărut marți în Monitor, dată la care a intrat în vigoare, modifică semnificativ procedura din Ordinul 279.
În primul rând, noul ordin prevede că ANOFM dobândește dreptul de a verifica și:
- respectarea de către angajatorii care încadrează şomeri de lungă durată sau tineri NEET a obligaţiei ce le revine potrivit Legii 76 de a menține raporturile de muncă sau de serviciu cel puţin 18 luni;
- verifica respectarea de către angajatorii care încadrează tineri cu risc de marginalizare socială în condițiile art. 93^4 din lege, a obligației de a menține raporturile de muncă ale acestora pe perioada pentru care a fost încheiat contractul de solidaritate;
- respectarea condiţiilor de acordare a subvenţiilor prevăzute la art. 77^1 din lege, mai exact, subvențiile pentru cheltuielile cu forţa de muncă efectuate în cadrul realizării unor programe care au ca scop ocuparea temporară a forţei de muncă din rândul şomerilor, pentru executarea de lucrări şi activităţi de interes pentru comunităţile locale.
În materia tipurilor de controale, se stabilește că un control inopinat poate avea loc și ca urmare a unei autosesizări: „controlul inopinat, care constă în activitatea de verificare faptică şi documentară, fără anunţarea în prealabil a persoanelor fizice sau juridice care urmează a fi supuse controlului, ca urmare a unor sesizări făcute de persoane fizice sau juridice de drept publice ori private, sau ca urmare a autosesizărilor” este noua definiție pentru controlul inopinat.
Anterior, procedura prevedea două tipuri de control - inopinat și prin sondaj. Ordinul recent introduce un al treilea tip de control ANOFM: „c) controlul electronic, care constă în activitatea de verificare a contabilităţii şi a surselor acesteia, prelucrate în mediu electronic, utilizând metode de analiză, evaluare şi testare asistate de instrumente informatice specializate”.
Totodată, dispare limita maximă de cinci zile a perioadei de efectuare a unei misiuni de control.
Până acum, legea stabilea doar că controlul se desfăşoară la sediul sau la domiciliul persoanelor fizice ori juridice, fără a detalia prea mult procedura de control. Ordinul nou a detaliat procedura de control, astfel:
- organele de control pot solicita prezenţa persoanelor supuse controlului la sediul ANOFM sau la sediul agențiilor pentru a da informaţii şi lămuriri necesare stabilirii
situaţiei de fapt și de drept reale; odată cu această solicitare, când este cazul, organele de control măsuri active indică şi documentele pe care persoanele fizice sau juridice supuse controlului sunt obligate să le prezinte; - solicitarea se va face în scris și va cuprinde obligatoriu data, ora şi locul la care persoana fizică sau juridică trebuie să se prezinte, baza legală a solicitării, scopul solicitării, precum și documentele pe care persoana fizică sau juridică supusă controlului trebuie să le prezinte;
- la stabilirea datei, organele de control măsuri active vor avea în vedere un
termen rezonabil, care să dea posibilitatea persoanei fizice sau juridice supusă controlului să îşi îndeplinească obligaţia; - posibilitatea de a cere amânarea datei stabilite de către organele de control.
Mai departe, organele de control din cadrul ANOFM vor trebui să consemneze obligatoriu în rapoarte de control rezultatele controlului efectuat, măsurile stabilite și termenele de ducere la îndeplinire. Rapoartele de control se vor supune spre aprobare președintelui Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă în termen de 10 zile lucrătoare de la data finalizării controlului, iar măsurile dispuse se transmit agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă şi centrelor regionale în vederea ducerii la îndeplinire în termenele stabilite.
S-a modificat, de asemenea, termenul minim de notificare a celor care urmează să fie controlați - cinci zile, în loc de 15 zile, cât prevedea până acum procedura. Desigur, termenul nu are relevanță în cazul controalelor inopinate și nu se va aplica nici în cazul controalelor electronice.
- fac obiectul executării silite sumele acordate în mod necuvenit din bugetul asigurărilor pentru şomaj, precum şi orice alte debite constituite la bugetul asigurărilor pentru şomaj, altele decât cele provenind din contribuţia asiguratorie pentru muncă, care se recuperează pe baza deciziilor emise de agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă sau, după caz, de centrele regionale de formare profesională a adulţilor, care constituie titluri executorii, potrivit art. 47 alin. (1) din lege;
- fac obiectul executării silite sumele reprezentând contravențiile constatate prin procese-verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor.
În fine, noul ordin înlocuiește și Anexa nr. 2 a procedurii din Ordinul ANOFM nr. 279/2004, cea care conține modelul procesului-verbal de control.
Comentarii articol (0)