Proiectul de HG privind condiţiile de funcţionare, precum şi procedura de autorizare a agentului de muncă temporară primit pe surse de redacția avocatnet.ro urmează să fie discutat joi în cadrul Comisiei de Dialog Social. În forma aceasta sau cu modificările ce vor fi decise ulterior, noua hotărâre va intra în vigoare la 60 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial, urmând să înlocuiască atunci cu totul HG nr. 1256/2011.
În ceea ce privește autorizarea și prelungirea valabilității autorizațiilor agenților, avem clarificări ale condițiilor deja cunoscute și condiții noi:
- condiția privind debitele la bugetul de stat și la bugetele locale se consideră îndeplinită dacă e vorba doar de debite unde există planuri de rambursare în desfășurare, cazierul fiscal va trebui să reflecte doar ultimele 12 luni;
- în ceea ce privește istoricul contravențional, perioada de referință va fi de două ori mai mică (12 luni, mai exact); noua HG detaliază însă condițiile privind istoricul de sancțiuni în diverse domenii și stabilește, de exemplu, că în cazul sancțiunilor pe domeniul fiscal sau de muncă nu sunt relevante decât amenzile, iar nu și simple avertismente;
- e adăugată condiția ca solicitantul să nu se afle în procedură de insolvență, reorganizare judiciară sau faliment;
- în procesul de autorizare vor fi acceptate și documente în format electronic, iar depunerea cererii și a documentelor se va putea face și electronic, nu doar la ghișeu;
- cei care funcționează în nelegalitate nu vor putea solicita autorizarea pentru a se pune în legalitate: „În situația în care la momentul solicitării autorizației solicitantul funcționa fără autorizaţie sau fără autorizație valabilă, cererea acestuia de autorizare sau de prelungire a autorizației va fi respinsa prin decizie motivata a ministerului”, se precizează în proiectul de HG;
- se propune un cuantum mai mic al depozitului financiar (garanție financiară): „20 salarii de bază minime brute pe țară, garantate în plată, la care se adaugă contribuția asiguratorie pentru munca aferenta acestora”, în loc de 25 plus toate contribuțiile, cum prevede acum actuala HG; se precizează expres, tototdată, că agentul de muncă temporară e obligat să mențină depozitul financiar prevăzut respectiv pe toată durata în care desfășoară ca activitate principală pe CAEN-ul 7820;
- se dublează perioada autorizației de funcționare - patru ani e cea prevăzută de proiectul de HG, cu posibilitatea prelungirii o dată la patru ani.
„Agentul de muncă temporară poate încheia un contract de muncă temporară cu următoarele categorii de persoane:
a) cetățeni români;
b) cetățeni străini sau apatrizi cărora li s-a recunoscut statutul de refugiat sau li s-a acordat protecția subsidiară, respectiv protecția temporară, în condițiile Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările şi completările ulterioare;
c) cetățenii străini sau apatrizii, în baza avizului de angajare sau a permisului unic, eliberate de către Inspectoratul General pentru Imigrări, în condițiile prevăzute de Ordonanța Guvernului nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României”, scrie în proiectul de HG.
În ceea ce privește funcționarea agenților de muncă temporară, avem o serie de prevederi noi în relația agent - utilizator - salariat:
- pe de o parte, se pune în sarcina agentului de muncă temporară ca salariatul să dețină toate avizele, licențele și/sau alte autorizații ori condiții speciale cerute ori impuse de lege pentru desfășurarea unei activități, care se bucura de o reglementare specială, pe care utilizatorul o realizează în mod curent sau intenționează să o desfășoare şi pentru care solicită agentului de muncă temporară forță de muncă în sistem de muncă temporară; „agentul de muncă temporară își asuma întreaga responsabilitate pentru deținerea valabilă de către salariatul temporar a acestor autorizații sau îndeplinirea condițiilor legale”; excepțional, în situația în care, pe parcursul executării contractului de muncă temporară sunt necesare avize, licențe şi/sau orice alte autorizații sau condiții pe care salariatul temporar nu le deține, acestea pot fi obținute și de către utilizator, cu acordul expres al acestuia;
- sunt lămurite și explicitate prerogativele părților, precum și locul de asigurare a anumitor drepturi ale salariatului.
- dacă agentul de muncă temporară îşi modifică obiectul principal de activitate;
- dacă nu a respectat obligaţia de virare a contribuţiilor sociale aferente veniturilor salariatului temporar, fiind sancționat de autoritățile competente in condițiile legii pentru încălcarea acestor obligații, si cu condiția ca sancțiunea să nu fi fost anulata definitiv pe cale judecătorească de instanța de judecată; în acest caz, reautorizarea nu va putea fi cerută timp de 12 luni;
- agentul de muncă temporară a pus la dispoziția utilizatorului unul sau mai mulți salariați fără încheierea unui contract de muncă temporară pentru fiecare dintre salariații puși la dispoziție;
- autorizația se retrage și la data intrării în procedură de faliment a agentului de muncă temporară.
