Azi pe masa Guvernului se află atât proiectul majorării salariului minim la 3.700 de lei de la 1 iulie, cât și proiectul majorării sumei netaxabile din salariul minim de la 200 la 300 de lei, tot de la 1 iulie.
Încă de la implementarea acestei scutiri de taxe s-a discutat intens despre nedreptatea creată de aceasta, între angajatul cu salariul minim și cel care are un salariu brut cu 50 sau 100 de lei mai mult. Și deși salariul minim a crescut uneori mai mult decât anual, celelalte salarii nu înregistrează neapărat creșteri similare odată cu acesta. Așa se face că cineva angajat acum un an pe 3.800 de lei, de exemplu, căruia nu i-a mai crescut deloc salariul între timp, ajunge de la 1 iulie să încaseze un net inferior celui care e plătit la nivelul minimului pe economie, iar asta se datorează în principal beneficiului de netaxare. Desigur că Guvernul nu poate face nimic în privința salariilor celor care se situează peste nivelul minimului garantat în plată, dar măsurile sale, deși benefice pentru cei plătiți la nivelul salarial cel mai de jos cu putință, generează tensiuni în unitățile unde există numeroși salariați plătiți un pic peste acest nivel.
Situația devine cu atât mai complicată dacă ne gândim la cei plătiți de mai bine de doi ani la nivelul minimului și cărora a trebuit/trebuie să le crească salariile peste acest nivel, ca urmare a prevederilor Codului muncii - o discuție separată pe acest subiect, în contextul modificărilor de la 1 iulie, aici.
Începând cu veniturile lunii iunie, un angajat plătit la nivelul minimului pe economie va avea un net mai mare nu doar datorită creșterii salariului minim, ci și creșterii scutirii de taxe aplicabile în privința unei porțiuni din acest salariu, care va fi de 300 de lei. Cu un net de 2.352 de lei, de la 1 iulie, angajatul plătit la nivelul minim salarial (3.700 de lei brut) va avea în buzunar la final de lună 80 de lei în plus față de colegul său care are un salariu brut de 3.800 de lei (net = 2.272 de lei). Atare inechități sunt greu de explicat unor angajați plătiți cu cele mai mici salarii din România. Deși soluția ideală este, desigur, ca o creștere a salariului minim să aducă, măcar la câteva luni sau un an distanță, creșteri și ale celorlalte salarii dintr-o unitate care nu sunt foarte departe de nivelul salariului minim, realitatea este că acest lucru nu se întâmplă neapărat - iar asta ne-o confirmă chiar necesitatea de a pune în Codul muncii o limitare pentru cât de mult poate ține o companie un salariu la nivelul cel mai de jos, precum și toate reacțiile pe care aplicarea acestei măsuri le-au generat în rândul angajatorilor.