ACCES PREMIUM
De ce premium?
Nu folosești e-Factura? Cele trei probleme care pot să apară, din iulie 2024, pentru firme
Din ianuarie 2024, companiile trebuie să folosească sistemul e-Factura pentru toate operațiunile din relația B2B, în paralel cu regulile tradiționale de facturare. Însă, din iulie 2024, e-Factura va deveni unicul canal de transmitere a facturilor de la emitent la destinatar, iar nefolosirea sistemului poate genera trei mari probleme, conform specialiștilor.
Articolul continuă mai jos
__________ACTUALIZARE (18.12.2023): Până la urmă, Guvernul s-a răzgândit și, prin OUG 115/2023, a stabilit că amenda aplicabilă de la 1 iulie 2024 va fi egală cu 15% din valoarea totală a facturii. Iar sancțiunea va fi riscată atât de emitenți, cât și de destinatari. Detalii sunt aici.__________Calendarul de trecere la folosirea e-Factura pentru toate tranzacțiile din relația B2B este prins în Legea reformei fiscale asumate de Guvern în Parlament (nr. 296/2023). Dacă în perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2024 e-Factura va fi folosit
în paralel cu regulile tradiționale de facturare, situația se va schimba radical începând cu
1 iulie 2024.
În acest context, contribuabilii ar trebui să știe
la ce probleme se pot aștepta dacă evită sistemul e-Factura începând din luna iulie. Prima este că
emitenții nu vor mai putea să încaseze bani pentru bunurile pe care vând sau pentru serviciile pe care le prestează, din moment ce numai facturile electronice sigilate de Ministerul Finanțelor (în urma transmiterii în e-Factura) vor mai fi considerate facturi originale.
A doua problemă este la
destinatari, care dacă acceptă facturi în alt format decât cel amintit vor risca să fie
amendați de autorități cu o sumă egală cu TVA-ul înscris în facturi.
„Cel mai mare impact îl vedem începând cu data de 1 iulie 2024, dată de la care, practic, pentru tot ce înseamnă agenți economici rezidenți, care au o prezență în România, nu vom mai vorbi despre factura tradițională. Ea nu mai există, din perspectivă fiscală, ci facturăm doar în momentul în care putem să producem conținutul unei facturi în acel format XML, pe care îl încărcăm prin platforma e-Factura din Spațiul Privat Virtual, unde este validat de Ministerul Finanțelor, și, dacă se validează cu succes, este disponibil atât la emitent, cât și la beneficiar.Asta, bineînțeles, are niște implicații operaționale și financiare. Dacă nu facturez, înseamnă că nu o să fiu plătit pentru ceea ce am vândut. Există, însă, și o implicație din zona fiscală - practic, acei cumpărători care vor înregistra în contabilitatea lor facturi primite altfel decât prin canalul e-Factura sunt pasibili de o amendă care este egală cu contravaloarea TVA-ului din factura respectivă (indiferent dacă acel TVA ar fi fost sau nu deductibil)”, a atenționat, la o conferință recentă,
Georgiana Iancu, Liderul departamentului de Taxe indirecte din cadrul EY România.
A treia problemă ține de deducerea TVA-ului și este tot la
destinatari. Deoarece numai facturile sigilate de Ministerul Finanțelor vor fi considerate facturi originale care produc efecte fiscale,
deducerea poate fi refuzată de Fisc dacă are la bază orice alt format de factură. În unele cazuri, ar putea apărea probleme inclusiv în ceea ce privește deducerea cheltuielilor la calcularea rezultatului fiscal.
„Dacă ne mutăm în zona agenților economici care deduc TVA, acolo implicațiile sunt și mai mari. Pot să am valoarea TVA-ului din factură ca amendă, voi avea o problemă în a-mi exercita deducerea TVA din factura respectivă -- pentru că doar XML-ul din SPV are calitatea de factură pentru scopul deducerii TVA -- și, bineînțeles, putem să ne ducem chiar mai departe și să avem probleme vizavi de deductibilitate în sfera deducerii cheltuielii la calculul impozitului pe profit în anumite situații”, a adăugat Georgiana Iancu.
În prezent și până la 31 decembrie 2023, folosirea e-Factura este obligatorie în relația B2B numai pentru bunuri cu risc fiscal ridicat. De la 1 ianuarie 2024, obligația va fi extinsă pentru a acoperi toate operațiunile din relația B2B.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.