În ce măsură este legală această modalitate de a evita blocajele, cât de recomandabilă și ce riscuri presupune pentru siguranța rutieră vom afla de la autoritatea îndreptățită să ofere un punct de vedere cu privire la acest subiect, IGPR. Alături de precizările instituției, poate cei mai cunoscuți reprezentanți ai celor două principale categorii de participanți la traficul rutier, șoferii și motocicliștii, își vor spune opinia cu privire la ”filtrarea” traficului: Constantin (Titi) Aur, fost multiplu campion național la raliu și profesor de conducere defensivă și Tiberiu (Tibi) Troia, fost multiplu campion național și internațional la motociclism viteză, instructor categoria A și B și jurnalist moto.
În prezent, legislația românească nu reglementează explicit filtrarea traficului de către motocicliști, scuteriști sau bicicliști. Acest vid legal a generat de-a lungul timpului diverse interpretări, atitudini și controverse, atât în rândul participanților la trafic cât si în presă ori rețele sociale.
Primul lucru care trebuie lămurit este legat de încadrarea legală a filtrării traficului: este sau nu este o depășire? Conform IGPR, ”termenii la care se face referire (filtrarea traficului - n.r.) nu sunt prevăzuți în legislația rutieră din România, însă, în conformitate cu prevederile art. 45 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, depășirea este manevra prin care un vehicul trece înaintea altui vehicul ori pe lângă un obstacol, aflat pe același sens de circulație, prin schimbarea direcției de mers şi ieșirea de pe banda de circulație sau din șirul de vehicule în care s-a aflat inițial”.
Tot Inspectoratul a făcut o precizare pentru avocatnet.ro care lămurește în ce măsură continuarea deplasării printre mașinile oprite la semafor ori într-un blocaj rutier este legală: ”conducerea unui vehicul cu două roți pe drumurile publice într-un șir de vehicule, astfel încât să nu fie efectuată în acest mod manevra de depășire, este permisă de legislația rutieră națională”.
Altfel spus, motocicliștii pot face ”filtering” atât timp cât deplasarea se face fără depășirea liniilor de demarcare a benzilor.
Referitor la acest fenomen, Titi Aur a precizat pentru avocatnet.ro că ”trebuie avute în vedere trei aspecte, când vorbim de această deplasare printre mașini. Întâi de toate, trebuie avută în vedere legalitatea. Dacă treci banda, e depășire, situație în care trebuie să te supui tuturor reglementărilor specifice acestei manevre.
Al doilea aspect, poate cel mai important, este legat de siguranță, atât a motociclistului sau biciclistului, cât și a celorlalți. O portieră deschisă brusc în fața unei motociclete poate duce la accidentarea grava a riderului sau și mai rău. În același timp, un pieton care traversează grăbit, neatent și nu neapărat pe la trecerea de pietoni, poate suferi o rănire gravă dacă îl lovește o motocicletă.
Poate că nu în ultimul rând, trebuie să vorbim de cultură și obiceiurile locului. Țările vestice, ca să nu mai spun de cele mediteraneene, au o tradiție net superioară nouă. Acolo, oamenii folosesc motocicleta conștienții fiind de avantajele sale: deplasare rapidă, decongestionarea traficului și, evident, posibilitatea de a te ”strecura”. Pentru asta, ai nevoie de o reglementare clară și de educarea atât a șoferilor, cât și a motocicliștilor. Aici avem o problemă, comportamentul șoferilor noștri fiind cel mai haotic din toate țările europene.
Nu sunt motociclist, dar mai merg pe scuter și văd motocicliști atenți și preventivi, dar si vitezomani iresponsabili. Toți ar trebui să înțelegem că două roți sunt bune chiar și pentru cei care nu merg pe două roți, pentru ca au această capacitate de a decongestiona traficul. Va veni și legea aia cu 125 cc cu permisul categoria B, oamenii ar trebui să fie mai serioși cu acest subiect, indiferent de calitatea pe care o au, de motociclist sau de șofer”.
Punctul de vedere al lui Tibi Troia este mai critic, fostul campion considerând că nu au fost făcuți pașii care se impuneau mai demult: ”cine merge dimineața la muncă în oricare dintre marile orașe ale României, nu mai zic de București, s-a cam lămurit, zic eu. Dacă nu facem nimic, așa o să murim: sufocați de noxe și nervi, în trafic. Problema este că nu se face nimic, nu există inițiativă, nici măcar din partea motocicliștilor, care sunt dezbinați sau, hai să zic, grupați nesemnificativ. Decongestionarea traficului nu poate veni în urma aplicării unei singure măsuri miraculoase.
În București avem opt importatori moto, nu au fost în stare să facă o asociație care să îi reprezinte. Ca atare, nu există o voce cu greutate, care să se ocupe de proiecte legislative să propună soluții sau măcar dezbateri serioase. De aceea nici legea nu e limpede, e așa, la nimereală și mica înțelegere.
La noi, bicicletele au banda lor și loc de adunare în față, la semafor. De ce? Este o inepție, nu le folosește nici lor, nici șoferilor. Că se face verde și trebuie să se bage pe banda lor, nu? Până fac ei asta, s-a pierdut vreme, multe mașini care puteau trece și elibera zona mai prind o data semaforul respectiv. Și tot așa.
Dacă avea cine, dar nu are, reglementau filtrarea traficului și lăsau motocicletele acolo unde acum se adună bicicletele, că nu au o problemă legată de rapiditate în eliberarea benzii respective... Nici nu are sens să ne mai batem capul, problema asta există de 20 de ani și nu facem altceva decât să asistăm pasivi la agravarea ei. Filtrarea singură, chiar reglementată fiind, nu va rezolva problema traficului, dar va contribui la relaxarea sa. Trebuie luate o serie întreagă de măsuri, dar pentru asta ai nevoie de inițiativă și de susținere a inițiativei, adică ceva ce nouă ne lipsește”.
Filtrarea traficului practicată de motocicliștii din România este un aspect al mobilității urbane care aduce atât beneficii, cât și provocări. Deși nu există reglementări specifice în prezent, discuțiile cu privire la această practică ar putea să câștige relevanță în dezbaterea asupra siguranței rutiere și a eficienței traficului în orașe. Orice schimbare legislativă ar trebui să țină cont atât de perspectiva celor care se deplasează pe două roți, cât și de nevoile generale ale celorlalți membri ai comunității rutiere. Cu atât mai mult cu cât este de așteptat ca numărul motocicliștilor să crească după ce legea care va permite posesorilor de permis de conducere categoria B să conducă și motociclete de până în 125 cc v fi adoptată. Despre acest subiect și stadiul actual al acestei propuneri legislative, aici.
Comentarii articol (1)