Proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 213/2015 privind Fondul de garantare a asiguraților a fost pus vineri în dezbatere la Ministerul Finanțelor și aduce schimbări importante în ceea ce privește plata despăgubirilor RCA, cu scopul de a proteja mai bine drepturile persoanelor prejudiciate prin accidente de vehicule și de a asigura un proces mai eficient și transparent de solicitare și plată a despăgubirilor.
Primul aspect ce trebuie menționat este că acest proiect de lege oferă dreptul persoanelor de a solicita FGA plata despăgubirilor RCA, în cazul falimentului sau lichidării asigurătorilor, chiar și atunci când lichidarea nu este bazată pe insolvență.
De asemenea, se propune eliminarea plafonului actual de 500.000 de lei pentru persoanele prejudiciate. În schimb, se va introduce un nou plafon de garantare, care va fi dat de nivelul limitei maxime de răspundere a asigurătorului care a încheiat contractul RCA.
Proiectul de lege stipulează și obligația Fondului de a rambursa către organismele similare din alte state sumele achitate persoanelor prejudiciate, în cazul contractelor RCA încheiate de asigurătorii români aflați în procedură de faliment sau lichidare.
În plus, Fondul va avea dreptul de a obține rambursarea sumelor achitate direct de la organisme similare din statele membre ale UE, în cazul asigurătorilor aflați în procedură de faliment sau lichidare.
Proiectul de lege introduce, de asemenea, termene pentru soluționarea cererilor de plată a despăgubirilor și pentru efectuarea rambursărilor către Fond.
Conform noului proiect de lege, Fondul va continua să ofere protecție și prin plata creanțelor rezultate din alte forme de asigurare, în caz de faliment sau lichidare a asigurătorilor. Cererile de plată vor fi soluționate într-un „termen rezonabil”.
În plus, proiectul aduce claritate în privința plafonului de 500.000 de lei, care se menține doar pentru plata creanțelor rezultate din alte forme de asigurare decât RCA.
Un alt aspect important este faptul că Fondul va putea apela la împrumuturi de stat în situații excepționale, când resursele financiare nu sunt suficiente pentru acoperirea sumelor datorate. Acest mecanism este similar cu cel aplicabil Fondului de garantare a depozitelor bancare.
Modificarea legislației pentru a transpune o directivă
Așa cum se subliniază în nota proiectului, România nu a înființat acest Fond ca urmare a unei obligații impuse la nivel european, ci din proprie inițiativă, România fiind singurul stat membru din Spațiul Economic European în care fondul de garantare în domeniul asigurărilor oferă protecție pentru toate tipurile de asigurări (generale sau de viață, facultative sau obligatorii) și pentru orice creditor de asigurare, indiferent că este persoană fizică și juridică.
„Directiva (UE) 2021/2118 introduce, în premieră la nivel european și numai în ceea ce privește despăgubirile cuvenite în temeiul contractelor RCA, obligația fiecărui stat membru de a institui organisme care să protejeze persoanele prejudiciate din respectivul stat, prin plată directă, în cazul lichidării sau insolvenței asigurătorului care a preluat răspunderea persoanei responsabile de accident, indiferent în care stat membru a fost autorizat asigurătorul. Totodată, organismele asigură și protecția persoanelor prejudiciate din celelalte state membre, atunci când asigurătorul care a preluat răspunderea persoanei responsabile de accident este autorizat în statul în care a fost instituit organismul, protecția fiind furnizată indirect, prin rambursarea către organismele similare din statele de reședință a persoanelor
prejudiciate a sumelor plătite acestora.
În același timp, se introduc termene clare de plată a sumelor cuvenite persoanelor prejudiciate și de rambursare între organismele instituite la nivel european, principiul fiind acela că organismul din statul membru în care a fost autorizat asigurătorul este cel care suportă în ultimă instanță plata despăgubirilor”, scrie în nota proiectului.
Deși noi avem deja un atare organism, e nevoie de completarea legii sale pentru a corespunde întrutotul prevederilor ce trebuie transpuse din directivă.
Atenție! Proiectul de lege trebuia să fie aprobat de Guvern, discutat și supus la vot în Parlament, aprobat prin decret de președintele statului și publicat în Monitorul Oficial pentru a intra în vigoare.
Comentarii articol (1)