Hotărârea CSM nr. 1189/2024 pentru aprobarea Regulamentului privind recrutarea, formarea profesională și evaluarea asistenților judecătorului a fost publicată vineri în Monitorul Oficial și vine în aplicarea Legii nr. 393/2023 privind statutul asistentului judecătorului. Cine e asistentul judecătorului? „Art. 150 (1) În cadrul curţilor de apel, tribunalelor, tribunalelor specializate şi judecătoriilor pot funcţiona asistenţi ai judecătorilor, ale căror statut şi atribuţii sunt reglementate prin lege specială. (2) Asistentul judecătorului are rolul de a-l sprijini pe judecător în îndeplinirea de către acesta a atribuţiilor sale judiciare, desfăşurându-şi activitatea sub îndrumarea şi supravegherea judecătorului”, prevede Legea privind organizarea judiciară.
Anul trecut, Parlamentul a venit cu Legea 393, prin care a reglementat, practic, acest nou angajat din sistemul judiciar. Deși în Legea organizării judiciare scrie că asistenții pot funcționa și în judecătorii, Parlamentul decis anul trecut că asistenții funcționează doar la curțile de apel și la tribunale, inclusiv la cele specializate. Nu însă și la judecătorii, unde, spuneau senatorii, n-ar fi volum mare de muncă și cauzele nu sunt așa de complexe astfel încât să se justifice un asistent al judecătorului de la judecătorie.
Conform regulamentului publicat vineri, asistenții judecătorilor desfășoară următoarele activități:
-
participarea la ședințele de judecată și activitățile specifice acestora: asistenții judecătorilor asistă la ședințele de judecată pentru a înțelege mai bine procedurile judiciare și pentru a contribui la desfășurarea corectă și eficientă a acestora;
-
documentare, cercetare și studierea dosarelor: ei au responsabilitatea de a realiza activități de documentare și cercetare juridică, studiind dosarele și pregătind materiale necesare judecătorilor pentru soluționarea cauzelor;
-
redactarea proiectelor de acte procedurale: asistenții redactează proiecte de hotărâri, ordonanțe, sentințe, minute și alte acte procedurale, sub coordonarea judecătorului desemnat;
-
alte activități dispuse de judecătorul desemnat sau de conducerea instanței: aceștia pot fi implicați în diverse alte activități administrative sau procedurale, la solicitarea judecătorului coordonator sau a conducerii instanței.
Posturile de asistent se pot ocupa doar de absolvenți de drept care au o vechime de cel puțin trei ani în funcțiile de specialitate juridică prevăzute la art. 63 alin. (1) din Legea nr. 303/2022, prin concurs, organizat de curțile de apel sub coordonarea CSM, concursul presupunând o probă practică de operare pe calculator (eliminatorie), o probă scrisă de verificare a cunoștințelor juridice (eliminatorie) - drept civil și procesual civil, drept penal și procesual penal - dar și un interviu.
Asistenții judecătorilor sunt subordonați direct judecătorului desemnat care le coordonează activitatea. Evaluarea lor anuală se face pe baza calității activității (structura și argumentația lucrărilor, abilități de comunicare), eficienței lor (respectarea termenelor, operativitate), integrității (respectarea standardelor de conduită) și formării profesionale continue.
După numire, asistenții judecătorilor parcurg un stagiu de formare inițială de șase luni, care constă în pregătire teoretică și practică și care include participarea la seminare și conferințe, inclusiv cele organizate online, de către Institutul Național al Magistraturii, asistență la ședințele de judecată, pentru a învăța și observa direct desfășurarea proceselor, activități de documentare și studiere a dosarelor, învățarea modului de gestionare a dosarelor și a cercetării juridice, precum și redactarea de proiecte de acte procedurale, sub îndrumarea judecătorului desemnat.
Important! Funcția de asistent al judecătorului nu este garantată pe termen nelimitat. Asistenții sunt supuși evaluării anuale, iar în cazul în care primesc calificativul "Necorespunzător" în două evaluări consecutive, pot fi eliberați din funcție. Evaluarea anuală este realizată de judecătorul coordonator și se desfășoară în două etape: completarea fișei de evaluare, de către judecătorul coordonator pe baza activităților și lucrărilor realizate de asistent și interviul, adică o discuție între evaluator și persoana evaluată pentru a clarifica și detalia aspectele activității desfășurate.
După finalizarea stagiului inițial, asistenții judecătorilor au obligația de a desfășura activități de formare profesională continuă, prin pregătire individuală, participarea la activități de formare profesională și evaluare continuă.