Guvernul a adoptat săptămâna trecută o hotărâre pentru aprobarea unui plan național de combatere a violenței școlare, care să înlocuiască vechiul cadru de acțiune. Publicat luni în Monitorul Oficial, noul plan se va implementa pe parcursul a trei ani, incluzând măsuri pentru creșterea siguranței în școli, promovarea stării de bine prin proiecte educaționale, reducerea cazurilor de violență și îmbunătățirea competențelor personalului didactic prin formare profesională adecvată subiectului. Citește articolul
Un nou ordin al Ministerului Afacerilor Interne (MAI) extinde domeniul de gestionare și intervenție al organelor competente asupra actelor de violență, astfel încât să includă și alte acte de violență decât cele domestice. Ordinul vine în contextul noii legi privind ordinele de protecție. În acest sens, începând cu data de 31 august, victimele violenței de orice fel vor avea posibilitatea de a solicita un ordin de protecție provizoriu, similar celui folosit în cazurile de violență domestică. Citește articolul
La finele acestei luni va intra în vigoare o lege adoptată anul acesta și care vizează posibilitatea de a obține ordine de protecție în situații în care violența excede cadrului domestic, conturat de Legea nr. 213/2003. Deși denumirea noii legi ne duce cu gândul la aplicarea acesteia în toate cazurile de violență, ea va coexista cu Legea privind combaterea violenței domestice, având, din 31 august, două reglementări diferite pentru ordinele de protecție provizorii sau acordate de instanțele din România. Citește articolul
Amenințarea cu violența fizică, umilirea, lovirea sunt situații cu care copiii se confruntă frecvent în școlile din România. În data de 2 noiembrie este marcată anul acesta, potrivit UNESCO, Ziua internaţională împotriva violenţei şi a bullying-ului la şcoală, inclusiv a cyberbullying-ului. Conform unor date ale organizației Salvați Copiii, aproape 50% dintre elevi au fost victime ale bullying-ului în școli, iar 27% admit că au fost agresori. Noțiunea de bullying, dar și măsurile ce trebuie luate pentru combaterea fenomenului de violență psihologică din școli sunt conținute și în noua lege a învățământului preuniversitar, aplicabilă din această toamnă. Citește articolul
Regulile și modul în care pot fi rezolvate cazurile de violență din mediul școlar sunt cuprinse într-o procedură apărută în această dimineață în Monitorul Oficial. Astfel, prin această procedură se reglementează, de principiu, cazurile de violență din mediul școlar, indiferent dacă sunt implicați doar elevi sau și personal școlar, dar și cazurile de violență asupra copiilor ce au loc în afara școlilor. Citește articolul
După cum e prevăzut în noile Legi ale învățământului, care intră în vigoare în septembrie, violenţa fizică și cea verbală asupra elevilor, dar și alte acțiuni ce pot pune în pericol sănătatea și integritatea fizică ori psihică a elevilor sunt considerate abateri disciplinare, care pot duce inclusiv la desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă a profesorilor. În varianta inițială a legii, în cazul desfacerii contractului de muncă pentru violenţă fizică ori abuz emoțional asupra elevilor, profesorul sancționat astfel nu ar mai fi putut exercita nicio activitate didactică în sistemul de învățământ pentru o perioadă de zece ani și și-ar fi pierdut și calitatea de titular în învățământ. Totuși, în forma oficializată a noilor Legi ale învățământului, ce se vor aplica curând, aceste ultime sancțiuni nu se mai regăsesc. Citește articolul
Există reguli în legislația noastră inclusiv referitor la motivele pentru care unui părinte îi poate fi permis accesul în incinta unei școli. De exemplu, când vine la ședința programată cu părinții sau când și-a programat o discuție cu directorul sau cu un cadru didactic. Rațiunea rezidă în siguranța elevilor pe timpul cursurilor, printre altele. Cine (mai) răspunde dacă se întâmplă ceva unui copil în timpul cât e la școală? Personalul acelei școli, desigur. Citește articolul