La prima vedere am putea spune că este chiar o diferență majoră de tratament în privința celor două categorii de lucrători și, în esență, chiar așa și este. Trecând peste diversele afirmații din spațiul public, fondate sau nu, reglementările privind desfășurarea activității în regim de telemuncă nu numai că sunt diferite, ci prevăd și o serie de obligații în plus pentru funcționarii publici.
Practic, dacă ne referim la personalul contractual, cei care nu sunt funcționari publici, constatăm că pot solicita chiar stabilirea unor programe individualizate de muncă, potrivit art. 118, alin. (1) din Codul muncii, dispoziții pe care le vom corobora cu cele ale art. 118, alin. (2), (5) și (7) din același act normativ, dar și cu cele ale Legii 81/2018.
Observăm că orice salariat, cu excepția funcționarilor publici, poate solicita ca, pentru o perioadă determinată sau chiar nedeterminată, să-i fie stabilit un program individualizat, ceea ce presupune un mod de organizare flexibil a timpului de muncă, adică de adaptare a programului de lucru, inclusiv prin utilizarea formulelor de muncă la distanță, adică fie în regim de telemuncă, fie de muncă la domiciliu sau chiar orice combinație a acestor tipuri de contracte, cu respectarea regulilor specifice.
Nu se precizează un anumit model de organizare a muncii, așa cum este el definit de art. 111, alin. (3) din Codul muncii, iar în cazul în care o solicitare de stabilire a unui program de muncă individualizat este refuzată, angajatorul trebuie să-i comunice salariatului refuzul, în scris și motivat, în cel mult 5 zile de la data solicitării.
Cu alte cuvinte, desprindem o obligație indirectă a angajatorului, chiar și instituție publică dacă ne referim la personalul contractual, de a nu refuza nejustificat astfel de solicitări, dar și de a motiva orice refuz în cel mult 5 zile.
În cazul funcționarilor publici, situația este reglementată de Codul administrativ în mod special, deci prin derogare de la dispozițiile comune privind relațiile de muncă și desfășurarea activității în regim de telemuncă, iar aceste precizări se vor regăsi și în cadrul actului administrativ de numire în funcție, potrivit art. 529, alin. (1) lit. j).
În același timp, autoritățile și instituțiile publice au timp până pe 12 decembrie 2022 să adopte și să publice procedurile pentru desfășurarea activității în regim de telemuncă, respectiv pentru desfășurarea muncii la domiciliu pentru funcționarii publici.
Procedurile vor cuprinde cel puțin următoarele aspecte:
- formatul cererii pentru desfășurarea activității în regim de telemuncă, respectiv al cererii de muncă la domiciliu;
- mijloacele necesare îndeplinirii atribuțiilor potrivit fișei de post, în regim de telemuncă, respectiv de muncă la domiciliu, pe care trebuie să le dețină funcționarii publici, inclusiv, dar fără a se limita la: telefon, calculator desktop sau laptop, acces la internet, semnătură electronică, acces securizat la distanță la sistemele IT, la sistemul de e-mail și la resursele documentare ale instituției utilizate la nivelul compartimentului unde funcționarii publici își desfășoară activitatea ori la alte resurse și informații necesare pentru îndeplinirea activității, după caz;
- mecanismele doveditoare, de raportare și de monitorizare a activității în regim de telemuncă, respectiv de muncă la domiciliu.
- pot desfășura activitate în regim de muncă la domiciliu sau telemuncă:
- funcționarii publici care au copii cu vârsta de până la 11 ani;
- funcționarii publici care acordă îngrijire unei rude, potrivit Codul muncii, cu care locuiește în aceeași gospodărie;
- funcționarii publici care au o stare de sănătate care nu le permite deplasarea la sediul autorității sau instituției publice, din cauze determinate de unele boli grave, ori în situație de graviditate, dovedite prin adeverință medicală;
- funcționarii publici care desfășoară activități dintre cele stabilite de conducătorul autorității sau instituției publice ca putând fi realizate în regim de telemuncă.
Durata activității desfășurate în regim de telemuncă nu poate depăși 5 zile pe lună.
Funcționarii publici care își desfășoară activitatea în regim de telemuncă au următoarele obligații:
- să dispună de toate mijloacele necesare îndeplinirii atribuțiilor care le revin potrivit fișei postului;
- să răspundă la orice solicitare referitoare la activitatea profesională primită de la superiorii ierarhici, în timpul programului de lucru, transmisă prin mijloace de comunicare la distanță;
- să respecte normele cuprinse în Regulamentul de organizare și funcționare al instituției, Regulamentul intern, normele cu privire la protecția datelor cu caracter personal și alte norme și proceduri specifice aplicabile, după caz.
- vor verifica activitatea funcționarilor publici, în principal prin utilizarea tehnologiei informației și comunicațiilor;
- vor asigura modalitatea de evidențiere a orelor de muncă prestate în regim de telemuncă de către funcționarii publici;
- se vor asigura că funcționarii publici dețin mijloacele aferente tehnologiei informației și comunicațiilor și echipamentele de muncă funcționale, sigure și necesare prestării muncii sau să pună la dispoziția funcționarilor publici aceste mijloace și echipamente;
- vor verifica dacă funcționarii publici primesc o instruire suficientă și adecvată în domeniul securității și sănătății în muncă, în special sub formă de informații și instrucțiuni de lucru privind utilizarea echipamentelor.