Cei care introduc pe piață produse din plastic de unică folosință precum cele enumerate în OG nr. 6/2021 (Ordonanța SGR) sunt obligați, printre altele, să reducă progresiv cantitățile introduse pe piață, conform unor borne stabilite prin aceeași ordonanță. Mai mult, operatorii economici care comercializează cu amănuntul produse din plastic de unică folosință, precum și operatorii economici care în scopul comercializării produselor proprii utilizează aceste produse sunt obligați să ofere consumatorului posibilitatea de a alege la punctele de vânzare alternative reutilizabile, alternative adecvate și durabile sau care nu conțin plastic, conform aceleiași ordonanțe.
„În scopul prevenirii generării de deșeuri produse după consumul produselor din plastic de unică folosință (...) și pentru a promova o economie circulară cu modele de afaceri, produse alternative reutilizabile sau care nu conțin plastic și materiale inovatoare și durabile, autoritatea publică centrală din domeniul mediului și autoritatea publică centrală din domeniul economiei analizează și evaluează anual impactul asupra mediului și economiei al acestor produse pe durata ciclului de viață al acestora, inclusiv atunci când devin deșeuri, și eficiența implementării măsurilor (...) și propun măsuri nelegislative sau legislative, proporționale și nediscriminatorii, raportate la impactul acestor produse asupra mediului și economiei, inclusiv restricții de comercializare a acestor produse”, prevede OG nr. 6/2021.
Pentru asta însă era nevoie de un act normativ subsecvent, cu procedura de înregistrare la Administrația Fondului pentru Mediu a operatorilor economici:
a) care introduc pe piața națională alternative reutilizabile durabile sau care nu conțin plastic la produsele din plastic de unică folosință enumerate în partea A din anexa la OG 6/2021;
b) care introduc pe piață sticle PET care conțin plastic reciclat și care
c) care introduc pe piață plastic reciclat pentru a fi încorporat în sticle PET.
Conform Ordinului comun nr. 2002/353/2023, apărut azi în Monitorul Oficial, acești operatori economici se vor înregistra la Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) în termen de 60 zile de la data intrării în vigoare a ordinului (25 septembrie 2023) sau în termen de 60 zile de la data primei introduceri pe piață a unuia dintre produsele menționate mai sus.
Practic, pentru care deja introduceau la acest moment astfel de produse pe piață, termenul-limită de înregistrare la AFM este 24 noiembrie 2023.
Registrul AFM-APR
Operatorii în discuție se vor înregistra într-un registru denumit, pe scurt, AFM-APR, în baza unei cereri transmise prin platforma e-tax, după transmiterea şi aprobarea cererii de înrolare în serviciul „Depunere declarații on-line” în conformitate cu prevederile art. 6 și art. 7 din Ordinul nr. 572/2019 pentru depunerea declaraţiilor privind obligaţiile la Fondul pentru mediu prin mijloace electronice de transmitere la distanţă.
Cei care sunt deja înrolaţi în platforma e-tax vor putea adera la registrul AFM-APR prin transmiterea cererii de înregistrare în registrul AFM-APR. „Pentru transmiterea cererii de înregistrare în Registrul AFM - APR prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, operatorii economici utilizează platforma e-tax existentă pe site-ul Administraţiei Fondului pentru Mediu: https://online.afm.ro/”, prevede noul ordin.
Înregistrarea în platforma e-tax se poate realiza de către următoarele „persoane autorizate”:
a) reprezentant legal, deţinător al unei semnături electronice calificate (care se vor înregistra în e-tax în baza unui certificat constatator eliberat de Oficiul Național Registrul Comerțului, ataşat la cererea de înregistrare);
b) împuternicitul reprezentantului legal, deţinător al unei semnături electronice calificate (care se vor înregistra în e-tax în baza unei împuterniciri notariale ataşate la cererea de înregistrare).
„Ori de câte ori termenii şi condiţiile din cererea de înregistrare sau din documentele atașate cererii se modifică, operatorii economici sunt obligați să informeze AFM cu privire la acestea, prin intermediul platformei e-tax, în termen de 20 zile lucrătoare de la apariţia modificării, exclusiv prin completarea rubricilor corespunzătoare modificărilor intervenite. În caz contrar, operatorul economic nu va mai figura în Registrul AFM-APR.
Termenul de valabilitate al înregistrării în Registrul AFM-APR nu poate depăși termenele de valabilitate ale documentelor care au stat la baza aprobării cererii de înregistrare.
Operatorii economici care nu mai desfășoară activitatea/activitățile pentru care au solicitat înregistrarea în Registru, sunt obligaţi să solicite la Administrația Fondului pentru Mediu radierea din registru, în termen de 20 zile lucrătoare de la încetarea activităţii”, mai prevede ordinul publicat azi.
Util: Sistemul garanție-returnare (SGR) - mai puțin de trei luni până la implementare. Ce știm până acum