Propunerea legislativă pentru completarea OG nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață a fost înregistrată în martie în Parlament și a trecut azi de primul vot, la Senat, urmând să ajungă la Camera Deputaților în următoarea perioadă.
Pentru a obține acordul de funcționare, comercianții vor trebui să prezinte o serie de documente, inclusiv copii ale actelor de identitate ale administratorului și persoanei care depune documentația, certificatul de înregistrare de la Registrul Comerțului, acordul locatarilor limitrofi și dovada plății taxei pentru emiterea acordului, printre altele. Primăriile vor trebui să emită acordul de funcționare în maximum 30 de zile de la depunerea documentației complete. În cazul prelungirii anuale a acordului, comercianții vor fi nevoiți să depună o declarație pe proprie răspundere și să achite taxa pentru prelungire.
Acordul de funcționare va include detalii esențiale precum denumirea și datele de identificare ale comerciantului, sediul social, activitatea comercială autorizată, punctul de lucru, orarul și suprafața spațiului comercial. Oricărei modificări survenite în aceste date vor trebui notificate primăriei în cel mult 15 zile.
Primarul va avea autoritatea de a suspenda activitatea comercială pentru 30 de zile în cazul încălcării condițiilor din acord sau a altor reglementări relevante, existând posibilitatea de contestare în contencios a măsurii, desigur. Mai mult, acordul de funcționare va putea fi anulat în cazul unor încălcări grave sau repetate ale prevederilor legale sau dacă comerciantul nu mai îndeplinește criteriile stabilite inițial. Această anulare poate fi, de asemenea, supusă contestației. În plus, sunt fixate sancțiuni pentru nerespectarea obligațiilor legate de acordul de funcționare -- mai exact, amendarea comercianților pentru neactualizarea acordului după modificările relevante, cu sume între 500 și 2.000 de lei.
„În prezent, acest acord de funcţionare nu este reglementat legislativ, constituind o prerogativă a Consiliului Local care emite o hotărâre pentru aprobarea Regulamentului privind desfăşurarea activităţilor de comercializare a produselor şi serviciilor de piaţă”, scrie în scurta expunere de motive a propunerii de față, subliniindu-se necesitatea de a reglementa la nivel unitar în toate zonele din România aceleași reguli pentru obținerea acordului de funcționare.
Separat de reglementarea aceasta unitară a acordului de funcționare, în propunere mai regăsim și o obligație pentru marile magazine - deschiderea unei noi case prioritare:
„u) casă de marcat prioritară pentru familii din supermagazine/hipermagazine - casă de marcat dedicată doar familiilor însoţite de copil/copii minori, amplasată la ieşirea din magazin, la care este interzisă comercializarea alimentelor care nu corespund alimentaţiei sănătoase şi care nu sunt recomandate preşcolarilor, şcolarilor, copiilor şi adolescenţilor conform Ordinului ministrului sănătăţii publice nr. 1563/2008 pentru aprobarea Listei alimentelor nerecomandate preşcolarilor şi şcolarilor şi a principiilor care stau la baza unei alimentaţii sănătoase pentru copii şi adolescenţi; în fiecare supermagazin/ hipermagazin trebuie să existe cel puţin o astfel de casă de marcat”.
Atenție! Propunerea legislativă NU se aplică momentan. Aceasta trebuie să treacă și de Camera Deputaților, trebuind apoi promulgată de președintele statului. Legea se va aplica în trei zile de la publicarea în Monitorul Oficial.Ac