Planul de implementare a mecanismului de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM), instituit prin Regulamentul Uniunii Europene 956/2023, prevede că, pentru a putea importa mărfuri vizate de taxa pe carbon pe piața uniunii începând cu anul 2026, importatorii și reprezentanții vamali care acționează indirect pentru clienții lor trebuie să dobândească, până atunci, statutul de declarant autorizat CBAM. Procesul este unul complex și poate dura până la o jumătate de an, astfel că cei interesați trebuie să înceapă demersurile cât mai curând. Citește articolul
Astăzi a fost publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene o directivă care stabilește standarde actualizate de calitate a aerului în întreaga Uniune Europeană (UE), dintre prevederile acesteia fiind de amintit dreptul cetățenilor europeni de a obține despăgubiri în cazul în care au de suferit din cauza calității slabe a aerului din zona în care locuiesc. Citește articolul
Taxa pe carbon, instituită prin mecanismul de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM), intră în etapa următoare a calendarului de implementare, în care contribuabilii vizați sunt obligați să raporteze emisiile reale de dioxid de carbon (CO2) încorporate în mărfurile importate din afara Uniunii Europene (UE).
Citește articolulMecanismul de ajustare a carbonului la frontieră (cunoscut drept CBAM) a fost stabilit anul trecut printr-un regulament european aplicabil direct în toate statele membre ale UE și acesta deja produce efecte. Momentan, companiile vizate au de depus doar unele raportări, însă Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a început recent să trimită notificări celor care nu s-au conformat. Citește articolul
Importatorii UE de mărfuri pentru care trebuie calculată și plătită taxa CBAM trebuie să-și pregătească cea de-a patra raportare privind emisiile de carbon utilizând date reale, obținute de la furnizorii cu care lucrează. Având în vedere perioada destul de scurtă de pregătire a acestui prim raport cu date reale (30 septembrie 2024) și faptul că importatorii nu au încă exercițiul de a lucra cu valori reale obținute de la companiile de la care importă produsele, este necesară o foarte bună pregătire, încă de pe acum, a acestui pas. Citește articolul
Pentru a-și păstra competitivi producătorii, dar și pentru a evita relocarea producției din Uniunea Europeană în țările terțe, Comisia Europeană a introdus taxa pe carbon aplicabilă importurilor de produse din industrii intens poluante, din sectoarele ciment, fontă, fier și oțel, aluminiu (de exemplu, minereu de fier, tuburi, țevi, rezervoare, construcții și părți de construcții, șuruburi, piulițe), îngrășăminte, energie electrică și hidrogen. Acestea sunt considerate „produse CBAM” prin Regulamentul 956/2023 privind instituirea unui mecanism de ajustare a carbonului la frontieră (Carbon Border Adjustment Mechanism - CBAM), așa-numita taxă pe carbon, aplicabilă de la 1 octombrie 2023. Citește articolul
Mecanismul de ajustare la frontieră în funcție de carbon (Carbon Border Adjustment Mechanism - CBAM) a intrat în vigoare de la 1 octombrie 2023, iar prima raportare pentru trimestrul IV din 2023 a avut ca termen data de 31 ianuarie 2024. Pe ultima sută de metri, Comisia Europeană a venit cu o amânare de 30 de zile, pentru companiile care au întâmpinat dificultăți (tehnice) la întocmirea și depunerea raportării și nu au reușit să se încadreze în termenul prevăzut. Citește articolul
Pentru a-și păstra competitivi producătorii, dar și pentru a evita relocarea producției din Uniunea Europeană în țările terțe, Comisia Europeană introduce o taxă pe carbon (CBAM) aplicabilă importurilor de produse din industrii intens poluante, din următoarele sectoare: ciment, fontă, fier și oțel, aluminiu (de exemplu, minereu de fier, tuburi, țevi, rezervoare, construcții și părți de construcții, șuruburi, piulițe), îngrășăminte, energie electrică și hidrogen, toate acestea fiind considerate „produse CBAM”. Citește articolul
Pentru a accelera procesul de trecere la vehicule electrice și reducerea emisiilor poluante, vânzarea mașinilor noi cu motoare pe combustie internă, cele mai cunoscute fiind cele ce funcționează cu benzină sau motorină, va fi interzisă în Uniunea Europeană (UE) din 2035, potrivit unui regulament adoptat recent de autoritățile europene și care va intra în vigoare curând. Citește articolul
Autoturismele nepoluante, cu emisii zero de CO2, pot primi plăcuțe de înmatriculare verzi și, odată cu acestea, ar putea primi o serie de facilități, printre care reduceri de taxe sau parcare gratuită în anumite zone, potrivit unui ordin oficializat în aprilie. Documentul pune, de fapt, în aplicare o modificare de astă-toamnă a regulamentului Codului rutier. Pentru a pune în practică această măsură, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) anunță că, începând de azi, e posibilă eliberarea de plăcuțe de înmatriculare verzi. Citește articolul