În ceea ce privește aplicarea mecanismului prevenirii în cazul firmelor, un aspect important de reținut este faptul că agentul constatator încheie un proces-verbal de constatare a neregulilor și anexează un plan de remediere, care cuprinde aspectele ce trebuie corectate, precum și termenul de conformare aplicat firmei pentru fiecare faptă.
De asemenea, în practică, pot exista situații în care agentul constatator nu întocmește un plan de remediere, cazuri în care se aplică doar sancțiunea avertismentului, astfel:
- în cazul în care, în cursul derulării controlului, contravenientul îşi îndeplineşte obligaţia legală;
- în cazul în care contravenţia săvârşită nu este continuă.
În cazul săvârșirii uneia dintre contravențiile stabilite prin HG nr. 33/2018, agentul constatator nu mai aplică sancțiunea contravențională la prima constatare a unei faptei. Regula se aplică o singură dată la trei ani, pentru fiecare contravenție în parte.
Într-un termen maxim de 90 de zile calendaristice de la data înmânării sau, după caz, a comunicării procesului-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii, contravenientul are posibilitatea remedierii neregulilor constatate şi îndeplinirii obligaţiilor legale. Durata termenului de remediere se stabileşte cu luarea în considerare a circumstanţelor săvârşirii faptei şi a duratei necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor legale. Durata termenului de remediere stabilită de organul de control nu poate fi modificată.
În termen de maximum zece zile lucrătoare de la data expirării termenului de remediere, organul de control are obligaţia să reia controlul şi să completeze partea a II-a a planului de remediere, anexat la procesul-verbal de constatare a contravenţiei. În ipoteza în care se constată că nu au fost respectate obligațiile stabilite în planul de conformare, în termenul acordat, agentul constatator încheie un alt proces-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii, prin care se constată săvârşirea de contravenţii și se aplică sancţiunile contravenţionale, altele decât avertismentul, prevăzute de actele normative.
În situația în care, ulterior aplicării prevederilor Legii prevenirii pentru o contravenție prevăzută în HG nr. 33/2018, apar situații în care contravenientul săvârșește din nou aceeași contravenție, dacă contravenientul a beneficiat deja de avertizare la prima abatere, se aplică sancțiunile contravenționale conform prevederilor legale în vigoare privind constatarea și sancționarea respectivei contravenții, indiferent de organul de control care aplică sancțiunea contravențională.
Contravenții care intră sub incidența Legii prevenirii sunt, de exemplu:
- neachiziţionarea registrului unic de control, în termenul prevăzut de lege;
- oferirea spre vânzare a produselor în pierdere în alte cazuri decât cele prevăzute de legislație;
- neprezentarea la solicitarea organelor de control abilitate a documentelor legale privind justificarea situației care a motivat lichidarea;
- nerespectarea prevederilor legale cu privire la vânzările de lichidare, vânzările de soldare și stocul de produse, respectiv nerespectarea prevederilor art. 20, 23 și 24 din Ordonanța Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață;
- realizarea vânzărilor de soldare în alte perioade decât cele prevăzute în legislație;
- neprezentarea, la solicitarea organelor de control abilitate, a documentelor legale justificative cu privire la stocul de produse propus pentru soldare și cu privire la originea şi data de fabricaţie a produselor care fac obiectul acestor vânzări;
- practicarea de vânzări sau de orice alte procedee considerate practici comerciale interzise;
- exercitarea de activități de comerț cu ridicata și comerț cu amănuntul în aceeași structură de vânzare, respectiv suprafață de vânzare;
- încălcarea prevederilor legale referitoare la mențiunile obligatorii înscrise de societăți pe următoarele documente: factură, ofertă, comandă, tarif, prospect şi alte documente întrebuinţate în comerţ, precum și pe pagina de internet proprie;
- nedepunerea hotărârilor adunării generale, în termen, la oficiul registrului comerţului, spre a fi menţionate în registru şi publicate în Monitorul Oficial;
- înregistrarea ca mijloace fixe a unor obiecte care nu se încadrează în această categorie;
- calcularea şi înregistrarea în contabilitate a amortizării mijloacelor fixe exceptate;
- aplicarea altor durate normale de utilizare a mijloacelor fixe decât cele stabilite conform prevederilor legale;
- înregistrarea altor valori de intrare a mijloacelor fixe decât cele stabilite conform prevederilor legale;
- modificarea duratei și a regimului de amortizare.