Conform informațiilor apărute la momentul inițierii ordinului, reprezentanții ONPCSB explicau că noul regulament este necesar deoarece „este în curs de implementare un nou sistem informatic modern, în scopul eficientizării activității”. De altfel, tot din noiembrie 2023 se vor folosi și modele noi ale rapoartelor care trebuie transmise către ONPCSB, potrivit unui alt ordin recent.
În urma comparării celor două regulamente, reiese că regulile recent oficializate permit crearea de conturi direct prin intermediul portalului de raportări al ONPCSB, fiind, în linii mari, mai simple. Regulile vechi prevăd, în esență, completarea unui formular online, semnarea sa olografă sau electronică și apoi transmiterea către ONPCSB prin e-mail, poștă sau curier.
Iată principalii pași ai noii proceduri de creare a conturilor de entități raportoare:
1. Portalul de raportare al ONPCSB este accesibil la adresa raportari.onpcsb.ro (adresa nu funcționează momentan). Pentru a crea un cont de raportare, se apasă butonul „Creează cont”, iar în formularul de înregistrare se completează informațiile referitoare la entitatea raportoare, persoana care efectuează înregistrarea și persoana desemnată.
2. Pentru entitatea raportoare, se completează următoarele informații:
- codul unic de înregistrare/codul de identificare fiscală / codul numeric personal;
- codul CAEN principal;
- numărul de înregistrare la Registrul Comerțului;
- denumirea / numele și prenumele;
- tipul entității raportoare;
- forma juridică de organizare;
- natura capitalului;
- adresa (sediul social / profesional) - țara, județul, localitatea, strada, numărul;
- numărul de telefon;
- adresa de e-mail;
- numele și prenumele reprezentantului legal.
- numele și prenumele;
- e-mail-ul (adresa de e-mail cu care se va face confirmarea contului și care va avea rol de nume de utilizator în pagina de autentificare);
- parola (trebuie să conțină litere mari și mici, cifre și caractere speciale - minimum opt caractere);
- confirmarea parolei;
- numărul de telefon.
- se bifează caseta „Aceeași cu persoana care efectuează înregistrarea”, dacă este cazul;
- numele și prenumele;
- numărul de telefon;
- e-mail-ul.
6. La apăsarea butonului „Salvează”, se verifică corectitudinea datelor introduse și se transmite un mesaj pe adresa de e-mail completată, care înștiințează deținătorul despre crearea contului de raportare și solicită accesarea unui link de confirmare și activare. Încheierea cu succes a înregistrării se notifică printr-un nou e-mail. La apăsarea butonului „Renunță”, se șterg datele completate în formular.
7. Ulterior, pentru conectarea la noul cont de raportare, se apasă pe butonul „Intră în cont”. La pasul 1 se introduc e-mail-ul și parola și apoi se apasă butonul „Trimite cod de securitate”. La pasul 2 se introduce codul de securitate primit pe e-mail și apoi se acționează butonul „Logare”.
8. După logarea în portalul de raportare al ONPCSB, se pot transmite rapoartele prevăzute de Legea prevenirii spălării banilor și se pot administra informațiile despre entitatea raportoare și eventualele sedii secundare.
Printre rapoartele ce trebuie transmise de entitățile înregistrate se numără rapoartele de tranzacții suspecte și rapoartele de tranzacții cu numerar de cel puțin 10.000 euro.
Entitățile raportoare sunt considerate, în mare, instituțiile de credit, instituțiile financiare, furnizorii de servicii de jocuri de noroc, auditorii, experții contabili și contabilii autorizați, evaluatorii autorizați, consultanții fiscali, notarii publici, avocații, executorii judecătorești, furnizorii de servicii pentru societăți, agenții și dezvoltatorii imobiliari, precum și alte persoane care, în calitate de profesioniști, comercializează bunuri (în măsura în care efectuează tranzacții în numerar de minimum 10.000 de euro, echivalent în lei).