În consecință, atât timp cât analiza operațiunilor economice derulate de un contribuabil este efectuată în cadrul termenului de prescripție (cu consecința firească a stabilirii unor eventuale debite fiscale suplimentare), implicit și sancționarea contravențiilor are loc în același cadru. De altfel, alinierea celor două termene de prescripție -- de stabilire a creanțelor fiscale suplimentare și de sancționare a contravențiilor -- este esențială.
Mesajul dat contribuabililor prin modificările aduse în anul 2022, prin OUG 102/2022, este acela al unui accent deosebit pus pe conformarea voluntară. Cel puțin în teoria noilor reglementări, autoritățile fiscale ar trebui să fie mai prompte în solicitările de îndrumare, dar au și drepturi extinse pentru sancționarea neconformării voluntare. La acum arată modificările Codului de procedură fiscală, dar și liniștea din activitatea de inspecție fiscală din ultimii trei ani, Fiscul se va concentra din ce în ce mai puțin pe inspecții clasice și va fi din ce în ce mai prompt în depistarea din birou a neconcordanțelor în declarații, a omisiunilor etc.”, a lămurit, la solicitarea avocatnet.ro, Luisiana Dobrinescu, Managing Partner la Dobrinescu Dobrev.
Practic, autoritățile au stabilit, prin OUG 102/2022, ca dreptul ANAF de a aplica amenzile contravenționale prevăzute de Codul de procedură fiscală să se prescrie după cinci ani de la data săvârșirii faptei, începând cu faptele din 30 iunie 2022. Anterior, acest drept se prescria după șase luni de la data săvârșirii faptei, conform regulilor generale privind amenzile contravenționale din OG 2/2001, însă inspectorii se foloseau de un „artificiu” pentru a forța aplicarea amenzilor chiar și la ani distanță.
Totuși, în legătură cu prescripția, specialista a atras atenția asupra unei probleme ce apare des în controalele ANAF. Faptul că, din lipsa resurselor, inspectorii își încep acțiunile spre finalul perioadei de prescripție, această practică ducând uneori la litigii cu contribuabilii.
„Dacă ar fi să facem un comentariu general vizavi de perioada analizată de inspecția fiscală, este de notorietate că, din lipsă de personal și din cauza unei eficiențe scăzute în efectuarea inspecțiilor fiscale (raportat la factorul timp), foarte puțini contribuabili fac obiectul unei inspecții fiscale. Din aceleași motive, când pe criterii de risc fiscal un contribuabil este inclus pe ordinea de control, organele de inspecție fiscală calculează la limită termenul de prescripție, existând nenumărate litigii pe acest subiect. Modificarea, în anul 2016, a modalității de calcul a termenului de prescripție prin noul Cod de procedură a adus un plus de claritate absolut necesară în această materie - fiind binecunoscute disputele fiscale legate de modalitatea de reglementare a termenului, sub imperiul vechiului Cod”, a adăugat Luisiana Dobrinescu.