După un parcurs legislativ anevoios, legea care permite șoferilor să conducă și motociclete, în anumite condiții, era gata de aplicare începând cu data de 11 mai 2024. Bucuria celor interesați a fost de scurtă durată, pentru că prevederile mult asteptatei Legi 118/2024 nu puteau fi puse în practică, în lipsa unor norme de aplicare a sa.
În cele din urmă, la începutul lunii iulie, normele în discuție vedeau lumina tiparului, prin publicarea acestora în Monitorul Oficial, însă așteptarea șoferilor sătui să stea în trafic nu s-a terminat aici.
Ordinul 1.783/2024, care se referă la regulile pentru autorizarea școlilor de șoferi și a instructorilor auto, pentru atestarea profesorilor de legislație rutieră și a instructorilor de conducere, precum și la modul de organizare și desfășurare a cursurilor de pregătire teoretică și practică pentru obținerea permisului de conducere se aplică începând cu data de 8 august.
Prin urmare, abia începând cu această dată, școlile de șoferi vor putea transmite către Registrul național al cursanților (RNC) listele șoferilor înscriși pentru a obține atestarea necesară conducerii motocicletelor.
Între timp, neclaritățile cu privire la organizarea propriu-zisă a cursurilor pentru șoferi persistă. Conform reprezentanților a două școli de șoferi, consultați de avocatnet.ro cu privire la acest subiect, ”pisica” pare a fi acum în curtea RAR, instituție care trebuie să ateste conformitatea scuterelor care vor fi folosite pentru efectuarea cursurilor care permit șoferilor să conducă și motociclete de până în 125 cc.
Patronul uneia dintre școli, care a ținut să își păstreze anonimatul, a declarat că ”evident, nimeni nu pare lămurit cu privire la ceea ce trebuie să facem. Noi avem deja motociclete atestate pentru școală, însă trebuie să reluăm procedura pentru tipul acesta de vehicule. La RAR nu pare că știu nici ei ce și cum trebuie făcut, oamenii așteaptă, unii dintre ei și-au și cumpărat scutere, dar nu le pot folosi și nici măcar nu se pot apuca de școală. Să sperăm că situația se va lămuri în răstimpul rămas până la intrarea efectivă în vigoare a normelor”.
Conform noii abordări legislative, șoferii care dețin permis de conducere categoria B de cel puțin doi ani și au vârsta minimă de 24 de ani împliniți, pot conduce motociclete ușoare cu o capacitate cilindrică de până la 125cc, o putere maximă de 11 kW și un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg, echipate cu transmisie automată (categoria A1).
Totuși, pentru a putea conduce aceste motociclete, șoferii trebuie să urmeze un curs practic de minimum 10 ore la o școală de șoferi autorizată. După absolvirea cursului, școala va elibera o adeverință care va fi înscrisă în RNC. Ulterior, informația va fi transmisă către Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări pentru a fi adăugată în Registrul național de evidență a permiselor de conducere.
Normele de aplicare a acestei legi, care vor intra în vigoare la data de 8 august 2024, reglementează aspecte precum conținutul programei școlare, condițiile de certificare a motocicletelor folosite de școlile de șoferi și modelul adeverinței eliberate cursanților.
Comentarii articol (2)