„În anul 2023, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, prin derogare de la prevederile art. 374 alin. (5) și (7) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, persoanele și durata activității desfășurate în regim de telemuncă se stabilesc de către conducătorii autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare”, prevede art. VIII din OUG nr. 34/2023.
Fiind publicată în Monitorul Oficial pe 15 mai, ordonanța a și intrat în vigoare, ceea ce înseamnă că noua regulă privind telemunca în cazul funcționarilor publici se aplică de la aceeași dată.
Codul administrativ prevedea că activitatea desfășurată în regim de telemuncă se bazează pe acordul de voință al părților și se realizează ca urmare a aprobării de către conducătorul autorității sau instituției publice a solicitării funcționarului public; de asemenea, se prevede în cod un maxim de cinci zile lucrătoare pe lună.
Dar, ca urmare a OUG nr. 34/2023, din 15 mai și până la finalul anului, principiile enunțate mai sus nu se mai aplică. Practic, asta înseamnă că funcționarii nu mai fac cereri pentru aprobarea câtorva zile de telemuncă, ci eventualele zile de telemuncă, ce ar putea fi chiar și mai multe de cinci, sunt dispuse de conducătorii instituțiilor/autorităților publice.
Legea 283/2022 a fost cea care a introdus în Codul administrativ posibilitatea ca, în anumite condiții, funcționarii publici să-și desfășoare activitatea și în regim de telemuncă. Totuși, această modificare adusă de Legea 283 face referire doar la activitatea funcționarilor publici, nu și a personalului contractual. În cazul acestora din urmă, sunt aplicabile prevederile privind telemunca din Codul muncii și Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă.
Deși modificările aduse Codului administrativ privind telemunca în cazul funcționarilor au intrat în vigoare din 11 noiembrie 2022, între timp, conducătorii autorităților și instituțiilor a trebuit să ia măsuri pentru aplicarea concretă a regimului telemuncii. Mai exact, trebuia să fie stabilite prin act administrativ structurile din cadrul acestora, activitățile, precum și posturile pentru care se poate aproba desfășurarea activității în regim de telemuncă, să stabilească proceduri pentru desfășurarea muncii de la distanță, cum ar fi formatul cererii, mecanismele de raportare sau monitorizare a activității prestate.
Pe lângă limita de cinci zile pe lună și cea de a deține/ de primi echipamentele necesare pentru desfășurarea activității de la distanță, doar anumiți funcționari publici pot munci de la distanță, nu toți. Detalii suplimentare, aici.
Comentarii articol (0)