Legea nr. 393/2023 privind statutul asistentului judecătorului a apărut joi în Monitorul Oficial și va intra în vigoare duminică. În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare, Secția pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) va trebui să aprobe Regulamentul privind recrutarea, formarea profesională și evaluarea asistenților judecătorului.
Notă: A nu se confunda cu prevederile din proiectul de lege adoptat și el recent în Parlament și care prevede, între altele, reglementarea grefierului judiciar. Trebuie menționat că în proiectul ce vizează noua reglementare a personalului auxiliar din instanțe, grefierul judiciar e gândit să aibă atribuții similare cu ale asistentului judecătorului.
Scopul acestui asistent al judecătorului e acela de a degreva judecătorul de sarcini de care n-ar trebui să se ocupe acesta în mod necesar. Asistentul se va ocupa de documentare, de verificările necesare în procedurile prealabile și ar oferi ajutor judecătorilor în redactarea proiectelor de hotărâri.
În expunerea care a însoțit ropunerea devenită acum Legea 393 scrie că la nivelul a 19 instanțe judecătorești din țară a fost derulat un proiect-pilot prin care s-a verificat modul în care asistentul judecătorului funcționează în practică. Impactul asistentului asupra înfăptuirii actului de justiție? Unul pozitiv, scrie inițiatorul propunerii, pentru că judecătorii participanți au reușit să se ocupe mai bine de chestiunile complexe.
În fapt, asistentul judecătorului este prevăzut deja de Legea nr. 304/2022 privind organizarea judiciară, ceea ce face, practic, ca propunerea legislativă în discuție să reprezinte reglementarea sa specială:
„Art. 150 (1) În cadrul curţilor de apel, tribunalelor, tribunalelor specializate şi judecătoriilor pot funcţiona asistenţi ai judecătorilor, ale căror statut şi atribuţii sunt reglementate prin lege specială.
(2) Asistentul judecătorului are rolul de a-l sprijini pe judecător în îndeplinirea de către acesta a atribuţiilor sale judiciare, desfăşurându-şi activitatea sub îndrumarea şi supravegherea judecătorului”.
Deși în Legea organizării judiciare scrie că asistenții pot funcționa și în judecătorii, la Senat s-a decis că asistenții funcționează doar la curțile de apel și la tribunale, inclusiv la cele specializate. Motivul: la judecătorii n-ar fi volum mare de muncă și cauzele nu sunt așa de complexe, iar „la judecătorii își încep activitatea judecătorii stagiari” - dar care nu sunt, totuși, asistenți pentru judecătorii definitivi, deși asta se înțelege din observația unui parlamentar.
Potrivit noii legi, asistenţii judecătorului îndeplinesc următoarele atribuţii principale:
a) acordă sprijin judecătorului în realizarea procedurilor specifice premergătoare stabilirii primului termen de judecată;
b) realizează activităţi de documentare, de verificare şi de prezentare a actelor şi lucrărilor dosarului, precum şi a elementelor de fapt şi de drept relevante în cauză;
c) redactează, sub coordonarea judecătorului, proiecte de hotărâri judecătoreşti sau ale altor acte procedurale.
„Asistentul judecătorului îndeplineşte orice alte atribuţii de serviciu stabilite de judecătorul coordonator, de preşedintele instanţei sau de preşedintele de secţie”, scrie în lege.
Cine va putea să ajungă asistent al judecătorului
Recrutarea asistenţilor judecătorului se va face prin concurs organizat la nivelul curţilor de apel, iar doritorii trebuie să fie cetățeni români, licențiați în drept și fără antecedente penale, apți din punct de vedere medical și psihologic și trebuie să se bucure de o bună reputație.
La Senat s-a introdus totuși o condiție suplimentară, foarte importantă - vechimea minimă de trei ani în funcțiile de specialitate juridică menționate în Legea 303/2022 pentru accesul direct în magistratură: foştii judecători şi procurori care şi-au încetat activitatea din motive neimputabile, personalul de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, avocaţii, notarii publici, asistenţii judiciari, consilierii juridici, executorii judecătoreşti cu studii superioare juridice, personalul de probaţiune cu studii superioare juridice, ofiţerii de poliţie judiciară cu studii superioare juridice, grefierii cu studii superioare juridice, persoanele care au îndeplinit funcţii de specialitate juridică în aparatul Parlamentului, Administraţiei Prezidenţiale, Guvernului, ministerelor, Curţii Constituţionale, Avocatului Poporului, Curţii de Conturi sau al Consiliului Legislativ, în Institutul de Cercetări Juridice al Academiei Române şi Institutul Român pentru Drepturile Omului, cadrele didactice din învăţământul juridic superior acreditat, precum şi magistraţii-asistenţi.
