Impunerea restricțiilor la import asupra intrării de mărfuri în Uniunea Europeană (de exemplu, originare din Belarus, Rusia, Iran, Ucraina) pe parcursul anului 2022 a condus la nevoia unei verificări mult mai atente a dovezilor de origine nepreferențială emise de furnizorii străini. Citește articolul
O bună parte din mărfurile de origine rusă sunt supuse în prezent diverselor restricții, intrarea lor pe piața din Uniunea Europeană fiind interzisă. Cu toate acestea, există și excepții. Mai precis, mărfuri care pot fi importate în continuare, chiar dacă au origine nepreferențială rusă (de exemplu, semifabricate/materii prime pentru industria siderurgică). Atât restricțiile, cât și excepțiile aplicabile diverselor mărfuri pot fi identificate de către importatori prin consultarea bazei de date TARIC, pornind de la codul tarifar din Nomenclatura Combinată. Citește articolul
România, alături de alte 17 state din Uniunea Europeană, vor putea aplica scutiri ale taxei pe valoarea adăugată (TVA) și de import pentru mărfurile introduse în țară și care urmează să fie utilizate pentru ajutarea sau în beneficiul refugiaților din Ucraina, potrivit unei decizii a Uniunii Europene, care a fost oficializată marți. Citește articolul
Pentru a-și păstra producătorii competitivi și pentru a evita relocarea producției din Uniunea Europeană (UE) în țările terțe, Comisia Europeană (CE) a propus, la mijlocul acestei veri, introducerea unei taxe pe carbon aplicabilă importurilor de produse din industrii intens poluatoare. Astfel, toate importurile de ciment, fier și oțel, aluminiu, îngrășăminte sau energie electrică din țări din afara UE ar putea fi taxate, începând din 2025, la tona de carbon emis. Până atunci, importatorii ar urma să fie supuși doar unor obligații de raportare a emisiilor încorporate în produsele importate. Însă, în această perioadă de tranziție, companiile nu ar trebui să piardă din vedere nici impactul financiar al noii taxe, nici costurile interne de monitorizare și raportare. Citește articolul
Potrivit noilor reguli de TVA privind comerțul electronic, importul mărfurilor declarate cu un număr valid de identificare în scopuri de TVA în Import One Stop Shop (IOSS) este scutit de TVA, în scopul evitării dublei impuneri, însă, după cum a subliniat Direcția Generală a Vămilor (DGV) într-un anunț publicat luni pe site-ul instituției, în cazul nedepunerii declarației vamale cu set redus de date (DVSRD), se va utiliza mecanismul standard de colectare a TVA la import. Astfel, mărfurile vizate vor fi eliberate doar după plata TVA-ului și emiterea chitanței vamale. Citește articolul
Numărul EORI nu trebuie completat în declarația vamală cu set redus de date în situația în care aceasta se depune prin intermediul unui reprezentant, adică prin reprezentare indirectă, potrivit unei informări publicate miercuri pe site-ul Direcției Generale a Vămilor (DGV). Pe de altă parte, dacă declarația se depune prin reprezentare directă, numărul EORI devine obligatoriu pentru persoana care primește mărfurile, aceasta fiind, astfel, importator ce are totodată calitatea de declarant. Clarificarea vine în contextul apariției noilor reguli de TVA privind comerțul electronic în cadrul Uniunii Europene (UE). Citește articolul
Odată cu apariția noilor reguli privind comerțul electronic în cadrul Uniunii Europene (UE), s-au stabilit două chestiuni privind importul de bunuri: o dată, că se plătește TVA pentru importurile făcute de persoanele fizice pe teritoriul României pentru mărfurile sub 150 de euro, iar, a doua regulă, că nu se datorează TVA în cazul mărfurilor de la persoană fizică la persoană fizică a căror valoare e sub 45 de euro. Dar în ambele situații e obligatorie depunerea unor declarații vamale. Cei vizați trebuie să știe, în funcție de modul de tranzit al mărfurilor (poștă sau curierat), de când și cum se folosește o declarație specială. Citește articolul