Din referatul de aprobare ce a însoțit noul ordin în forma sa de proiect reiese că modificările au fost inițiate, pe de o parte, în urma unor modificări aplicabile de la începutul anului 2023 la lista faptelor ce se înscriu în cazierul fiscal. Pe de altă parte, modificările urmăresc și optimizarea practicii la nivelul ANAF.
Iată, potrivit inițiatorilor, ce modificări au fost operate:
- corelarea termenului în care organele competente în gestionarea cazierului fiscal trebuie să întocmească fișele de înscriere în cazierul fiscal a faptelor care reprezintă contravenții cu termenul legal de 15 zile în care organele care constată fapte și aplică sancţiuni au obligaţia să comunice, în copie, actele care sancţionează faptele care se înscriu în cazierul fiscal organului fiscal competent în a cărui rază teritorială îşi are domiciliul fiscal contribuabilul sancţionat;
- schimbarea competenței de întocmire a fișelor de înscriere în cazierul fiscal a atragerii răspunderii solidare cu debitorul, stabilită prin decizie a organului fiscal rămasă definitivă, precum și de scoatere din cazierul fiscal a acestei informații. Întrucât deciziile de atragere a răspunderii solidare se înregistrează în evidența fiscală a persoanei răspunzătoare, s-a stabilit ca fișele de înscriere/actualizare în cazierul fiscal a atragerii răspunderii solidare să fie întocmite de compartimentul de executare silită din cadrul organului fiscal competent în administrarea obligațiilor fiscale datorate de persoana răspunzătoare, nu de către compartimentul de executare silită din cadrul organului fiscal competent în administrarea contribuabilului declarat insolvabil/insolvent;
- clarificarea aspectelor privind înscrierea în cazierul fiscal a situațiilor de atragere a răspunderii solidare în cazul în care, până la rămânerea definitivă a deciziei de atragere a răspunderii solidare, au fost stinse obligațiile fiscale pentru care a fost atrasă răspunderea. În acest sens, clarificarea vizează înscrierea informațiilor în cazierul fiscal chiar dacă până la data rămânerii definitive a deciziei de atragere a răspunderii solidare obligațiile fiscale au fost stinse;
- corelarea fluxului procedural și a formularisticii utilizate de organele fiscale pentru aplicarea unitară a prevederilor legale potrivit cărora inactivitatea fiscală se înscrie şi în cazierul fiscal al noilor reprezentanți legali (dacă se menţine starea de inactivitate fiscală pe o perioadă mai mare de un semestru calendaristic de la data schimbării reprezentanţilor legali ai contribuabilului declarat inactiv), cu excepția situației în care noul reprezentant al contribuabilului care a intrat în faliment sau al contribuabilului pentru care s-a pronunţat ori a fost adoptată o hotărâre de dizolvare este practicianul în insolvenţă desemnat în procedură potrivit legii;
- corelarea fluxului procedural și a formularisticii utilizate de organele fiscale pentru aplicarea unitară a prevederilor legale privind scoaterea din evidenţa cazierului fiscal a informaţiilor privind inactivitatea fiscală;
- modificarea formularisticii utilizate (eliminarea unor coloane referitoare la „actul normativ care prevede sancțiunea” și „sancțiunea prevăzută de lege”, „cod faptă”, eliminarea sintagmei „Număr de operator de date cu caracter pesonal” și introducerea sintagmei „Document care conține date cu caracter personal protejate de prevederile Regulamentului (UE) 2016/679”, eliminarea rubricilor referitoare la „Instituția”, „Județul/Țara” etc.);
- modificări de formă la nivelul procedurii de gestionare a cazierului fiscal, având în vedere desființarea administrațiilor pentru contribuabilii mijlocii din cadrul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice și preluarea acestor contribuabili, spre administrare fiscală, de către administrațiile județene ale finanțelor publice.