Codul administrativ va primi o serie de adăugiri, din 11 noiembrie, prin care va fi introdusă telemunca și pentru funcționarii publici. Deși poate părea că și funcționarilor publici li se vor acorda drepturi similare cu cele ai salariaților din mediul privat, există o serie de diferențe.
Posibilitatea de a presta activitate pentru autoritatea sau instituția publică în cadrul căreia
își desfășoară raportul de serviciu în regim de telemuncă a fost introdusă de Legea 283/2022, care va modifica din 11 noiembrie Codul administrativ. De pe altă parte, angajații de la privat prestează activitatea în telemuncă sub auspiciile Codului muncii și a Legii 81/2018 a telemuncii.
Iată principalele deosebiri și asemănări dintre telemunca de la stat și cea de la privat:
Perioada în care pot presta telemuncă. O primă diferență între cele două categorii de lucrători face referire la durata de timp pe care se poate "întinde" telemunca. Dacă angajații pot lucra exclusiv în telemuncă sau doar în anumite perioade, funcționarii publici vor fi limitați la cinci zile pe lună și nimic mai mult.
Acordul ambelor părți este necesar. Pentru ambele categorii de lucrători, angajatorul, indiferent că este unul privat sau o instituție de stat, trebuie să fie de acord. În cazul angajaților, dacă doresc trecerea în telemuncă, pot negocia cu angajatorul asta, acest lucru fiind posibil evident doar dacă activitatea pe care o prestează se pretează la un astfel de scenariu de muncă.
Nu există un drept la telemuncă, iar angajatorul nu poate fi obligat să accepte o astfel de organizare. Și funcționarii publici vor avea nevoie de acordul conducătorului instituției pentru trecerea în telemuncă. Oricum, funcționarii publici vor putea lucra în telemuncă doar dacă își pot presta astfel activitatea, dacă au copii de până în 11 ani, acordă îngrijiri unei persoane bolnave din gospodăria sa (similar cu concediul de îngrijitor introdus în Codul muncii) sau starea de sănătate nu le permite acest lucru (boli grave dovedite medicale sau graviditate).
Drepturile de care beneficiază pe perioada telemuncii. O altă diferență face referire la drepturile valabile pe lângă salariu în perioada telemuncii. Ambele categorii își păstrează toate drepturile pe perioada cât prestează activitate în telemuncă, salariu, bonusuri, indemnizații, însă, așa cum este prevăzut foarte clar în Legea 283, pe perioada telemuncii,
funcționarii publici nu vor primi sporul pentru condiții de muncă grele, vătămătoare sau periculoase. Cei care îl primesc în mod obișnuit, îl vor primi în continuare în luna în care vor munci în telemuncă, doar ca mai puțin cele maximum cinci zile când nu se muncesc de la sediul instituției.
Bani pentru acoperirea cheltuielilor de telemuncă. O diferență notabilă există și în această privință. Printre prevederile pe care un contract de telemuncă trebuie să le conțină se numără și condițiile în care angajatorul suportă cheltuielile aferente activității în regim de telemuncă - cum sunt
cei 400 lei pentru telemuncă. Totuși, pentru funcționari o astfel de prevedere nu există.
"În cazul muncii la domiciliu și/sau telemuncii, Codul administrativ prevede o serie de condiții și, privind în ansamblu situația, putem spune că avem și limitări în această privință, fără a omite faptul că, prin derogare atât de la dispozițiile Codului muncii, cât și de la cele ale Legii 81/2018, în mod explicit sunt plasate în sarcina funcționarilor costurile aferente desfășurării activității în această formă", a explicat,
de curând, Dan Năstase, consilier juridic specializat în relații de muncă.
Obligațiile privind prestarea activității. Doar pentru că nu lucrează de la sediu, telemunca nu înseamnă nemuncă. Atât telesalariatul, cât și funcționarul aflat în telemuncă trebuie să își desfășoare activitatea așa cum sunt pregătiți și conform instrucțiunilor primite din partea "șefului", indiferent că acesta este angajatorul sau conducătorul instituției publice.
Verificarea muncii. Ambele categorii de lucrători sunt verificați pe perioada în care sunt în telemuncă. Legea 81/2018 stabilește că angajatorul are dreptul de a verifica activitatea telesalariatului în principal prin utilizarea tehnologiei informației și comunicațiilor, așa cum este stabilit în documentele de muncă. O prevedere similară va fi introdusă din 11 noiembrie și în Codul administrativ, la nivelul instituției urmând să fie stabilită procedura pentru desfășurarea activității în regim de telemuncă care va cuprinde și mecanismele de raportare și de monitorizare a activității prestate astfel de funcționarul public.
Echipamentele necesare. Și în această privință există o asemănare între cele două tipuri de lucrători. Dacă angajații din privat pot folosi fie cele primite de la angajator, fie cele proprii, și funcționarii publici
vor putea munci de acasă dacă vor avea echipamentele necesare, fie că le dețin ei deja, fie că sunt puse la dispoziție de către instituțiile publice.
Instructajul în domeniul securității și sănătății în muncă (SSM). Indiferent de cine le este angajator, ambele tipuri de lucrători trebuie să fie instruiți corespunzător în domeniul SSM pentru utilizarea echipamentelor în telemuncă.
Comentarii articol (0)