În cazul contribuabililor care deja interacționează cu autoritățile prin Spațiul Privat Virtual, va fi obligatorie depunerea unei declarații, prin această aplicație, prin care să se indice reprezentantul legal sau reprezentantul desemnat care va ține legătura cu Fiscul. Declarația va trebui semnată electronic de reprezentant și va trebui depusă astfel:
- până la 30 septembrie 2024 - în cazul contribuabililor mari;
- până la 31 octombrie 2024 - în cazul contribuabililor mijlocii;
- până la 31 decembrie 2024 - în cazul celorlalte categorii de contribuabili.
Deși nu este detaliat acest aspect, prevederile din proiectul de OG par să indice că opțiunile pentru comunicarea electronică ar putea fi și altele decât Spațiul Privat Virtual.
Această schimbare este dorită de autorități pentru a responsabiliza mai mult reprezentanții legali sau reprezentanții desemnați ai contribuabililor atunci când vine vorba de declararea și plata obligațiilor fiscale sau de plata ratelor pentru eșalonări, de exemplu. Conform inițiatorilor, interacțiunea online doar cu contabilii nu este suficientă pentru relația contribuabili-Fisc.
„În prezent, administrația fiscală comunică informații privind situația fiscală a contribuabililor prin Spațiul Privat Virtual, la care au acces, în cea mai mare parte, contabilii acestora, fără a fi înștiințați și reprezentanții legali/desemnați ai acestora. (...) În fapt, prin modalitatea de informare a reprezentanților legali/desemnați, statul are în vedere să permită acestora să ia decizii cu privire la respectarea obligațiilor de declarare/plată, ținând cont că sunt direct răspunzători de respectarea prevederilor legale din această perspectivă.
Pe de altă parte, pe lângă informările pe care le pot primi de la persoanele desemnate să țină evidențele contabile, reprezentanții legali/desemnați vor fi informați periodic de către administrația fiscală, astfel încât să-și gestioneze resursele financiare în cunoștință de cauză, având posibilitatea să dispună de acestea pentru achitarea obligațiilor fiscale. Totodată, în cazul în care entitățile pe care le reprezintă beneficiază de înlesniri la plată, este foarte important ca, pe lângă contabilii acestora, să fie informați și reprezentanții legali/desemnați cu privire la plata ratelor și a altor obligații care reprezintă condiții de menținere a valabilității acestora, pentru a putea lua măsurile necesare în vederea achitării lor, astfel încât înlesnirile la plată să nu fie pierdute”, este detaliat în nota de fundamentare a proiectului.
Atenție! Pentru a se aplica, proiectul de OG trebuie adoptat de Executiv și publicat în Monitorul Oficial.