Articol scris de Ana Maria Iordache, Partener D&B David și Baias, și Ludmila Petrescu, Senior Manager PwC România.
CBAM reprezintă unul dintre elementele-cheie ale pachetului „Fit for 55” al UE și va contribui la realizarea obiectivului ambițios de reducere cu 55% a emisiilor de carbon, în comparație cu nivelurile din 1990 până în 2030, și de a deveni un continent neutru din punct de vedere climatic până în 2050. Obiectivul acestuia este de a împiedica anularea eforturilor pe care UE le face pentru a reduce emisiile din cauza unei creșteri a emisiilor în afara Uniunii, care ar fi determinată de relocarea producției în țări din afara UE sau de creșterea importurilor de produse care generează emisii ridicate de dioxid de carbon.
Practic, CBAM va fi o taxă aplicabilă importului de produse care generează emisii ridicate de dioxid de carbon din afara Uniunii Europene. Regulamentul CBAM a fost publicat în Jurnalul Oficial al UE pe 16 mai 2023 și se va aplica începând cu octombrie 2023.
Care este scopul Regulamentului CBAM
CBAM își propune să abordeze riscul de relocare a emisiilor de carbon prin introducerea unei taxe la import pentru sectoarele care generează emisii ridicate de dioxid de carbon, echivalent cu tarifarea carbonului pentru bunurile produse la nivel local (adică Schema UE de comercializare a certificatelor de emisii).
În prezent, în UE există circa 11.000 de unități de producție a materiilor prime acoperite care fac obiectul Sistemului European de Comercializare a Certificatelor de Emisii (denumit ETS). Există mult mai mulți producători din afara UE care sunt supuși altor regimuri (deseori cu costuri mai mici). Aceste organizații au un avantaj competitiv - acest avantaj va crește pe măsură ce UE crește prețul carbonului.
Pe scurt, ETS înseamnă că întreprinderile achiziționează certificate pentru emisiile legate de carbon și contribuabilul restituie aceste certificate pentru fiecare tonă de emisii generată pentru anul în cauză.
Solicitând producătorilor din afara UE să declare emisiile încorporate și ulterior să plătească o taxă suplimentară, UE asigură condiții de concurență egale, protejând producția internă, fără a afecta competitivitatea pieței locale.
Domeniul de aplicare al CBAM: mărfuri și emisii
Categoriile de produse din domeniul de aplicare al CBAM sunt aluminiu, fier și oțel, produse minerale, îngrășăminte, electricitate, hidrogen, precursori și produse din aval din oțel și fier. O extindere la alte produse este probabil să aibă loc în viitor.
Emisiile care intră în sfera de aplicare sunt emisiile directe și, în anumite condiții, indirecte de gaze cu efect de seră din procesul de producție a mărfurilor asupra cărora producătorul deține controlul direct. Comisia va evalua metodologia pentru emisiile indirecte și posibilitatea de a include mai multe produse din aval înainte de sfârșitul perioadei de tranziție.
Calendarul CBAM și acțiunile necesare
Din 1 octombrie 2023 și până în 31 decembrie 2025, se derulează o perioadă de tranziție, în care importatorii vor avea numai obligații de raportare a emisiilor încorporate în produsele CBAM importate, fără obligația de plată a unei taxe. Informațiile vor fi raportate într-o bază de date electronică ce va fi pusă la dispoziția declaranților de către Comisia Europeană - Registrul Tranzitoriu CBAM.
Începând cu octombrie 2023, importatorii/declaranții acestor bunuri în UE vor trebui să respecte următoarele obligații:
- dacă importă în UE produse din categoriile de produse vizate de regulamentul CBAM, trebuie să colecteze de la furnizori date pentru fiecare tip de produs, cantitatea importată, emisiile încorporate și prețul carbonului plătit în țara de origine;
- să transmită un raport CBAM trimestrial, primul raport urmând să fie depus în ianuarie 2024 pentru ultimul trimestru din 2023.
