Azi a apărut în Monitorul Oficial Ordinul MAI 138/2024, ce vizează stabilirea modalității de gestionare de către organele de poliție a actelor de violență, în conformitate cu prevederile art. 11 din Legea 26/2024 privind ordinul de protecție, aplicabilă începând cu data de 31 august.
În prezent, modalitatea de gestionare a actelor de violență vizează doar cazurile de violență domestică și este reglementată prin Ordinul comun 146/2.578/2018. Legea 26/2024, care va intra în vigoare la finele lunii august, în același timp cu ordinul apărut acum, extinde domeniul de aplicare al ordinului de protecție, stabilit ca atare prin Legea 217/2003.
Noul ordin stabilește următoarele:- procedura de intervenție a polițiștilor în cazurile privind actele de violență și de cooperare cu celelalte instituții cu atribuții în prevenirea și combaterea actelor de violență;
- obligativitatea polițiștilor de a evalua riscul generat de un act de violență, prin completarea unui formular;
- procedura de emitere și modelul ordinului de protecție provizoriu;
- procedura de punere în executare a ordinului de protecție provizoriu;
- procesul de monitorizare a respectării ordinelor de protecție provizorii.
Conform ordinului, polițiștii pot interveni în cazurile de violență în urma sesizărilor din oficiu, ca urmare a sesizărilor prin apel la 112 ori în baza sesizărilor formulate în scris sau oral la o secție de poliție.
Mai mult, art. 5 al ordinului prevede că, în cadrul intervenției, polițiștii evaluează situația de fapt pe baza formularului de evaluare a riscului, dacă victima (sau tutorele/ reprezentantul legal) ”formulează cerere scrisă pentru emiterea unui ordin de protecție provizoriu”.
Dacă în urma întocmirii formularului de evaluare a riscului se va concluziona că există un pericol iminent care prejudiciază viața, libertatea și/ sau integritatea fizică a victimei, polițistul care a întocmit formularul va emite ordinul de protecție provizoriu. Acesta poate fi emis de către polițist în situația în care victima sau reprezentantul legal, din diverse motive, se află în imposibilitatea de a formula cererea pentru a solicita ordinul de protecție.
După emiterea ordinului de protecție, se va constitui o ”mapă de supraveghere pentru monitorizarea respectării măsurilor dispuse”, iar în vederea monitorizării respectării măsurilor, polițistul desemnat va efectua verificări. Va contacta agresorul pentru a-l informa despre existența ordinului de restricție și obligațiile pe care le are, urmând să încheie un proces verbal, va instrui victima cu privire la modul de acționare în cazul în care agresorul nu respectă ordinul de protecție și va verifica periodic respectarea obligațiilor de către agresor.
Conform ordinului, ”Mapa de supraveghere se menține pe toată durata măsurilor dispuse prin ordinul de protecție provizoriu, precum și în situația în care față de agresor a fost dispus ordin de protecție de către instanța de judecată și va fi clasată numai în cazul revocării ordinului sau expirării duratei obligațiilor sau interdicțiilor stabilite”.
Informații cu privire la alte măsuri care pot fi luate de către polițist în baza ordinului de protecție, dar și clarificări cu privire la actele de violență definite de Legea 26/2024, a căror sesizare poate justifica solicitarea unui ordin de protecție provizorie, pot fi consultate în acest material.
Este important de menționat că obligarea agresorului de a purta permanent un sistem electronic de supraveghere se poate impune doar în cadrul unor proceduri juridice, iar ordinul clarifică faptul că polițistul nu va putea dispune această obligație pentru agresor prin ordinul de protecție provizoriu ”până la utilizarea Sistemului informatic de monitorizare electronică”.
Comentarii articol (1)