În august 2023, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a demarat o acțiune de verificare a conturilor de Instagram ale influencerilor români. Această acțiune a avut drept scop, conform comunicatului instituției de la acea vreme, evaluarea capacității consumatorilor de a recunoaște diferitele forme de marketing promovate de influencerii români, modul în care este dezvăluită intenția comercială a postărilor acestora, precum și impactul comportamentului de cumpărare al publicului în mediul online ca urmare a expunerii la aceste postări pe rețeaua de socializare Instagram.
Ce trebuie să faci dacă ești influencer și vrei să promovezi produse și servicii
Marketingul influencerilor este o formă de promovare online care implică colaborarea dintre branduri și persoane cu o anumită influență în social media, ei putând transmite mesajele brandurilor către comunitățile lor de urmăritori, generând astfel vizibilitate, încredere și chiar vânzări pentru branduri.
În România, marketingul influencerilor nu este reglementat printr-o lege specifică, dar tot trebuie să respecte anumite norme legale și etice privind publicitatea, protecția consumatorilor și confidențialitatea datelor. De exemplu, influencerii trebuie să marcheze clar conținutul plătit sau sponsorizat, să nu inducă în eroare consumatorii cu privire la caracteristicile produselor sau serviciilor promovate și să obțină consimțământul utilizatorilor pentru a le colecta și prelucra datele personale.
În acest context, avocatnet.ro a solicitat ANPC informații cu privire la rezultatele controlului întreprins în vara acestui an. Conform răspunsului instituției, ANPC a formulat recomandări influencerilor pentru dezvăluirea intenției comerciale pentru toate fotografiile și videoclipurile postate de ei pe toate platformele de socializare în care sunt activi.
Aceste recomandări includ utilizarea metodei de etichetare a conținutului comercial, astfel încât publicul să poată recunoaște în mod clar intenția comercială a postărilor.
Etichetarea trebuie să fie vizibilă, într-un font clar și suficient de mare pentru a putea fi ușor observată de către urmăritori. De asemenea, aceasta implică folosirea de hashtag-uri specifice, precum #publicitate “brand”, #sponsorizare plătită de “brand”, #parteneriat plătit de “brand”, #reclamă sau #promovare comercială, sau în cazul livrării bunurilor chiar dacă este gratuită: #produs furnizat de “brand”.
Influencerii români nu semnalează intențiile publicitare
Un influencer este o persoană sau un creator de conținut care are o influență semnificativă asupra unui grup de urmăritori sau a unei audiențe pe platformele de social media sau în mediul online în general. Influencerii sunt recunoscuți pentru abilitatea lor de a influența deciziile și comportamentele celor care îi urmăresc în ceea ce privește achizițiile, opiniile sau preferințele. Statutul lor în mediul online este determinat în mare parte de numărul de followers, adică utilizatorii care urmăresc pagina influencerului pe rețeaua de socializare. Deseori, ei implică în mediul online diverși parteneri comerciali în scopuri de monetizare.
Datele furnizate de ANPC arată că influencerii români respectă într-o mică măsură normele privind publicitatea, care le impun marcarea mesajelor comerciale (totuși, există și o neașteptată excepție). Documentul referitor la controlul ANPC poate fi consultat în exclusivitate ca document atașat la sfârșitul acestui articol.
Atât din comunicatul de presă, cât și din răspunsul trimis redactiei noastre, reiese că ANPC va continua să monitorizeze publicitatea influencerilor și să formuleze recomandări, cel puțin până la apariția unor reglementări dedicate acestui domeniu.
La începutul anului, avocatnet.ro a prezentat un ghid referitor la activitatea influencerilor, din perspectiva ANAF. Detalii referitor la acest subiect puteți citi pe larg aici.