Începând cu 2026, obligațiile vor fi:
- să achiziționeze certificate CBAM pentru produsele importate în UE. Prețul acestor certificate va fi egal cu media săptămânală a prețului certificatelor EU ETS;
- să verifice emisiile încorporate: datele colectate și calculate privind emisiile încorporate trebuie verificate de către un verificator acreditat;
- să trimită o declaratie anuală CBAM și să restituie certificatele CBAM, până la data de 31 mai a fiecărui an următor celui de raportare. Certificatele CBAM care corespund emisiilor încorporate declarate urmează să fie restituite pentru anul precedent.
Aspecte vamale ale CBAM
Întrucât este strâns legat de procesele vamale, ceea ce ar putea genera o povară administrativă suplimentară la importul acestor bunuri în UE, CBAM va fi o taxă asupra importurilor anumitor mărfuri.
Prin urmare, recomandăm operatorilor economici implementarea proceselor necesare pentru a respecta această nouă legislație. Menționăm că mărfurile aflate în domeniul de aplicare al CBAM pot fi importate numai de declaranții care sunt autorizați de o autoritate CBAM (care urmează să fie atribuită). Companiile din afara UE nu pot folosi reprezentarea vamala directă. Într-un astfel de caz, comisionarul vamal/altă persoană care acționează ca reprezentant vamal indirect va fi cel obligat pentru indeplinirea obligatiilor CBAM.
Clasificarea tarifară a mărfurilor: Mărfurile din domeniul CBAM sunt determinate pe baza clasificării tarifare conform Nomenclaturii Combinate UE (denumite în continuare coduri NC). Practicile de eludare care pot fi utilizate pentru clasificarea produselor sunt, de asemenea, abordate de CBAM - de exemplu, modificări minore ale mărfurilor pentru a le face să se încadreze într-un alt cod NC pentru care nu există un motiv suficient sau o justificare economică, în afară de a evita, în întregime sau parțial, oricare dintre obligațiile CBAM.
Originea mărfurilor: CBAM se aplică mărfurilor originare din țări terțe, cu anumite excepții (de exemplu, Islanda, Norvegia, Lichtenstein, Elveția). Originea mărfurilor este determinată pe baza regulilor de origine nepreferențiale, așa cum sunt definite în legislația vamală a UE.
Determinarea țării de origine poate fi o provocare pentru lanțurile de aprovizionare complexe. Prin urmare, este important ca operatorii economici să-și revizuiască lanțul de aprovizionare și să identifice astfel de situații. Importanța determinării originii corecte a mărfurilor importate constă în faptul că, în cazul în care a fost plătit un preț al carbonului în țara de origine, importatorul este eligibil pentru o reducere a numărului de certificate care trebuie depuse.
Regimuri vamale: Obligațiile CBAM se aplică emisiilor care sunt încorporate în mărfurile importate în UE. Utilizarea regimurilor vamale speciale sau a altor proceduri ar putea influența cantitatea de emisii care trebuie raportată. Se recomandă efectuarea unei analize amănunțite atunci când apare una dintre următoarele situații:
- utilizarea regimului de perfecționare activă (de exemplu, materiile prime sunt aduse în UE pentru prelucrare);
- utilizarea regimului de perfecționare pasivă (de exemplu, mărfuri UE sunt exportate din UE și aduse într-o țară terță pentru prelucrare sau reparații);
- scutirea pentru bunuri returnate (de exemplu, mărfuri care au fost exportate din UE și sunt returnate într-o perioadă de trei ani în aceeași stare).
Regulamentul CBAM a fost publicat în Jurnalul Oficial al UE pe 16 mai 2023 și se va aplica începând cu octombrie 2023. Este de așteptat să fie publicată, în perioada următoare, o legislație europeană/locală suplimentară, precum și anumite îndrumări, astfel încât să acopere aspecte procedurale, procesul de autorizare, definirea autorităților competente, sancțiuni etc.