Taxa pe carbon, instituită prin mecanismul de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM), intră în etapa următoare a calendarului de implementare, în care contribuabilii vizați sunt obligați să raporteze emisiile reale de dioxid de carbon (CO2) încorporate în mărfurile importate din afara Uniunii Europene (UE).
Citește articolulMecanismul de ajustare a carbonului la frontieră (cunoscut drept CBAM) a fost stabilit anul trecut printr-un regulament european aplicabil direct în toate statele membre ale UE și acesta deja produce efecte. Momentan, companiile vizate au de depus doar unele raportări, însă Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a început recent să trimită notificări celor care nu s-au conformat. Citește articolul
Regulamentul Comisiei Europene 1.115/2023 privind produsele provenite din defrișări („European Union Deforestation Regulation” - EUDR), care interzice comercializarea, în spațiul comunitar, de produse provenite din zone defrișate, dar și exportul acestora către alte piețe, intră în vigoare la sfârșitul acestui an, în prima fază pentru contribuabilii mari și mijlocii implicați în tranzacții cu astfel de produse, și prevede o serie de obligații de verificare și de raportare pentru aceștia. Concret, operatorii și comercianții din lanțul de aprovizionare vor fi obligați să întreprindă toate demersurile necesare („diligențe”) pentru a verifica dacă produsele recepționate provin din zone defrișate și, dacă da, să evite introducerea lor pe piață. În caz contrar, riscă sancțiuni consistente. Citește articolul
Prețul efectiv plătit sau de plătit pentru mărfurile de import (valoarea de tranzacție) este unul dintre elementele de taxare care poate genera probleme complexe atât în momentul importului de mărfuri, cât și ulterior (de exemplu, în cazul unor plăți ulterioare importului, dar făcute în legătură cu mărfurile importate). În ultimele 12 luni, Comisia Europeană a revizuit în mod constant ghidurile actuale (de exemplu, Compendiumul pe valoarea în vamă) cu scopul de a veni în sprijinul companiilor pe diverse spețe privind valoarea în vamă și a costurilor care trebuie adăugate la aceasta. Citește articolul
Eforturile de decarbonizare ale Uniunii Europene s-au intensificat semnificativ în ultima perioadă, iar instrumentele pachetului legislativ „Fit for 55”, respectiv reforma EU ETS și noul regulament privind Mecanismul de Ajustare a Carbonului la Frontieră (CBAM), au devenit principalele motoare care vor acționa în direcția creșterii taxării carbonului, impunând astfel costuri suplimentare companiilor în funcție de emisiile de carbon. Citește articolul
Mecanismul de ajustare la frontieră în funcție de carbon (Carbon Border Adjustment Mechanism - CBAM) a intrat în vigoare de la 1 octombrie 2023, iar prima raportare pentru trimestrul IV din 2023 a avut ca termen data de 31 ianuarie 2024. Pe ultima sută de metri, Comisia Europeană a venit cu o amânare de 30 de zile, pentru companiile care au întâmpinat dificultăți (tehnice) la întocmirea și depunerea raportării și nu au reușit să se încadreze în termenul prevăzut. Citește articolul
Pentru a-și păstra competitivi producătorii, dar și pentru a evita relocarea producției din Uniunea Europeană în țările terțe, Comisia Europeană introduce o taxă pe carbon (CBAM) aplicabilă importurilor de produse din industrii intens poluante, din următoarele sectoare: ciment, fontă, fier și oțel, aluminiu (de exemplu, minereu de fier, tuburi, țevi, rezervoare, construcții și părți de construcții, șuruburi, piulițe), îngrășăminte, energie electrică și hidrogen, toate acestea fiind considerate „produse CBAM”. Citește articolul
Sfârșitul lunii septembrie vine cu noi sancțiuni impuse importurilor de mărfuri rusești în Uniunea Europeană. Mai precis, împotriva produselor finite din oțel fabricate în alte teritorii (de exemplu, Turcia, China) din materii prime din categoria oțelului originare din Rusia (de exemplu, forma primară a fierului sau semifabricate). Sancțiunea acoperă aproape toată gama de astfel de oțeluri. Citește articolul
Formalismul excesiv al inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) a fost criticat din nou de judecători. Potrivit unei hotărâri recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), scutirea de TVA pentru transportul legat de importul bunurilor nu poate fi refuzată automat de ANAF doar pentru că firma prezintă alte documente decât cele cerute de legislația autohtonă. Cu alte cuvinte, inspectorii trebuie să verifice dacă sunt îndeplinite condițiile de fond pentru a acorda scutirea de taxă, trecând cu vederea, dacă este cazul, cerințele de formă. Citește articolul
Toate companiile care vor importa în UE produse cu emisii mari de carbon din țări nonUE vor fi, cel mai probabil, afectate de Mecanismul de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM) și trebuie să se înregistreze ca declaranți în scopuri CBAM. Din octombrie 2023, importatorii/declaranții acestor mărfuri în UE vor trebui să respecte anumite obligații conform regulamentului CBAM. Citește articolul