- Interesul pentru această facilitate legislativă este direct proporțional cu gradul de aglomerare al traficului, fiind mult mai ridicat în orașele mari.
- Trecerea bruscă de la mașină la scuter implică riscuri semnificative de accidente, cei cu experiență anterioară pe biciclete sau scutere mici fiind mai puțin expuși acestor pericole.
- Costurile reduse de exploatare a scuterelor și mobilitatea lor crescută sunt factori atractivi pentru șoferi, însă procedurile birocratice, precum obținerea certificatelor medicale, reprezintă bariere pentru potențialii interesați.
În primul rând, trebuie să le amintim celor interesați că nu orice șofer se califică pentru a putea conduce o motocicletă în baza permisului categoria B și, în același timp, nu poate conduce orice fel de motocicletă.
Legea 118/2024, care se aplică din 11 mai 2024, permite șoferilor să conducă motociclete de capacitate cilindrică mică (până la 125 centimetri cubi și cu putere maximă de 11 kW), dacă acestea sunt prevăzute cu transmisie automată.
În plus, șoferul trebuie să aibă o vechime a categoriei B de cel puțin doi ani și să aibă vârsta de minimum 24 de ani.
Odată îndeplinite aceste cerințe legislative, cei interesați se pot înscrie la o școală moto, pentru a urma un curs de 10 ore de pregătire practică. Scoala le va elibera o adeverință de absolvire și îi va înscrie în Registrul național al cursanților, aspect foarte important, pentru că asta presupune faptul că absolvenții nu vor trebui să aibă asupra lor respectiva adeverință.
În ceea ce privește înscrierea la curs, amatorii ar mai trebui să știe că dosarul va trebui să conțină adeverințele medicale și psihologice specifice înscrierii la școala de șoferi.
Acestea fiind spuse, avocatnet.ro a contactat câteva școli de șoferi, pentru a afla în ce măsură această facilitate oferită posesorilor de carnet de conducere categoria B a avut succes la potențialii săi beneficiari.
Interes mai mare pentru cei din aglomerările urbane
Adi Budoi, instructor categoria A și fondatorul Adi Moto București : ”am avut de-a face cu un val de entuziasm la început, după ce noile prevederi au putut fi puse în practică, dar lucrurile s-au mai liniștit între timp. Să zicem că, acum, cam 10% dintre cursanții noștri sunt șoferi care vor să poată merge și pe două roți. Este adevărat, nici vremea nu a ținut cu noi, între timp a venit și iarna. Probabil că vom asista la o creștere a numărului celor interesați, odată cu venirea căldurii. Există și factori descurajatori, cum ar fi obișnuita agresivitate în trafic a românului sau înclinarea lui către comoditate. Cred însă că, cel puțin în orașele mai, aglomerate, dorința de a scăpa de traficul infernal îi va împinge pe mulți spre două roți”.
Diana Păunescu, instructor categoria A și B și proprietarul Tasha Moto din Capitală, atrage atenția și asupra ”efectelor secundare” pe care le presupune trecerea de la patru la două roți: ”în toamnă, după intrarea în vigoare a acestor prevederi, am asistat la o explozie a interesului șoferilor pentru mersul pe scuter. Efervescența inițială s-a mai ponderat, dar numărul acestor cursanți se menține undeva în jurul a 20 de procente din total și va crește, cel mai probabil. Mă refer strict la cei care nu sunt mânați de pasiune, ci de dorința de a se deplasa ușor și rapid în traficul bucureștean. Problema este că mulți dintre absolvenții acestui curs au avut accidente după ce au trecut la două roți. Ca urmare, entuziasmul inițial s-a mai diminuat. Am remarcat că cei care, înainte de trecerea la un scuter de 125cc, obișnuiau să meargă pe bicicletă sau pe un scuter de 50cc sunt mai puțin expuși riscului de a face un accident pe două roți, ceea ce nu se poate spune despre cei care au trecut direct de la mașină la scuter”.
Riscurile presupuse de intrarea în trafic prin trecerea bruscă de la mașină la scuter, menționate de instructorul Diana Păunescu, au fost anticipate de fostul campion național și internațional la motociclism viteză, Tibi Troia. Înainte de intrarea în vigoare a acestor reglementări, el declara pentru avocatnet.ro că ”inițiativa copiază legislația existentă deja în alte țări europene, dar cred că a fost făcută fără a ține cont de efectele pe care le-a avut în acele țări. (...) Până la efectul scontat, degajarea traficului, va fi plătit un preț de sânge. Spitalele sunt pline de victime ale accidentelor cauzate sau în care au fost implicate trotinete. Același lucru s-a întâmplat în Europa și cu șoferii cărora li s-a permis să conducă motociclete și la fel se va întâmpla și la noi. Nici nu mai pomenesc de diferențele dintre noi și alți europeni în ceea ce privește disciplina în trafic și educația rutieră”.
Remus Enache, managerul școlii Academia Moto București are o abordare mai optimistă: ”mă aștept ca numărul celor interesați să crească. În momentul de față, să zicem că un sfert dintre cursanții noștri sunt cei din această categorie. Vremea bună și traficul rău îi vor determina pe mulți să renunțe la automobil. De altfel, asistăm, de la o lună la alta, la o creștere a interesului șoferilor pentru obținerea acestei atestări. Totuși, faptul că trebuie să obțină certificatele medicale îi dă pe mulți înapoi, pentru că oamenii nu au timp să umble pe la cabinetele medicale. Însă, în același timp, mobilitatea crescută, eficiența acestor mijloace de deplasare, costurile de exploatare - incomparabil mai mici decât în cazul unei mașini (consum de doi, maximum trei litri la suta de kilometri) - îi vor atrage pe mulți”.
Traficul lejer nu îndeamnă șoferii să treacă la scuter
În provincie, însă, lucrurile nu stau la fel de bine ca în Capitală, ceea ce dovedește că există un raport evident între gradul de aglomerație rutieră a unui oraș și numărul celor interesați să treacă de la patru la două roți.
La Ploiești, spre exemplu, unde traficul pare a fi mai rezonabil ca în București, interesul celor care au permis categoria B să obțină dreptul de a conduce și un scuter este aproape nul, după cum a confirmat pentru avocatnet.ro instructorul moto Ciprian Pavelescu: ”am constatat ceva mai mult interes anul trecut, poate că și din cauza discuțiilor provocate de apariția legii. Acest interes nu s-a concretizat, însă, într-un număr de persoane interesate suficient de mare încât să merite o investiție pe care să o facem în motociclete care să îndeplinească condițiile prevăzute în actul normativ despre care vorbim. Poate că lucrurile se vor schimba în perioada următoare, dar, cel puțin așa cum stau lucrurile în momentul de față, concretizarea interesului șoferilor pentru două roți este destul de firavă”.
La Cluj, unde traficul este mai ”aprig” ca în Ploiești, dar fără a atinge dramatismul celui bucureștean, teoria proporționalității dintre aglomerație și interesul șoferilor pentru deplasarea pe două roți este confirmată de instructorul Răzvan Popa: ”cred că numărul cursanților din această categorie va crește în viitorul apropiat. În prezent, ei reprezintă aproximativ 1 - 2% din totalul celor care fac o școala moto, dar sezonul este abia la început și nici vremea nu a ajutat. Plus că legea este foarte recentă. În afară de asta, piața moto din România este la început, fenomenul acesta nu are proporțiile pe care le vedem în alte țări europene, dar este într-o certă creștere, fapt care se va reflecta și în creșterea interesului pentru scutere și motociclete”.
Comentarii articol (0)