Proiectul de HG listează acum nu doar obligațiile utilizatorilor, ci și pe ale agenților de muncă temporară, într-un articol distinct:
„Agentul de muncă temporară are următoarele obligații:
- să efectueze instructajul introductiv general la angajare al salariatului temporar;
- să asigure accesul salariatului temporar la serviciul medical de medicină a muncii;
- sa se asigure ca salariatul temporar pus la dispoziția utilizatorului deține toate avizele, licențele sau orice alte autorizații cerute de lege pentru desfășurarea activității pe durata misiunii la utilizator;
- să constituie depozitul financiar prevăzut la art. 5 alin. (1) și să îl utilizeze exclusiv în scopul prezentei hotărâri de Guvern;
- să completeze în cazul utilizării acestuia în sensul prevederilor art. 5, alin. (2) și să actualizeze, după caz, valoarea a depozitului financiar, potrivit art. 5 alin.(1);
- să sesizeze inspectoratul teritorial de muncă competent în cazul producerii unui accident de muncă;
- să informeze salariatul temporar cu privire la cel puțin elementele prevăzute la art. 17 alin. (3) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
- să acorde salariatului temporar drepturile salariale aflate cel puțin la nivelul celui pe care îl primește salariatul utilizatorului, care prestează aceeași muncă sau una similară cu cea a salariatului temporar”.
Sunt detaliate însă și completate și obligațiile utilizatorilor:
- utilizatorul trebuie să efectueze instructajul de sănătate şi securitate a muncii de la locul de muncă, precum și cel periodic în care sunt implicați salariații temporari pe durata misiunii; să asigure servicii de medicina muncii angajaților temporari ori să stabilească cu agentul de muncă temporară condițiile realizării acestora, prin contractul de punere la dispoziție;
- utilizatorul trebuie să respecte prevederile legale referitoare la durata timpului de lucru, ore suplimentare, repausul zilnic și săptămânal, munca de noapte, concediile şi sărbătorile legale, securitatea și sănătatea în muncă, precum și alte condiții care ţin de natura muncii, aplicabile salariaților temporari, potrivit contractelor de munca încheiate de aceștia din urma, cu agenții de munca temporara potrivit contractului de punere la dispoziție;
- de asemenea, trebuie să ţină la locul de muncă evidenţa orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat temporar, cu evidenţierea orelor de începere şi de sfârşit ale programului de lucru, şi să prezinte inspectorilor de muncă această evidenţă, ori de câte ori se solicită acest lucru;
- utilizatorul trebuie să transmită agentului de muncă temporară foile colective de prezență-pontajul, în termenul convenit prin contractul de punere la dispoziție.
- tot utilizatorul trebuie să asigure verificarea aptitudinilor salariatului temporar în perioada de probă și să notifice în scris agentul de muncă temporară, pe durata sau la sfârșitul perioadei de probă, dacă constată că salariatul nu corespunde condițiilor stabilite prin contractul de punere la dispoziție.
Și regimul sancționatoriu este mai dur în noua HG - de pildă, desfăşurarea fără autorizaţie a activităţilor specifice agentului de muncă temporară se va pedepsi cu amendă de la 20.000 lei la 40.000 lei, în loc de amenzi între 10.000 - 30.000 de lei. Sunt amendate însă mult mai multe fapte decât în actuala hotărâre, inclusiv utilizarea sumelor din depozitul financiar în alte scopuri decât cel prevăzut de lege - amendă între 20.000 și 40.000 de lei.
Ce se va întâmpla însă odată ce sunt publicate noile norme, având în vedere autorizațiile deja existente pe piață, precum și cererile de autorizare abia depuse? Proiectul de HG pe care îl avem în față prevede, desigur, un set de norme tranzitorii:
„Până la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri de Guvern, cererile de autorizare ca agent de muncă temporară sau pentru prelungirea valabilității autorizației de funcționare depuse de solicitant la agenția competentă sau aflate în procedură de evaluare la nivelul ministerului se soluționează potrivit prevederilor Hotărârii de Guvern nr. 1256/2011 privind condiţiile de funcţionare, precum şi procedura de autorizare a agentului de muncă temporară”.
Autorizațiile deja emise își vor păstra valabilitatea, iar prelungirile se vor acorda în noile condiții. Cererile depuse anterior intrării în vigoare a noii HG se vor soluționa tot în baza vechii HG, iar proiectul mai prevede un aspect interesant:
„Agenţii de muncă temporară care au obţinut în baza Hotărârii de Guvern nr. 1256/2011 privind condiţiile de funcţionare, precum şi procedura de autorizare a agentului de muncă temporară cinci prelungiri succesive ale perioadei de valabilitate a autorizaţiei de funcţionare, la cea de-a şasea prelungire a perioadei de valabilitate, solicitată potrivit prezentei hotărâri a Guvernului, primesc o nouă autorizație de funcţionare”.
În fine, în 60 de zile de la data intrării în vigoare a noii hotărâri, vor trebui adopte și instrucțiunile privind procedura de autorizare a agentului de muncă temporară.
Atenție! Prevederile proiectului de HG nu se aplică momentan. Acesta trebuie adoptat în Guvern și publicat în Monitorul Oficial.