Amendamentul referitor la vechimea în funcții de specialitate juridică a fost introdus „pentru a exista o proporționalitate între scopul înființării acestei categorii profesionale de profil juridic și nevoile instanțelor de judecată”.
Concursul va presupune o probă practică eliminatorie de verificare a cunoștințelor de operare pe calculator, o probă scrisă eliminatorie de verificare a cunoștințelor juridice teoretice și practice (civil, penal și procedurile aferente), precum și un interviu. Proba scrisă la cele patru materii va consta în elaborarea unei lucrări, aflăm din propunerea legislativă.
Formarea inițială, continuă și perioada de probă
Odată admiși la concurs, asistenții vor sta șase luni (inițial se propuseseră doar două) în formare inițială, în cadrul curților de apel în a căror circumscripție au fost numiți. Formarea va consta în pregătire teoretică și practică, la finalul căreia asistenții vor intra într-o perioadă de probă de 90 de zile calendaristice. Abia dacă trec de perioada de probă, asistenții vor fi definitivați în funcție.
Desigur, pe parcursul derulării activității, asistenții se vor forma continuu și vor fi supuși evaluărilor - competenţa efectuării evaluării activităţii profesionale a asistentului revine judecătorului care coordonează activitatea acestuia. Rezultatul evaluării va putea fi contestat, soluția finală urmând a fi dată de președintele instanței în cadrul căreia funcționează asistentul judecătorului.
Evaluarea negativă nu va duce automat la pierderea funcției - doar în urma a două evaluări consecutive la care asistentul primește calificativul „necorespunzător” acesta este eliberat din funcție.
Salarizare la nivelul unui judecător stagiar
„Pentru activitatea desfăşurată, asistenţii judecătorului au dreptul la o salarizare stabilită în condiţiile prevăzute de lege pentru judecătorii stagiari”, prevede Legea 393/2023.
Asistenții vor avea 30 de zile lucrătoare de concediu anual și, printre altele, nu vor putea să exercite nicio altă funcție publică ori privată, cu excepția funcțiilor didactice.
„Potențialul acestei categorii profesionale de a contribui la optimizarea eficienței și calității actului de justiție, împreună cu necesitatea ca toate elementele pozitive desprinse din derularea exercițiului-pilot și experiența acumulată de asistenții judecătorului să fie valorificate în continuare la nivelul instanțelor judecătorești, au constituit premisele care au fundamentat adoptarea OUG nr. 127/2022 privind înființarea unor posturi de personal contractual în schema de personal a CSM.
Prin acest act normativ au fost înființate 165 de posturi de experți juriști (cod COR 261903), personal contractual, creându-se astfel un compartiment distinct în cadrul aparatului propriu al CSM, în care au fost prelualți asistenții judecătorilor selectați în proiectul derulat de acesta.
În prezent, aceștia își desfășoară activitatea în cadrul mai multor instanțe judecătorești, la care le-a fist stabilit locul de muncă”, scrie în expunerea de motive a propunerii devenite Legea 393.
La momentul intrării în vigoare a acestei legi, experții juriști (personal contractual) aflați în schema de personal a CSM, despre care inițiatorii scriu în expunerea de motive, urmează să fie încadrați în cadrul curților de apel în ale căror circumscripţii îşi desfăşoară activitatea.
Notă: Trebuie menționat că selecția în cadrul proiectului-pilot s-a făcut pe bază de interviu, fără probă scrisă - detalii, aici.
În plus, la Senat s-a mai decis ca experților juriști încadrați, ca urmare a acestei legi, ca asistenți la curțile de apel să li se recunoască vechimea în specialitate juridică pentru perioada derulării proiectului-pilot, precum și perioada lucrată ca experți juriști în cadrul CSM.
„Perioada în care o persoană a îndeplinit funcția de asistent al judecătorului se ia în considerare la calcularea vechimii în necesare pentru participarea la concursul de admitere în magistratură prevăzut la art. 63 alin. (1) din Legea nr. 303/2022”, au mai decis senatorii.