Procedura-cadru privind activitatea de supraveghere și control desfășurată de personalul ANPC „stabilește reguli pentru verificarea respectării de către persoane fizice și juridice a conformității caracteristicilor calitative, tehnice și de securitate ale produselor și serviciilor, a actelor normative din domeniul protecției consumatorilor, cu cele prescrise/declarate și/sau cu alte acte normative în vigoare”.
ANPC efectuează controale pe piață, la producători, importatori, distribuitori, la prestatorii de servicii, în punctele de intrare în vamă și punctele de trecere ale frontierei, având acces în locurile în care se produc/fabrică, se depozitează, se transportă sau se comercializează produsele și se prestează serviciile, pe întreg lanțul, inclusiv la dezvoltatorii imobiliari. Recent, ANPC anunța că a demarat o acțiune de verificare a conturilor de Instagram ale românilor cu statut de influencer din mediul online - în ce scop? Identificarea celor care nu sunt suficient de transparenți față de comunitățile lor și promovează produse fără să le marcheze ca reclame plătite. Ca atare, ANPC nu se duce doar în magazinele alimentare, la operatori din HoReCa să verifice ce ne pun pe masă și cum arată cazările, la bănci ori magazine care promit reduceri pe care, de fapt nu le oferă.
Ca atare, ANPC are competență în aproape tot ceea ce vizează consumatorii de produse și servicii, practicile incorecte ale comercianților, furnizarea de conținut și servicii digitale, contractele de credit cu persoanele fizice, serviciile de plată, emitenții de monedă electronică, domeniul imobiliar ș.a.m.d..
În varianta recentă a ghidului de procedură publicat de ANPC, sunt prezentate în detaliu:
- regulile generale de procedură: de la emiterea obligatorie a ordinului de serviciu/delegație pentru desfășurarea activității, compunerea echipei de control, faptul că 70% din timpul dedicat acțiunii de control e pentru operatorii cu impact social mare și doar 30% dintre procesele-verbale îi vizează pe operatorii economici mai mici, că se solicită transmiterea documentelor exclusiv electronic, de principiu, ce se întâmplă în cazul găsirii de produse neconforme etc.;
- drepturile și obligațiile personalului cu atribuții de control; printre altele, prezentarea legitimației și ordinului de serviciu/delegație sunt necesare la fiecare acțiune de control; printre altele, comisarii trebuie să informeze reprezentantul operatorului economic de faptul că întreaga acțiune poate fi filmată și fotografiată, iar dacă se refuză, acesta va fi informat că se consideră obstrucționarea controlului și va fi sancționat ca atare;
- scopul și obiectivele activității de control;
- tipurile de acțiuni de control:
- controlul operativ - verificarea cu celeritate a activității operatorului
economic, în vederea stabilirii existenței sau inexistenței a unor încălcări ale reglementărilor legale în domeniul protecției consumatorilor; - supra controlul - poate fi inițiat pentru verificarea modului în care
personalul cu atribuții de control și-a desfășurat activitatea de verificare la un operator economic; - controlul tematic - național, regional, sezonier etc.;
- controlul operativ - verificarea cu celeritate a activității operatorului
- documentele încheiate în cadrul acțiunilor de control:
- invitația pentru prezentarea operatorului economic la sediul instituției (pot fi transmise telefonic sau prin poșta fizică ori electronică);
- fișa de control (un document digital, tipizat, elaborat, standardizat și
comunicat de către DGCSPAE); - procesul-verbal de contravenție;
- procesul-verbal de constatare;
- nota de control/relații - netipizat, în cuprinsul căruia se consemnează întrebările adresate reprezentantului operatorului economic și răspunsurile acestuia, în cadrul unei acțiuni de control;
- procesul-verbal de prelevare;
- procesul-verbal de distrugere;
- stabilirea măsurilor și sancțiunilor complementare;
- verificarea măsurilor / încasarea sancțiunilor: verificarea presupune efectuarea unui recontrol stabilit, de regulă, de către aceeași echipă de control, care a aplicat sancțiunea, ce se poate face și la cererea operatorului economi, în maximum două zile lucrătoare, sau în maximum 15 zile; atunci când amenzile nu sunt achitate și nici nu sunt contestate, executarea silită o va face ANAF, în maximum 45 de zile;
- comunicarea documentelor de control: ghidul prezintă toate formele de comunicare, inclusiv numărul de exemplare în scris;
- cum se desfășoară acțiunile de control, când și cum se aplică sigiliile;
- ce presupune controlul voluntar, care este, de fapt, un ajutor oferit de ANPC operatorilor economici; în situația în care se descoperă neconformități în cadrul unui astfel de control de fond voluntar, firmele nu vor fi sancționate, ci li se va impune remedierea problemelor descoperite, într-un termen rezonabil, urmând ca îndeplinirea măsurilor dispuse să fie reverificată de ANPC;
- ghidul prezintă cum se face controlul la producători și importatori, cum se face controlul la dezvoltatorii imobiliari (sunt asimilați producătorilor), la distribuitori, prestatorii de servicii, inclusiv financiare, la prestatorii de servicii de intermediere imobiliară etc.
Comentarii articol (0)