Legea ce reglementează activitatea prestatorului casnic a intrat în vigoare la 1 ianuarie, dar în lipsa unei platforme electronice care a devenit funcțională abia zilele trecute nu a putut fi aplicată până acum. Tot zilele trecute, Guvernul a dat undă verde unor ajustări absolut necesare pe cadrul legal existent (Legea 111/2022, urmând ca normele sale de aplicare să fie și ele modificate în următoarea perioadă), cuprinse în OUG nr. 38/2024.
Printre noutățile aduse de ordonanță se numără clarificarea și redefinirea activității casnice, precum și a rolului și responsabilităților atât ale prestatorilor, cât și ale beneficiarilor muncilor casnice.
activitate casnică - activitatea ocazională, necalificată, desfășurată de un prestator casnic în gospodăria beneficiarului casnic, la domiciliul prestatorului casnic sau în alt loc necesar desfășurării acesteia; activitatea casnică nu este efectuată în scop comercial și nu se efectuează în beneficiul unor terți prestator casnic - persoană fizică ce poate desfășura activități casnice în una sau mai multe gospodării, în schimbul unei remunerații acordate exclusiv sub formă de tichete de activități casnice beneficiar casnic - persoana fizică în folosul căreia prestatorul casnic desfășoară activități casnice gospodărie - totalitatea bunurilor imobile constând în clădirile cu destinație de locuință, anexele, curțile și grădinile aferente acestora, precum și bunurile mobile utilizate în prestarea activităților casnice |
Față de formă pusă în dezbatere a proiectului de OUG și care a ajuns pe masa Executivului, în Monitorul Oficial vedem diferențe semnificative. Între altele, prin proiect s-a dorit listarea unui număr de 25 de activități casnice ca obiect al Legii nr. 111/2022 - practic, doar acestea să fie muncile necalificate prestate de lucrătorii casnici. În ordonanța ajunsă în Monitor vedem însă în total 34 de activități casnice, cele opt în plus fiind legate strict de îngrijirea persoanelor dependente (simple activități ce nu presupun competențe speciale ale prestatorului sau o atestare anume și nu fac munca în sine să fie una calificată):
- Curățenia /igienizarea locuinței
- Strângerea resturilor vegetale din gradină
- Întreținere spațiilor verzi
- Întreținerea și irigarea răsadurilor și a plantelor
- Toaletarea pomilor
- Plantarea pomilor, arborilor și arbuștilor
- Plantarea răsadurilor
- Călcatul rufelor
- Spălarea rufelor manual sau la mașina de spălat
- Spălarea covoarelor (altele decât cele înnodate manual)
- Prepararea hranei
- Aranjarea și servirea mesei
- Debarasarea și spălarea vaselor
- Hrănirea și/sau îngrijirea animalelor de companie
- Plimbarea câinilor sau a altor animale de companie
- Transportarea animalelor de companie la/de la cabinetul veterinar
- Curățirea și întreținerea piscinei/ a acvariilor
- Realizarea de cumpărături pe bază de listă
- Tăierea și despicarea lemnelor pentru foc
- Căratul lemnelor și a materialelor pentru foc
- Încărcatul-descărcatul de obiecte casnice
- Spălarea și curățarea autovehiculelor
- Recoltarea fructelor și a legumelor
- Spălarea geamurilor și a tâmplăriei
- Văruirea pomilor
- Efectuarea igienei corporale a persoanelor dependente
- Îmbrăcarea și dezbrăcarea persoanelor dependente
- Hrănirea și hidratarea persoanelor dependente
- Efectuarea igienei eliminărilor persoanelor dependente
- Transferul și mobilizarea persoanelor dependente
- Facilitarea comunicării persoanelor dependente cu alte persoane
- Facilitarea deplasării persoanelor dependente în interior
- Facilitarea deplasării și însoțirea persoanelor dependente în exterior
- Acompanierea persoanelor dependente la activități desocializare și/sau socializarea cu persoanele dependente
De menționat că din Legea 111 au fost eliminate orice referiri la activitățile prestate de bone, a căror muncă a fost luată în mod greșit în calcul de parlamentari când au aprobat această lege, întrucât este o muncă calificată.
Printre altele, legea face mai clară acum interdicția de a plăti activitățile casnice altfel decât cu tichetele de activități casnice.
Alte modificări vizează atribuțiile ANOFM în contextul implementării platformei dedicate, operarea propriu-zisă a platformei și obligațiile celor implicați în achiziționarea de tichete de activități casnice.
Firește, odată adoptate aceste prevederi noi, vor trebui modificate în mod corespunzător și normele de aplicare ale Legii prestatorilor casnici.
Pe scurt, prin această lege Parlamentul și-a propus scoaterea din sectorul muncii la negru a treburilor pe care lucrătorii le fac pentru alții în gospodărie, contracost. Avem astfel un „lucrător casnic” ce prestează pentru un beneficiar și care este plătit exclusiv prin tichete de activități casnice, pe care le transformă apoi în bani. Totul e mijlocit prin ANOFM, iar, a nivel electronic, prin această platformă menționată mai sus pe care ANOFM abia ce a operaționalizat-o. Legea are în vedere doar munca necalificată.