Funcționarii publici vor putea să își presteze activitatea și în regim de telemuncă sau prin muncă la domiciliu, dacă bifează anumite condiții și primesc aprobare de la șeful instituției, potrivit unei legi recente, ale cărei prevederi vor intra în vigoare din 11 noiembrie. Pentru zilele lucrate în telemuncă, ei vor primi toate drepturile recunoscute prin lege, mai puțin sporul pentru condiții de muncă grele, vătămătoare sau periculoase, care va fi recalculat doar pentru perioada în care activitatea e prestată de la sediul uzual al instituției.
Legea 283/2022 va introduce, din 11 noiembrie, în Codul administrativ (
OUG 57/2019) posibilitatea ca anumiți funcționari publici să poată munci în telemuncă sau de la domiciliu
maximum cinci zile pe lună. Este vorba de funcționarii care au copii de până în 11 ani, cei care acordă îngrijire unei rude cu care locuiește în aceeași gospodărie, similar
concediului de îngrijitor care a fost introdus de curând în Codul muncii, cei care din cauza stării de sănătate dovedite prin adeverință medicală nu se pot deplasa la sediul instituției publice sau cei care desfășoară activități din cele stabilite de conducătorul autorității ca putând fi realizate în regim de telemuncă.
Totuși, pentru a putea lucra de la distanță, conducătorii instituțiilor trebuie să fie de acord cu cererea pe care o vor putea depune de luna viitoare funcționarii publici. Mai mult, activitatea prestată de la distanță va trebui să facă acordul de voință al părților, astfel nici funcționarul nu poate obliga conducătorul autorității să îi accepte cererea și nici nu ar putea fi obligat de aceeași persoană să lucreze în telemuncă sau de la domiciliu, dacă nu își dorește.
Funcționarilor cărora li se vor aproba cererile
vor trebui să dețină mijloacele necesare îndeplinirii atribuțiilor, potrivit fișei postului, dintre care sunt amintite telefon, laptop/desktop, acces la internet, semnătură electronică, acces securizat la distanță la sistemele IT sau la resursele documentare ale instituției utilizate la nivelul compartimentului.
Deși nu stabilește expres despre ce drepturi vor fi menținute cât timp lucrează la distanță, putem înțelege că leguitorul face referire la cele prevăzute de Codul administrativ, cum ar fi dreptul la opinie, la tratament egal, dreptul de a fi informat, dreptul de asociere sindicală, în limitele și condițiile stabilite de lege (în sens larg), dreptul la grevă, dreptul la salarizare și alte drepturi conexe, fiind stabilite, tot prin acte normative, limitele, dreptul la asigurarea uniformei, după caz, dreptul asigurării, cu prioritate, a unui program de lucru care să nu depășească durata normală generală, 8 ore/zi și 40 de ore/săptămână, dreptul la compensarea muncii suplimentare, dreptul de a fi ales sau numit într-o funcție de autoritate sau demnitate publică, dreptul la concedii, dreptul la un mediu sănătos la locul de muncă, dreptul la asistență medicală, dreptul la recunoașterea vechimii în muncă, în specialitate și grad profesional și dreptul la protecția legii.
"Practic, aceste drepturi sunt prevăzute pentru orice lucrător, fiind precizat faptul că, în mare măsură, Codul administrativ se completează cu celelalte dispoziții prevăzute de legislația muncii, în măsura în care nu sunt incompatibile sau prin acte normative cu caracter special nu sunt stabilite alte drepturi și/sau obligații.În cazul muncii la domiciliu și/sau telemuncii, Codul administrativ prevede o serie de condiții și, privind în ansamblu situația, putem spune că avem și limitări în această privință, fără a omite faptul că, prin derogare atât de la dispozițiile Codului muncii, cât și de la cele ale Legii 81/2018, în mod explicit sunt plasate în sarcina funcționarilor costurile aferente desfășurării activității în această formă", a explicat
Dan Năstase, consilier juridic specializat în relații de muncă.
De asemenea, el subliniază că, în privința drepturilor, nu poate exista un tratament diferențiat, astfel că funcționarii publici care vor lucra de la distanță vor beneficia de drepturi egale, inclusiv de indemnizația de hrană.
Notă: Situația este similară salariaților care primesc
tichete de masă chiar și când se află în telemuncă.
"Însă nu și în privința sporului pentru condiții grele, vătămătoare sau periculoase. Legiuitorul a inclus „la grămadă” aceste situații, fără a distinge între factorii de risc, deși o parte dintre aceștia s-ar putea să nu aibă o legătură cu locul de muncă efectiv, ci cu specificul activității/natura muncii. Faptul că un funcționar, de exemplu, își desfășoară activitatea în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu nu înseamnă că în luna respectivă nu va beneficia de sporul pentru condiții de muncă grele, vătămătoare sau periculoase, ci el se va raporta la perioada lucrată la locul de muncă organizat de către angajator", mai spune consilierul juridic.
Deși modificările aduse Codului administrativ intră în vigoare în data de 11 noiembrie, conducătorii autorităților și instituțiilor publice vor trebui să aprobe procedurile pentru desfășurarea activității în regim de telemuncă sau munca la domiciliu până pe 21 noiembrie.
Comentarii articol (0)