HG nr. 1.065/2024 privind aprobarea planului naţional de combatere a violenţei şcolare a apărut luni în Monitorul Oficial, după ce a fost adoptat săptămâna trecută în ședința Executivului. În anexa hotărârii, Ministerul Educației arată că violența în școli este un fenomen social complex care, deși e prezent de mult timp în mediul educațional, a devenit tot mai vizibil de ceva vreme încoace, evoluție marcată de accesul generalizat la internet și tehnologie. În România, abordarea acestei probleme a devenit o prioritate la nivel național, concretizată prin referirea la un planul național de combatere a violenței școlare, reglementat de art. 65 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
Violența școlară include o gamă largă de comportamente, de la violență fizică și verbală, până la forme mai subtile de abuz, cum ar fi bullying-ul, cyberbullying-ul și violența emoțională. Definiția propusă de Organizația Mondială a Sănătății (OMS) subliniază că violența poate avea consecințe grave asupra dezvoltării psihologice și sociale a tinerilor, inclusiv traume și perturbări în procesul educațional. În ultimii ani, arată ministerul, creșterea vizibilității acestui fenomen în România a fost alimentată de factori precum lipsa consilierii socio-emoționale adecvate, creșterea numărului de copii cu părinți plecați în străinătate și impactul pandemiei de COVID-19 asupra sănătății mintale a elevilor. De asemenea, subraportarea incidentelor din cauza fricii de consecințe sau a lipsei de informații contribuie la perpetuarea acestui fenomen, potrivit inițiatorului.
Planul național de combatere a violenței școlare va avea o durată de aplicare de trei ani și înlocuiește, începând din 2 septembrie, Planul Național Cadru de Acțiune pentru siguranța școlară. Strategia cu privire la reducerea fenomenului de violență în unitățile de învățământ preuniversitar, adoptată acum 14 ani, a fost cu această ocazie abrogată.
Concret, planul propune mai multe direcții de acțiune, cu termene / perioade de implementare, responsabili, dar și sursele de finanțare. Iată, în mare, câteva puncte de interes ale planului:
-
Dezvoltarea capacității instituționale pentru creșterea siguranței în unitățile de învățământ și în zonele adiacente acestora. Aceasta include implementarea unor rețele de siguranță care să implice familia, cadrele didactice și specialiștii în protecția copilului. La fiecare început de an școlar, de pildă, trebuie stabilită componența comisiilor pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității pentru fiecare unitate de învățământ. Sunt menționate și asigurarea pregătirii adecvate a personalului MAI care interacționează cu elevii, dar și acțiuni de verificare a autovehiculelor destinate efectuării transportului școlar, atât în trafic, cât și în punctele de îmbarcare/debarcare elevi.
-
Prevenirea violenței și promovarea „stării de bine” în comunitatea școlară prin proiecte educaționale și extracurriculare axate pe dezvoltarea abilităților socio-emoționale ale elevilor. Primul punct menționat aici este chiar reamintirea unei obligații ce revine unităților școlare - aceea de a publica pe site-ul propriu regulamentul de ordine interioară al unității. Sunt menționate, totodată, implementarea temei „Prevenirea și reducerea faptelor de violență, respectiv a consumului de droguri, alcool și tutun” în cadrul Programului „Școala Altfel”, precum și alte programe tematice cu rol educativ, campanii de informare, organizarea de activități extracurriculare, activități de educație juridică, programe de instruire pentru părinți în scopul prevenirii și combaterii violenței școlare, elaborarea de ghiduri, manuale de bune practici în același scop, ș.a. asemenea. Ministerul propune, totodată, identificarea timpurie a elevilor ai căror părinți sunt plecați în străinătate pentru a le oferi consiliere, dar și a elevilor vulnerabili la acte de violență, precum și a celor cu risc de dezvoltare a comportamentelor agresive ori a elevilor cu potențial violent.
-
Reducerea cazurilor de violență - cum se va face asta? Prin implementarea unor proceduri clare pentru raportarea și intervenția în situațiile de violență, precum și prin oferirea de suport psihologic victimelor și reabilitarea agresorilor. Elaborarea și revizuirea periodică a Planurilor școlilor de prevenire și reducere a violenței în mediul școlar, includerea, în cadrul Regulamentului de ordine interioară al unității școlare, a unor prevederi specifice privind prevenirea și combaterea violenței, în special referitoare la accesul persoanelor străine, asigurarea împrejmuirii corespunzătoare a unităților de învățământ, pazei și protecției persoanelor, bunurilor și valorilor unităților de învățământ dar și dotarea școlilor cu sisteme de supraveghere audio-video sunt câteva dintre elementele menționate în acest capitol.
-
Îmbunătățirea competențelor personalului școlar prin programe de formare continuă care să le ofere acestora instrumentele necesare pentru a gestiona eficient conflictele și pentru a promova un mediu educațional incluziv și sigur.
Comentarii articol (0)