Conform unui comunicat de presă, escrocii trimit e-mailuri false, care par a fi citații din partea Poliției, acuzând destinatarii de infracțiuni sexuale grave pentru a le provoca panică. Scopul este de a determina victimele să ofere informații personale sau bani.
Înșelăciunea, cunoscută sub denumirea de „government impersonation scam”, este un mod de operare elaborat, care presupune mai mulți pași.
În primul rând, infractorii crează citații false, care seamănă cu cele emise de Poliție, incluzând antetul instituției, ștampile și semnături falsificate ale unor oficiali din rândul Poliției Române. Apoi, citațiile falsificate sunt expediate prin e-mail, adesea folosindu-se adrese false care le imită cele oficiale.
Prin aceste ”documente”, destinatarii sunt acuzați de fapte extrem de grave, precum pornografia infantilă, pedofilie sau hărțuire sexuală, cu intenția de a induce panică și confuzie. Evident, citațiile falsificate solicită destinatarilor să contacteze urgent un anumit număr de telefon sau o adresă de e-mail ori să furnizeze informații personale sau bani pentru a „rezolva” problema.
Ce trebuie să faci
Ministerul oferă și o serie de recomandări pentru a ajuta cetățenii să evite să devină victime ale înșelătoriei "Government Impersonation Scam":
- tratează cu suspiciune orice solicitare de comunicare a detaliilor financiare: fii precaut când primești cereri de informații financiare prin e-mail, poștă, reclame sau apeluri telefonice, mai ales dacă par suspecte;
- verifică autenticitatea mesajelor: dacă primești un e-mail sau un apel care pretinde a fi de la o instituție guvernamentală, verifică-i legitimitatea contactând direct instituția ”emitentă” la numărul de telefon oficial. Nu te baza pe informațiile de contact din mesajul inițial;
- nu accesa link-uri sau atașamente suspecte: nu da click pe link-uri sau atașamente din e-mail-uri sau SMS-uri nesolicitate, chiar dacă par a fi de la o sursă oficială. Șterge imediat astfel de mesaje;
- fii atent la semnele de phishing: acordă atenție mesajelor care conțin formule de adresare impersonale (de exemplu, "Stimate client"), greșeli gramaticale sau de scriere. Orice detaliu neobișnuit poate indica un mesaj fals;
- folosește autentificarea în mai mulți pași: activează și utilizează autentificarea în mai mulți pași pentru conturile online, ori de câte ori este posibil. Această măsură suplimentară de securitate poate preveni accesul neautorizat la conturile tale;
- raportează incidentele autorităților: dacă ai fost victima unei înșelătorii de tip "Government Impersonation Scam", depune o plângere la organele de urmărire penală. Plângerea trebuie să respecte cerințele legale și să includă detalii precum numele, CNP-ul, domiciliul, descrierea faptei și, dacă este posibil, informații despre autor.
Comentarii articol (1)