Intrarea în grevă generală a bugetarilor finanțiști din Federația Sindicatelor din Administrația Fiscală „Solidaritatea” (FSAFS) este estimată pentru 25 septembrie 2023, așa cum reiese din declarațiile recente ale președintelui organizației. Inițial, se dorea o intrare coordonată în grevă generală a tuturor organizațiilor finanțiștilor, însă până la urmă doar FSAFS anunță că este decisă să ducă demersul până la capăt. În paralel, protestele spontane deja afectează o parte a contribuabililor.
FSAFS este o organizație care reunește sindicate din cadrul Ministerului Finanțelor (MF), dar și din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Aceasta face parte din
Blocul Naţional Sindical, a doua cea mai mare confederație sindicală reprezentativă din România.
„FSAFS strânge în aceste zile semnăturile pentru declanșarea grevei. Considerăm că protestele spontane, în acest moment, nu mai au absolut niciun efect asupra guvernanților. Considerăm, totodată, că opinia Ministerului Muncii, exprimată în legătură cu acest conflict de muncă, este eronată și incompletă. În consecință, în momentul în care majoritatea membrilor noștri vor declara sub semnătură faptul că doresc să intre în grevă, cunoscând prevederile Legii 367/2022, vom intra în grevă.Din cauza necesității de reluare a unor proceduri, determinate de modificarea datelor inițiale, estimăm că strângerea semnăturilor pentru declanșarea grevei nu va dura mai mult de o săptămână, după care urmează anunțarea Guvernului, angajatorului, ITM, care trebuie făcută cu minimum zece zile înainte. Estimăm că organizarea grevei de avertisment și declanșarea grevei propriu-zise se vor putea face în jurul datei de 25 septembrie 2023. Asta dacă majoritatea membrilor își doresc acest lucru, adică dacă vom avea semnăturile necesare”,
a declarat recent Dorin Modure, Președintele FSAFS.
Dincolo de FSAFS, există și alte organizații separate care reprezintă finanțiști din ANAF și MF, dar care,
conform lui Dorin Modure, nu fac eforturile necesare pentru o intrare coordonată în grevă generală:
„Cu părere de rău, îi anunțăm pe toți colegii că nu mai putem aștepta pe nimeni. Odată strânse semnăturile, vom anunța data grevei.”
De exemplu, Federația Națională a Sindicatelor din Administrație (FNSA) și Alianța Națională Sindicală a Bugetarilor „Sed Lex”
au anunțat recent declanșarea unui nou conflict de muncă, după încetarea celui inițial:
„Așadar, de această dată, împreună cu colegii de la «Sed Lex», vom derula coordonat toată procedura ce ține de acest nou conflict de muncă, redeschis după câteva zile, începând cu participarea în comun la negocieri, concilieri și forme de protest, oricare ar fi acestea, în funcție de evoluția procesului și după un program convenit.”În paralel, bugetarii finanțiști deja organizează, de câteva săptămâni,
proteste spontane în diferite zone ale țării, astfel că o parte a relației MF și ANAF cu contribuabilii este afectată.
Dacă se ajunge la o grevă generală, relația cu contribuabilii ar putea avea de suferit, deși este greu de apreciat acum ce ar putea însemna asta în mod concret. Din moment ce
relaționarea cu autoritățile fiscale se face în principal de la distanță, prin sisteme informatice, probabil că activitatea de depunere a declarațiilor fiscale și de plată a obligațiilor fiscale ar continua fără probleme în timpul unei greve. Însă nu se poate spune același lucru atunci când vine vorba de controalele fiscale, formalitățile vamale și asistența fiscală, de exemplu.
Rămâne de văzut, în eventualitatea declanșării unei greve generale, dacă reprezentanții FSAFS vor explica în avans cum se va derula relația cu contribuabilii și dacă vor avertiza despre posibile probleme.
Revendicările federației sunt, în esență, protejarea locurilor de muncă, menținerea veniturilor și implicarea concretă în dezbaterile legate de reforma bugetară anunțată de Guvernul Ciolacu, dar și o protecție juridică în concordanță cu riscurile din activitatea desfășurată de finanțiști.
Discuțiile despre declanșarea unei greve generale
au apărut încă de astă-primăvară.
Declanșarea unui
conflict colectiv de muncă se poate face numai în condițiile prevăzute de
Legea dialogului social nr. 367/2022, act normativ despre care am scris pe larg, în ultimele luni, în
secțiunea specială de aici. În esență, revendicările personalului trebuie sesizate în scris mai întâi, iar apoi se poate declanșa efectiv conflictul colectiv de muncă, în urma unei notificări prealabile. Apoi trebuie încercată soluționarea conflictului pe cale amiabilă. Dacă nici așa nu se ajunge la un consens, se poate declanșa greva, dar tot în anumite condiții stricte.
Este important de precizat că domeniul finanțelor publice
nu se numără printre cele în care, conform legii, este obligatorie asigurarea cel puțin a unei treimi din activitatea obișnuită în timpul unei greve.
Comentarii articol (0)