Cu toate că a fost inițiat acum aproape un an, în mai 2023, cei de la MF spun că procesul s-a dovedit destul de anevoios, astfel că proiectul de HG a fost relansat acum în dezbatere cu unele ajustări față de forma inițială.
În esență, se prevede că de aprobarea activității în România se va ocupa Comisia de autorizare a activității de schimb valutar din cadrul MF. În cazul companiilor înființate în România ca furnizori de servicii de schimb între monede virtuale și monede fiduciare și furnizorii de portofele digitale, comisia din MF acordă o autorizație (valabilă doi ani), în timp ce furnizorii deja activi în alte state din UE se adresează comisiei doar pentru a obține înregistrarea (valabilitatea depinde de valabilitatea autorizării în străinătate).
Firmele înființate în România vor trebui să îndeplinească mai multe condiții pentru a fi autorizate, printre care:
- să fie societăți înființate în baza Legii 31/1990;
- să aibă ca obiect de activitate codul CAEN 6499 (alte intermedieri financiare nca);
- să dețină o platformă digitală cu acces la distanță pentru furnizarea de servicii de schimb între monede virtuale și monede fiduciare și/sau de furnizare de portofele digitale conectată la cel puțin un domeniu de internet înregistrat în România;
- să dețină cel puțin un cont bancar în monedele fiduciare prin care își desfășoară operațiunile, deschis în România;
- să obțină, contra unei taxe, un aviz tehnic de la Autoritatea pentru Digitalizarea României;
- să nu aibă datorii fiscale.
Dosarul de autorizare pentru furnizorii români de servicii de schimb între monede virtuale și monede fiduciare și de portofele digitale va include o cerere și mai multe documente justificative prin care să se verifice îndeplinirea condițiilor stabilite. Desigur, vor exista condiții de îndeplinit și pentru furnizorii înființați în alte state din UE.
În toate cazurile, dosarele de autorizare/înregistrare vor fi depuse fie la registratura MF, fie prin poșta clasică, fie prin poșta electronică (la folosirea e-mail-ului, documentația va fi semnată electronic cu semnătură electronică calificată).
Atenție! Ca să se aplice, proiectul de HG trebuie adoptat de Executiv și publicat în Monitorul Oficial.