Un set complet nou de reguli pentru prevenirea și combaterea spălării banilor, pe care consultanții fiscali și firmele de consultanță fiscală trebuie să-l respecte, a fost oficializat luni de Camera Consultanților Fiscali (CCF).
În esență, vorbim de
reguli pentru prevenirea și combaterea spălării banilor dedicate în mod special activității de consultanță fiscală, ce sunt mai complexe decât
cele aflate până acum în vigoare. În esență, schimbarea setului de reguli vine ca urmare a înlocuirii cadrului legal primar de la noi, care este stabilit acum prin Legea 129/2019 și care a venit cu un regim destul de diferit de cel anterior. Noile reguli sunt în
Hotărârea CCF 4/2024, care a fost publicată în Monitorul Oficial și este în vigoare din
18 martie 2024.
Regulile sectoriale vizează atât
persoanele fizice consultanți fiscali, cât și
persoanele juridice ce activează ca societăți de consultanță fiscală, indiferent de forma și de modul lor de organizare. Practic, este vorba de persoanele fizice și juridice înregistrate în Registrul consultanţilor fiscali și al societăţilor de consultanță fiscală, care sunt supravegheate și controlate de CCF.
În continuare, prezentăm succint principalele chestiuni acoperite de hotărârea CCF.
Indiferent că vorbim de persoane fizice sau juridice, hotărârea dispune că trebuie stabilite
(1) proceduri interne pentru aplicarea regulilor de prevenire a spălării banilor. Aceste norme ar trebui să acopere, în linii mari, raportarea către autorități a încălcărilor legislației specifice, măsuri de cunoaștere a clientelei, administrarea riscurilor, controlul intern, protejarea personalului propriu și instruirea și evaluarea periodică a salariaților. Normele trebuie elaborate în funcție de specificul și dimensiunea activității economice desfășurate, dar și în funcție de particularitățile relațiilor de afaceri, clienților și serviciilor.
Atunci când vine vorba de societățile de consultanță fiscală, conducerea acestora trebuie
(2) să desemneze ori una, ori mai multe persoane cu responsabilități în aplicarea Legii prevenirii spălării banilor. Responsabilii trebuie să aibă un acces direct şi permanent la toate datele și informaţiile deţinute la nivelul entităţilor reglementate, care sunt necesare îndeplinirii obligaţiilor și atribuțiilor legale, și trebuie să existe și mecanisme interne, la nivelul firmei, pentru protejarea lor. CCF trebuie informată despre cine sunt aceste persoane responsabile. Consultanții persoane fizice n-au această obligație de a desemna un responsabil.
Mai departe, actul normativ mai prevede
(3) necesitatea instruirii periodice a angajaților societăților de consultanță fiscală. Practic, salariații trebuie informați despre existența procedurilor interne de prevenire și combatere a spălării banilor, iar firmele trebuie să se asigure că documentele în cauză sunt puse în aplicare. Totodată, angajații trebuie instruiți periodic în funcție de rolul și atribuțiile acestora în cadrul entității. Asta înseamnă inclusiv participarea la programe speciale de formare profesională permanentă și evaluarea cunoștințelor și a modului lor de aplicare concretă și corespunzătoare.
În ceea ce privește
(4) evaluarea riscurilor, consultanții fiscali și societățile de consultanță fiscală trebuie să realizeze evaluări proprii de risc prin care să identifice, evalueze și gestioneze riscul de spălare a banilor - la nivelul clientelei, la nivelul serviciilor oferite și la nivelul întregii activități desfășurate. Evaluările de risc trebuie actualizate periodic.
În același timp, este nevoie de aplicarea unor
(5) măsuri de cunoaștere a clientelei. După caz, măsurile acestea pot fi simplificate, standard sau suplimentare. În principal, consultanții și firmele de consultanță trebuie să verifice identitatea clienților și a beneficiarilor reali înainte de stabilirea unei relații de afaceri sau de desfășurarea unei tranzacții ocazionale.
În fine, mai este relevant de știut că sunt necesare uneori
(6) raportări către autoritățile competente din domeniul prevenirii și combaterii banilor - Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor. În esență, trebuie transmise rapoarte de tranzacții suspecte.
Indiferent despre cine este vorba -- persoane fizice sau juridice --, de supravegherea și controlul respectării obligațiilor de prevenire și combatere a spălării banilor se ocupă atât Oficiul Prevenirii Spălării Banilor, cât și CCF.
În altă ordine de idei, în 2023 au apărut reguli sectoriale de prevenire și combatere a spălării banilor
pentru contabili și societățile de contabilitate.