Cum trebuie să se pregătească instituțiile
Deși modificările aduse Codului administrativ vor intra în vigoare din 11 noiembrie, până pe 21 noiembrie conducătorii autorităților și instituțiilor trebuie să facă o serie de pași premergători.
Mai exact, trebuie să fie stabilite prin act administrativ structurile din cadrul acestora, activitățile, precum și posturile pentru care se poate aproba desfășurarea activității în regim de telemuncă, să stabilească proceduri pentru desfășurarea muncii de la distanță, cum ar fi formatul cererii, precum și mecanismele de raportare sau monitorizare a activității prestate.
Mai mult, trebuie ca activitatea funcționarilor publici să poată fi verificată, urmând să fie stabilită și modalitatea de evidențiere a orelor de muncă. Autoritățile trebuie să se asigure că funcționarii care lucrează de la distanță dețin mijloace și echipamentele de muncă sigure sau să le pună acestora la dispoziție echipamentele trebuincioase, fiind necesară și instruirea adecvată în domeniul securității și sănătății în muncă, în special sub formă de informații și instrucțiuni de lucru privind utilizarea echipamentelor.
Necesitățile și obligațiile privind activitatea de telemuncă
Mijloacele pe care funcționarii publici vor trebui să le dețină pentru a-și îndeplini atribuțiile fișei de post în telemuncă/muncă la domiciliu sunt, dar fără a se limita la: telefon, calculator desktop sau laptop, acces la internet, semnătură electronică, acces securizat la distanță la sistemele IT, la sistemul de e-mail și la resursele documentare ale instituției utilizate la nivelul compartimentului ori alte resurse și informații necesare pentru îndeplinirea activității, după caz.
Aceeași lege care va modifica Codul administrativ stabilește ce obligații vor avea funcționarii publici care vor munci la distanță:
- să aibă la dispoziție toate mijloacele necesare îndeplinirii atribuțiilor ce le revin prin fișa postului;
- să răspundă la orice solicitare referitoare la activitatea profesională primită de la superiorii ierarhici, în timpul programului de lucru, transmisă prin mijloace de comunicare la distanță;
- să respecte normele cuprinse în Regulamentul d eorganizare și funcționare al instituției, regulamentul intern, normele GDPR și alte norme și proceduri specifice aplicabile.
Care vor fi funcționarii cărora li se vor putea aproba cererile de trecere în telemuncă
Pe lângă limita de cinci zile pe lună și cea de a deține/ de primi echipamentele necesare pentru desfășurarea activității de la distanță, doar anumiți funcționari publici vor putea munci de la distanță, nu toți.
Legea 283 prevede că desfășurarea activității în regim de telemuncă se poate aproba pentru:
- cei care au copii cu vârsta de până în 11 ani;
- cei care acordă îngrijire unei rude cu care locuiește în aceeași gospodărie, similar concediului de îngrijitor introdus în Codul muncii;
- cei care au o stare de sănătate, ce poate fi dovedită prin adeverință medicală (boli grave sau graviditate), care nu le permite deplasarea la sediul autorității;
- cei care desfășoară activități dintre cele stabilite de conducătorul instituției ca putând fi realizate în regim de telemuncă.
Comentarii articol (0)