Conform informațiilor puse la dispoziție de Ministerul Finanțelor, „CBAM este instrumentul UE pentru a pune un preț echitabil carbonului emis în timpul producției de bunuri cu consum intens de carbon care intră pe teritoriul UE și pentru a încuraja producția industrială mai curată în țările din afara UE. Introducerea treptată a CBAM este aliniată cu eliminarea treptată a alocării de cote gratuite în cadrul Sistemului UE de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) pentru a sprijini decarbonizarea industriei UE. (...)
Pe măsură ce UE își ridică propria ambiție în materie de climă și atâta timp cât politicile climatice mai puțin stricte prevalează în multe țări din afara UE, există riscul așa-numitei relocări de carbon. Relocarea emisiilor de dioxid de carbon are loc atunci când companiile cu sediul în UE mută producția cu consum intens de carbon în țări în care politicile climatice în vigoare sunt mai puțin stricte decât în UE sau când produsele UE sunt înlocuite cu importuri cu un consum mai mare de carbon. Confirmând că a fost plătit un preț pentru emisiile de carbon încorporate generate în producția anumitor bunuri importate în UE, CBAM se va asigura că prețul pe carbon al importurilor este echivalent cu prețul pe carbon al producției interne și că obiectivele UE în materie de climă nu sunt subminate.”
Concret, CBAM vizează importurile produselor considerate poluante: ciment, fier și oțel, aluminiu, îngrășăminte, produse pe bază de polimeri, hidrogen sau amoniac. Acest mecanism va funcționa prin achiziționarea de certificate de către importatori, notează autoritățile. Importatorii de mărfuri vor trebui, fie individual, fie prin intermediul unui reprezentant, să se înregistreze la autorități, de unde pot cumpăra certificate CBAM.
Deși noul regulament este în vigoare din octombrie 2023, companiile vizate trebuie doar să depună anumite rapoarte, pentru că momentan suntem într-o perioadă de tranziție. Cu toate acestea, ANAF a început să facă notificări pe această temă pentru a semnala firmelor că au niște obligații de îndeplinit.
Potrivit Finanțelor, așa arată graficul de implementare al CBAM:
- 31 ianuarie 2024 - primul raport (pentru trimestrul IV din 2023);
- 30 aprilie 2024 - al doilea raport (pentru trimestrul I din 2024);
- 31 iulie 2024 - al treilea raport (pentru trimestrul II din 2024) și în continuare se depun rapoarte trimestriale până la 31 ianuarie 2026 (pentru trimestrul IV din 2025);
- 31 decembrie 2024 - începerea procesului de autorizare la import;
- 1 ianuarie 2026 - începerea perioadei complet operaționale (depunere anuală);
- 31 mai 2027 - depunerea primului raport anual, aferent anului 2026.
Citește mai în detaliu despre CBAM:
- CBAM: Apare o taxă pentru firmele care importă din afara UE produse care generează emisii ridicate de CO2. Ce importatori sunt vizați și ce pregătiri trebuie să facă;
- CBAM: Taxa pe carbon este aplicabilă, teoretic, din octombrie asupra importurilor de produse poluante. Momentan, însă, se fac doar raportări;
- Taxarea carbonului va obliga companiile să-și ajusteze modelul de afaceri în direcția sustenabilității;
- Taxa pe carbon: Perspectivele și strategiile pentru companiile românești după primele două perioade de raportare;
- Ce au de făcut importatorii pentru calculul corect al prețurilor în raportarea CBAM de la 30 septembrie.