ACCES PREMIUM
De ce premium?
Pregătiri de grevă pentru lucrătorii Ministerului Finanțelor, inclusiv cei din Fisc și Vamă. Relația cu contribuabilii ar putea fi afectată
Sindicatul Național Finanțe Publice, din care fac parte funcționari publici și personal contractual din Ministerul Finanțelor, se pregătește pentru grevă din cauza nemulțumirilor legate de salarizarea bugetară, conform unui comunicat de presă recent. Din SindFISC fac parte persoane care lucrează în entități precum Fiscul, Vama și Direcțiile generale regionale ale finanțelor publice, astfel că o eventuală grevă ar putea afecta relația cu contribuabilii.
Articolul continuă mai jos
Nemulțumirile lucrătorilor din finanțele publice țin, în esență, de salarizarea proprie - sunt evidențiate situațiile din Direcția generală antifraudă fiscală și Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, dar și inechitățile care afectează, în general, finanțiștii. Totodată, este amintită și problema viitoarei legi a salarizării bugetare, în cazul căreia solicitările de participare la dezbateri ale SindFISC au rămas fără rezultat până acum.
„Sindicatul Național Finanțe Publice - SindFISC, organizație sindicală națională care reunește funcționari publici și personal contractual din cadrul Ministerului Finanțelor și instituțiilor aflate în subordinea sau coordonarea acestuia (...), specializată în reprezentarea intereselor profesionale/sindicale ale acestor categorii de angajați, urmărește cu îngrijorare ultimele evoluții cu privire la procesul elaborării noii legi a salarizării bugetarilor. (...)Considerăm că este inadmisibil faptul că, deși încă din anul 2021 sunt cunoscute țintele din Planul Național de Redresare și Reziliență cu privire la noua lege a salarizării, până în acest moment, cu mai puțin de două luni înainte de termenul asumat pentru emiterea actului normativ, Guvernul nu a făcut public nici măcar un proiect al acestui act normativ. Drept urmare, la nivelul conducerii sindicatului am demarat procesul de consultare a membrilor pentru inițierea unui conflict de muncă, repectiv strângere de semnături, program acțiuni de protest etc.”, scrie în
comunicatul apărut marți.
Dacă se va ajunge la o grevă,
relația cu contribuabilii ar putea avea de suferit, deși este greu de apreciat acum ce ar putea însemna asta în mod concret. Din moment ce
relaționarea cu autoritățile fiscale se face în principal de la distanță, prin sisteme informatice, probabil că activitatea de depunere a declarațiilor fiscale și de plată a obligațiilor fiscale ar continua fără probleme în timpul unei greve. Însă nu se poate spune același lucru atunci când vine vorba de controalele fiscale, formalitățile vamale și asistența fiscală, de exemplu.
Rămâne de văzut, în eventualitatea declanșării unei greve, dacă sindicaliștii vor explica în avans cum se va derula relația cu contribuabilii și dacă vor avertiza despre posibile probleme.
Declanșarea unui
conflict colectiv de muncă se poate face numai în condițiile prevăzute de
Legea dialogului social nr. 367/2022, act normativ despre care am scris pe larg, în ultimele luni,
în secțiunea specială de aici. În esență, revendicările personalului trebuie sesizate în scris mai întâi, iar apoi se poate declanșa efectiv conflictul colectiv de muncă, în urma unei notificări prealabile. Apoi trebuie încercată soluționarea conflictului pe cale amiabilă. Dacă nici așa nu se ajunge la un consens, se poate declanșa
greva, dar tot în anumite condiții stricte.
Este important de precizat că domeniul finanțelor publice
nu se numără printre cele în care, conform legii, este obligatorie asigurarea cel puțin a unei treimi din activitatea obișnuită în timpul unei greve.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.