De la 1 ianuarie 2024, contribuabilii au început să semnaleze diverse erori de care s-au lovit odată cu trecerea la raportarea obligatorie a tuturor facturilor din relația B2B în sistemul e-Factura. Deși reprezentanții Finanțelor au declarat că nu sunt probleme la ei, ci la contribuabili, specialiștii au venit cu o listă detaliată a erorilor raportate de utilizatorii e-Factura până acum.
„Modulul e-Factura nu are probleme de funcționalitate, funcționează fără niciun fel de întrerupere. (...) Într-adevăr, s-au remarcat trei tipuri de greșeli pe care, în mod frecvent, le fac utilizatorii modulului”,
a declarat recent Marcel Boloș, Ministrul finanțelor, admițând că există o problemă cu multiplicarea facturilor, dar că aceasta nu apare din vina sistemului e-Factura, și că ar mai fi erori care apar din cauza sistemelor folosite de contribuabili.
Ca răspuns la această poziție a ministrului Boloș, specialiștii de la
Saga Software (împreună cu FGO și TDec) au venit cu
o listă publică a problemelor de care s-au lovit utilizatorii e-Factura, pe care o reproducem în continuare:
1. Autoritățile fiscale nu își văd propria bază de date. O firmă nou-înființată care apare în baza de date a autorităților le generează furnizorilor acesteia probleme. La facturarea către o firmă ce este nou-înființată, deși la căutarea în baza de date este găsită și în registrul TVA este identificată, la trimiterea unei facturi către aceasta apare o eroare de tip „CUI identificat în factura ... = NU EXISTĂ”. Sistemul e-Factura zice că nu există o firmă ce există în toate bazele de date ale autorităților.
2. Erori la generarea codului OAuth (acest cod este unul special ce permite, după generarea lui, transmiterea facturilor de către contribuabili fără prezența efectivă a certificatului digital). În ultimele zile, aceste erori pare că s-au redus ori că au dispărut. Dar logica ne spune așa: o mare parte dintre erori au apărut la generarea lor, iar acum cel mai probabil numărul de generări ori regenerări este redus, așadar probabilitatea de erori este și ea redusă.
3. Erori ale serviciilor web. Acestea par oprite aleatoriu și sunt nefuncționale pentru perioade scurte. Par să scadă ca frecvență, dar faptul că ele sunt oprite ori modificate temporar, în mod netransparent, generează probleme.
4. Erori false legate de formatarea facturilor. O factură respinsă inițial și care nu este modificată în niciun fel poate fi trimisă fără probleme a doua oară. Este una dintre erorile frecvente atunci când facturile se trimit automat prin API. Spre exemplu, eroarea „element necunoscut („Invoice”) in namespace” este „celebră”. Este o eroare de tip fals pozitiv.
5. Modificarea formatului listei de răspunsuri ori alte modificări ale acestora la interogarea lor prin serviciile web. O eroare raportată o singură dată de o singură sursă.
6. La reînnoirea certificatului digital, sistemul e-Factura nu vede datele noului certificat, chiar dacă autentificarea în Spațiul Privat Virtual (SPV) este posibilă manual. Durează cel puțin o zi pentru ca sistemul respectiv să vadă datele certificatului reînnoit. Apare din ce în ce mai des. Astfel, în SPV contribuabilii se pot autentifica manual, dar nu pot trimite în e-Factura nicio factură timp de minimum câteva ore, chiar dacă au confirmarea autorităților că li s-a reînnoit certificatul digital.
7. Lipsa detaliilor necesare la respingerea apelurilor. Același token/certificat e funcțional pe unele firme și nefuncțional pe altele, deși sunt autorizate în SPV la fel.
8. Lipsa posibilităților de paginare și blocarea apelurilor. Documentația lor spune că blochează apelurile dacă sunt prea multe și întoarce un cod de eroare că cei care trimit automat facturile să se oprească. În realitate, nu se întoarce ce zice documentația, ci altceva. Declarațiile oficiale sunt că se acceptă 100 facturi pe minut. Realitatea indică faptul că se pot trimite maximum 60 (adică una pe secundă), pentru a fi siguri că se trimit corect.
9. Ghidul privind e-Factura zice că se pot atașa documente-anexă la facturile trimise așa. Documentația nu are nici cele mai mici specificații despre cum se face asta. Nu există nici măcar un singur exemplu în acest sens.
10. Apelul prin servicii web permite descărcarea unei limite zilnice de doar 500 de facturi/răspunsuri/index. Ce înseamnă asta? Că dacă emiți 600 de facturi și primești zece facturi, se vor descărca doar 500 dintre cele 610 facturi, deci nu toate. Eroarea returnată indică faptul că pentru mai mult de 500 de facturi trebuie apelat un endpoint nou, care nu are documentație.
11. Au fost erori la validarea online a XML-ului pentru e-Factura (la serviciile web de validare online) și la cele care generau online PDF-uri din acele XML-uri. S-au remediat temporar, dar apar aleatoriu.
Context. În relația B2B, în perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2024, facturile trebuie doar raportate în e-Factura, dar se pot comunica și pe canalele clasice, conform Legii 296/2023. De la 1 iulie 2024, însă, e-Factura devine unicul canal de transmitere a facturilor în relația B2B. Nerespectarea termenelor de raportare în e-Factura
poate fi amendată, însă nu în perioada 1 ianuarie - 31 martie 2024, ci abia de la 1 aprilie.