Legea 118/2024, aplicabilă din 11 mai, va permite șoferilor să conducă motociclete de capacitate cilindrică mică, dacă acestea sunt prevăzute cu transmisie automată, după ce, recent, Curtea Constituțională a respins, ca neîntemeiată, obiecția de neconstituționalitate pe care le formulase Președintele României și a constatat că legea pentru completarea Codului rutier este constituțională.
În consecință, din această săptămână (cel puțin teoretic), posesorii permisului de conducere Categoria B, care au o vechime de cel puțin doi ani și minimum 24 de ani, vor putea conduce scutere și motociclete de până la 125 centimetri cubi și puterea maximă de 11 kW, cu condiția absolvirii unui curs practic.
Noua lege va modifica, din 11 mai, Codul rutier, astfel încât să permită posesorilor permiselor de conducere categoria B, care au cel puțin 24 de ani împliniți și o vechime a categoriei de cel puțin doi ani, să conducă motociclete de 125 cmc care au o putere maximă de 11kW (circa 15 cai putere) și cu un raport putere/ greutate de cel mult 0,1 kW/kg, categoria A1, cutie automată, dacă ”fac dovada, printr-o adeverință, că au absolvit un curs de pregătire practică de minimum 10 ore în acest sens în cadrul unei unități autorizate de pregătire a conducătorilor de vehicule”.
Legea, adoptată inițial de Parlament în 13 iunie 2023, se afla la promulgare, dar Președinția a cerut reexaminarea actului normativ și reluarea parcursului legislativ. În cererea de reexaminare, Președintele României arăta că extinderea dreptului de a conduce autovehicule, care face obiectul legii în discuție, a fost făcută prin modificarea eronată a primului alineat al articolului 24 din Codul rutier, articol care reglementează procedura de eliberare a permiselor de conducere. Or, în opinia instituției prezidențiale, ar fi trebuit modificat alineatul următor, care reglementeză dreptul de a conduce autovehicule pe drumurile publice.
A doua obiecție a Președinției se referea la prevederea conform căreia conducătorul auto, pentru a putea conduce o motocicletă, trebuie să „facă dovada absolvirii a 10 ore de pregătire practică în cadrul unei unități autorizate de pregătire a conducătorilor de autovehicule”. Documentul care a retrimis legea în Parlament arată că ”este neclar cum anume se va face dovada absolvirii celor 10 ore de pregătire practică și dacă această dovadă trebuie deținută fizic și prezentată în cazul unui control, de fiecare conducător de vehicule, alături de permisul de conducere”.
Prin urmare, deputații au adoptat un amendament care răspunde obiecțiunilor administrației prezidențiale, care prevede că ”adeverința obținută se înscrie în Registrul național al cursanților gestionat de către Autoritatea Rutieră Română, iar informația deținerii acesteia se transmite pe cale electronică Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări în vederea introducerii mențiunilor corespunzătoare în Registrul național de evidență a permiselor de conducere și a vehiculelor înmatriculate”.
Măsura, criticată de campioni la raliu și motociclism viteză
Parlamentarii care au inițiat modificarea legislației rutiere explică, în expunerea de motive, că facilitarea accesului șoferilor la motociclete ușoare va asigura o mobilitate urbană mai bună. De asemenea, au invocat și legislația cu prevederi similare din alte țări europene (Franța, Spania, Italia etc), unde, în linii mari, legislația este foarte asemănătoare celei amintite mai sus.
Referitor la acest subiect, avocatnet.ro a cerut opinia a doi specialiști din domeniu, fiecare dintre ei fiind un reprezentat de elită al celor două categorii de participanți la trafic vizați de aceste modificări legislative: șoferii și motocicliștii.
Tiberiu Troia, fost multiplu campion național și internațional la motociclism viteză, instructor categoria A și B, jurnalist moto: ”Inițiativa copiază legislația existentă deja în alte tări europene, dar cred că a fost făcută fără a ține cont de efectele pe care le-a avut în acele țări. Și, dacă vreți, se va întâmpla același lucru care se petrece în cazul trotinetelor... Până la efectul scontat, degajarea traficului, va fi plătit un preț de sânge. Spitalele sunt pline de victime ale accidentelor cauzate sau în care au fost implicate trotinete. Același lucru s-a întâmplat în Europa și cu șoferii cărora li s-a permis să conducă motociclete și la fel se va întâmpla și la noi. Nici nu mai pomenesc de diferențele dintre noi și alți europeni în ceea ce privește disciplina în trafic și educația rutieră”.
Constantin Aur, fost multiplu campion național la raliu și profesor de conducere defensivă: ”Personal, cred că se va dovedi a fi o greșeală. În primul rând, pentru că o motocicletă de 125 cmc dezvoltă o viteză pe care o poate atinge și o motocicletă de cilindree mare, doar că nu la fel de repede. Să permiți cuiva care nu are nici un fel de cunoștințe legate de stabilitatea unui astfel de vehicul, de modul în care frânează, virează și așa mai departe, să îl folosească pe drumuri publice mi se pare un risc prea mare, raportat la potențiale beneficii. Nu cred că cineva, care poate că nici pe bicicletă nu știe să meargă, va putea controla o astfel de motocicletă. Ca să nu mai zic de adeverințele acelea... Păi uităm cum s-au luat permise la noi? Dar o adeverință? Avem peste 3.000 de școli auto în țară, dintre care foarte multe sunt și moto... Ce să mai zic de bunul nostru simț? Vă dați seama că riscul ca o serie de inconștienți să meargă pe o astfel de motocicletă, să iasă în trafic și să provoace accidente, este de necalculat la momentul actual. Să nu uităm că nu vorbim de o jucărie, ci de un vehicul destul de puternic”.
Comentarii articol (168)