Ordinul 1.783/2024 modifică și completează anexele nr. 1 și 3 ale Ordinului ministrului transporturilor 733/2013. Acestea se referă la regulile pentru autorizarea școlilor de șoferi și a instructorilor auto, atestarea profesorilor de legislație rutieră și a instructorilor de conducere, precum și la modul de organizare și desfășurare a cursurilor de pregătire teoretică și practică pentru obținerea permisului de conducere.
Măsura vine în urma adoptării Legii118/2024, care completează prevederile din OUG 195/2002 (Codul rutier) privind circulația pe drumurile publice. Noua lege prevede că permisele de conducere pentru categoria B sunt valabile și pentru motocicletele cu transmisie automată, cu o capacitate maximă de 125 cmc, o putere maximă de 11 kW și un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg, care puteau fi conduse până acum numai în baza categoriei A1.
Pentru a putea conduce motociclete, deținătorii permiselor categoria B trebuie să aibă minimum 24 de ani, o experiență de cel puțin doi ani în conducerea vehiculelor de categoria B și sunt obligați să absolve un curs de pregătire practică de minimum 10 ore la o școală de șoferi autorizată.
Ordinul reglementează conținutul programei școlare pentru pregătirea cursanților în utilizarea motocicletelor cu transmisie automată, condițiile de certificare a motocicletelor ce vor fi folosite de școlile de conducători auto și stabilește modelul adeverinței care atestă absolvirea cursurilor necesare.
Varianta finală a documentului introduce câteva prevederi noi, printre care aceea că școlile de conducători auto trebuie să atingă un grad anual de promovabilitate de minim 50% la examenul teoretic pentru categoria B, iar cel puțin 70% din cursanți trebuie să efectueze cursuri complete (teorie și practică) într-un an calendaristic, datele privind gradul de promovabilitate urmând să fie furnizate de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări. Mai mult, norma prevede că, pentru a putea organiza aceste cursuri, școala de conducători auto nu trebuie să fi avut autorizația retrasă în ultimul an la solicitarea acesteia.
De asemenea, cursurile pe care șoferii vor trebui să le promoveze pentru a putea conduce motociclete de până la 125 centimetri cubi vor presupune minimum 10 ore de pregătire practică, din care primele 4 ore în poligon. Pentru aceasta, evaluarea teoretică se va susține după finalizarea pregătirii teoretice, evaluarea practică se va susține după finalizarea pregătirii practice. În plus, evaluarea teoretică trebuie efectuată în maximum 60 de zile de la evaluarea practică.
Din punct de vedere tehnic, pentru a efectua cursul în cauză, școala de conducători auto depune la Autoritatea Rutieră Română documentele motocicletelor care îndeplinesc condițiile, certificatul de agreare emis de către Registrul Auto Român, care va conține mențiunea care atestă faptul că respectivele
motociclete sunt dotate cu transmisie automată.
Măsura reglementează și modul de introducere a datelor în Registrul cursanților și felul în care trebuie făcută transmiterea informațiilor către Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări.
Aceste norme vin în contextul în care, deși legislația rutieră a fost modificată astfel încât permisele categoria B să fie valabile și pentru motociclete din categoria A1, aceste prevederi nu puteau fi puse în aplicare în lipsa reglementărilor ce vor intra în vigoare luna viitoare.
Aceasta, pentru că școlile de șoferi nu puteau organiza cursurile aferente punerii în aplicare a noilor prevederi. Adi Budoi, instructor categoria A și fondatorul AdiMoto, una dintre cele mai vechi școlii de șoferi din Capitală, a declarat pentru avocatnet.ro că ”fără norme de aplicare, modificarea asta nu schimbă nimic în mod real. Nu putem înscrie cursanți, pentru că nu știm cum să aplicăm noile prevederi. Solicităm aviz medical sau psihologic la înscriere sau nu? Pe ce fel de motociclete vor face pregătirea practică? Adeverința pe care o eliberăm ar trebui să aibă o formă standardizată, care să cuprindă anumite informații, nu le putem da oamenilor o fițuică scrisă pe genunchi. Toate aceste informații lipsesc, felul în care a fost abordat subiectul este neserios, ca să nu spun mai mult”.
În același timp, Direcția Rutieră a MAI a precizat zilele trecute pentru avocatnet.ro că ”aplicarea noilor norme este obligatorie”, chiar dacă legiuitorul nu a prevăzut dispoziții ”pentru modificarea/completarea în mod corespunzător” a Regulamentului de aplicare a Codului rutier.
Comentarii articol (54)