În esență, este vorba de aplicarea CAS (25%), CASS (10%) și CAM (2,25%) în cazul „veniturilor în bani și/sau în natură primite de la terți ca urmare a prevederilor contractului individual de muncă, a unui raport de serviciu, act de detașare sau a unui statut special prevăzut de lege ori a unei relații contractuale între părți, după caz.”
De ce era nevoie de includerea acestei situații noi în Codul fiscal? Deoarece, conform inițiatorilor, era acoperită numai situația în care vorbim de avantaje primite de salariați de la terți, nu și cea în care vorbim de alte venituri decât avantajele.
„În prezent, reglementările în vigoare referitoare la stabilirea, declararea și plata CAS, CASS și CAM pentru veniturile din salarii și asimilate salariilor nu conțin reguli pentru regimul fiscal aplicabil în cazul veniturilor în bani și/sau în natură primite de la terți, altele decât avantajele salariale primite de persoanele fizice ca urmare a prevederilor contractului individual de muncă, a unui raport de serviciu, act de detaşare sau a unui statut special prevăzut de lege ori a unei relaţii contractuale între părţi, de la alte entități decât angajatorul.
Dispozițiile referitoare la calculul, reţinerea, declararea şi plata CAS, CASS și CAM datorate potrivit legii, ce revin angajatorului rezident fiscal român, plătitorilor de venituri sau persoanelor fizice, după caz, nu sunt reglementate și pentru alte cazuri decât cele în care avantajele salariale sunt primite de persoanele fizice ca urmare a prevederilor contractului individual de muncă, a unui raport de serviciu, act de detaşare sau a unui statut special prevăzut de lege ori a unei relaţii contractuale între părţi”, au explicat inițiatorii.
În aceste condiții, Executivul a considerat că este necesar ca tratamentul fiscal aplicabil avantajelor de la terți, în privința CAS, CASS și CAM, să se aplice și altor venituri de la terți. „Se propune instituirea unui regim fiscal pentru stabilirea, declararea și plata CAS, CASS și CAM pentru veniturile din salarii și asimilate salariilor în bani și/sau în natură primite de la terți, similar regimului fiscal aplicabil avantajelor salariale primite de persoanele fizice de la alte entități decât angajatorul, ca urmare a prevederilor contractului individual de muncă, a unui raport de serviciu, act de detaşare sau a unui statut special prevăzut de lege ori a unei relaţii contractuale între părţi, după caz. Calculul, reţinerea, declararea şi plata CAS, CASS și CAM datorate potrivit legii revin angajatorului rezident fiscal român, plătitorilor de venituri sau persoanelor fizice, după caz”, au detaliat inițiatorii.
Conform Codului fiscal, în cazul avantajelor sau altor venituri de la terți, obligația de plată a contribuțiilor sociale revine:
- angajatorului rezident fiscal român, când sumele sunt acordate de alte entități decât acesta și plata se efectuează prin intermediul angajatorului;
- plătitorilor de venituri rezidenți fiscali români, când sumele sunt acordate și plătite direct persoanei fizice de alte entități decât angajatorul, cu excepția situației persoanelor fizice care realizează în România venituri din salarii și asimilate salariilor ca urmare a contractelor de muncă încheiate cu angajatori care nu sunt rezidenți fiscali români și care datorează contribuțiile sociale obligatorii pentru salariații lor;
- persoanelor fizice, când sumele sunt acordate și plătite direct persoanei fizice de plătitori de venituri care nu sunt rezidenți fiscali români, alții decât angajatorul.
Comentarii articol (0)