Prestatorul casnic are dreptul să fie remunerat pentru munca prestată în conformitate cu acordul stabilit cu beneficiarul casnic. Remunerația se acordă exclusiv sub forma tichetelor de activități casnice, valoarea și modul de utilizare a acestora fiind clar definite în lege. Legea nr. 111/2022 a stabilit o valoare nominală de 15 lei / tichet. Cu timpul, această valoare poate fi indexată.
Plata în bani nu este admisă sub umbrela Legii 111/2022. E pentru prima oară când vorbim de un lucrător care nu trebuie plătit în bani, ci cu tichete valorice (exclusiv tichetele pentru activități casnice). Legea prevede, de fapt, instituirea unui sistem de plată și evidență a persoanelor care desfășoară activități casnice ocazionale în schimbul tichetelor de activități casnice, tichete ce vor trebui preschimbate în bani și pentru care se vor datora contribuția la pensii și impozit pe venit.
Platforma tichete.anofm.ro este cea pe care cumpărăm tichete, schimbăm tichetele în bani, ne facem cont de utilizator ca beneficiar sau ca lucrător casnic, dar și unde vedem ofertele din zona noastră de interes sau unde putem posta oferta noastră de activitate casnică.
Ca beneficiar în căutarea ofertelor de muncă necalificată vom vedea că cei care și-au postat ofertele pe platformă și-au stabilit deja și tarifele. Ca atare, cel care solicită prestarea muncii acceptă tariful cerut de lucrătorul casnic: de pildă, 45 de lei pentru realizarea de cumpărături pentru beneficiar.
O observație ce merită făcută e în ce măsură tariful impus ar trebui să fie multiplu al valorii nominale a tichetului, adică multiplu de 15 (lei). Majoritatea tarifelor pe care le regăsim postate pe platforma tichete.anofm.ro sunt sume divizabile cu 15 - 30, 45, 60, 75 lei - dar regăsim și unele tarife care nu sunt divizabile cu 15, cât e valoarea nominală a tichetului (20 lei, 25 lei, 50 sau 110 lei, de exemplu). Dacă plata se face cu tichete fizice, e destul de clar că nu ai cum să rupi tichetul în mai multe bucăți pentru a plăti tariful ce nu e divizibil cu 15.
Achiziția tichetelor online nu e chiar așa cum te-ai aștepta
Platforma tichete.anofm.ro e modalitatea de a achiziționa tichetele în format electronic. Pentru tichete tipărite trebuie să mergem cu numerar la o agenție de ocupare a forței de muncă. Dacă nu se dorește utilizarea platformei, tariful lucrătorului îl plătim prin remiterea tichetelor fizice către acesta, urmând ca lucrătorul să le preschimbe în bani tot la agenția de ocupare a forței de muncă.
Revenind la metoda electronică, din contul de beneficiar, cumpărăm tichete electronice. Din propria experiență, achiziția la acest moment nu se face printr-un procesator de plăți, iar asta îngreunează puțin procesul de achiziție. Odată făcută comanda, în secțiunea de „tichete” apare solicitarea și factura aferentă, din care va trebui să luăm datele pentru a efectua un transfer de bani către contul de trezorerie al acelei agenții de ocupare a forței de muncă (în cazul meu, AMOFM București). Mai precis, în aplicația de internet banking folosită trebuie să facem un transfer utilizând codul IBAN furnizat pentru agenție, precum și codul său de identificare fiscală. Acest transfer de bani către trezorerie trebuie făcut în maximum cinci zile, după cum m-a informat Agenția printr-un e-mail. Ce se întâmplă ulterior transferului? Trebuie să aștepți să fie confirmată tranzacția, adică ANOFM să confirme că au ajuns banii la trezorerie. Doar atunci tichetele electronice vor figura în contul de beneficiar. Din propria experiență, confirmarea plății și apariția tichetelor în contul propriu a durat undeva între 24 - 36 de ore (un virament făcut lunea după-amiază și regăsirea biletelor în platformă abia miercuri dimineața).
Sfatul meu: achiziționează tichetele din timp, pentru că confirmarea din partea agenției s-ar putea să dureze. De asemenea, e esențială atenția la detalii, adică la datele din factură. Parcurgerea ghidului de utilizare înainte de a face orice achiziție, de a bate palma pentru orice prestare de activitate este esențială.
Apoi, odată ce tichetele există în buzunarul fizic sau virtual al beneficiarului, acestea urmează să fie folosite pentru a achita tariful prestatorului.
Lista activităților ce pot fi prestate în contextul acestei legi include servicii de curăţenie/ igienizare, spălat/ călcat rufe, servicii de preparare a hranei, servire a mesei, servicii de îngrijire a animalelor de companie, grădinărit, hrănire ori supraveghere a beneficiarului casnic dependent. Momentan, doar 34 de activități casnice sunt menționate în lege, în anexă, dar lista va putea fi completată ulterior cu alte activități.
Comentarii articol (0)